تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,902 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,594 |
تحلیل دیوارنگارههای میدان ولیعصر(عج) با رویکرد جامعهشناسی هنری پییر بوردیو | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، مرداد 1403، صفحه 159-176 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28015.1023 | ||
نویسندگان | ||
سمیه رسولیپور1؛ خشایار قاضی زاده* 2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نقاشیدیواری به فرآیند طراحی یا نوشتن بر روی دیوار اشاره دارد، در حالیکه دیوارنگاری به اثر نقاشی یا نوشتهشده بر روی دیوار گفته میشود. نقاشیهای دیواری و تعابیر معروف، با توجهبه بررسیهای بهدستآمده در تجربیات کاربردی و کارشناسی، با ویژگیهای این هنر در ایران مرتبط هستند، مثلاً با معماری ارتباط تنگاتنگی دارند واز نظر ایجاد تأثیر قوی بصری، آفرینش زیبایی، هماهنگی فرم و ریتم نقش ارزشمندی در آثار معماری دارند. میتوان به یکپارچگی با محیط اطراف، دیوارها و کل بنا، تکمیلکنندۀ معماری، هویت بنا، سبک تزئینی، استحکام، مقاومت و عدم تعلق به دورهای خاص اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی جامعهشناختی نقاشیهای دیواری میدان ولیعصر (ع) است که فراتر از تعریف فرم فیزیکی، به تأثیر اجتماعی نقاشیهای دیواری و امکانات آنها برای ارتباط و حرکت میپردازد. از اینرو، پژوهش حاضر سعی دارد به چگونگی بازنمایی دیوارنگارههای میدان ولیعصر(عج) در سطوح ملی و بینالمللی پاسخ دهد. روش تحقیق مقاله بر اساس دیدگاه اجتماعی پیر بوردیو است و به تحلیل نقاشیهای دیواری میدان ولیعصر(عج) در بستر اجتماعی امروز میپردازد. این پژوهش با استفاده از روشهای توصیفی ـ تحلیلی و از طریق تحقیق کتابخانهای و مشاهده آثار انجام شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد موضوعاتی که هنرمندان دیوارنگاره ولیعصر(عج) اغلب مورد توجه دارند، شرایط و اتفاقاتی است که در جامعه ملی و بینالمللی رخ داده است. سرمایههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نمادین در بهنمایشگذاشتن اقتدار، همبستگی، وحدت و غیره بهوفور قابل مشاهده است، اما طراحان این دیوارنگارهها سعی نمودهاند که از سرمایه نمادین بهشیوۀ تمثیلسازی بهره برد و امر تأثیرگذاری بر مخاطب را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دیوارنگاره؛ میدان ولیعصر (عج)؛ جامعهشناسی هنر؛ پییر بوردیو | ||
مراجع | ||
Bai, M., Vahidian, M. & Mahmoudi Bakhtiari, B. (2016). Applying Bourdieu’s concepts to the Iranian movies. Sociological Journal of Art and Literature, 8 (1), 53-78. (In Persian) Emadi, M. (2022). The Analysis of the physical and Non-physical Dimensions of Climate in the contemporary Murals of Isfahan Based on the Stable place Model. Art Research Journal, 12 (23), 59-72. (In Persian) Faeghi, S. & Bayangani, B. (2022). cultural wealth; A complement to the theory of cultural capital in Plural societies. Society Culture Media, 9 (35), 55-76. (In Persian) Ghasemi, Y. & Namdar Joyimi, E. (2014). Investigating the relationship between cultural capital and symbolic cultural capital (case study: Ilam University Students). Ilam culture, 15 (44 - 45), 7-21(In Persian) Niazi, M. & Karkonan Nasrabadi, M. (2016). Sociological analysis of the role of social capital in charity affairs with an emphasis on the development of the endowment culture. The first national conference of lasting goodness. (In Persian) Nikkhah, M., Zare, B.& Kaveh , Z. (2020). Investigating relationship between mother's cultural capital with health lifestyle of infants and children aged 0-4 years old in Mashhad. The Journal of Social Studies, 12 (48), 92-73. (In Persian) Pirbabaie, M. T. & Soltanzadeh, M. (2015). An Introduction to Iran contemporary architecture Field Forming Based on Bourdieu’s Field Theory. Journal of Fine Arts : Architecture and Urban Planning, 20 (1), 73-84. (In Persian) Rahmani, G. & Hosseini, M. (2020). Historical Sociology of Qajar Royal Wall Painting. Parseh Journal of Archaeological Studies, 4 (11), 205-217. (In Persian) Rajabi, Z. (2017). Effects of Painting and traditional architecture in contemporary wall painting. Tehran: Ganjineh Art Academy. (In Persian) Safari Asl, L. & Satari Karkazlou, H. (2021). An Adaptive Study of murals in Iranian and Turkish homes in the context of Interaction with the West World (case example; Qajar Houses of Tabriz and Ottoman Tokat), Athar, 42 (2), 172-192. (In Persian) Shariati, S. & Vatankhah, K. (2013). Applicability of Bourdieu's Field Theory in Iranian Modern Architecture (Notes on Pierre Bourdieu’s Sociology of Art).Sociological Journal of Art and Literature, 5 (2), 241-257. (In Persian) Tahmasabi Naderi, F., Kashani, M. & Delavar, A. (2022). Investigating the effect of internalized cultural capital on the trendency towards modernism in the youth of Khorramabad. Journal of Cultural Management, 16 (57), 145-162. (In Persian) Zaki, M. A. (2015). Investigating the social capital of women and the social factors affecting it (the case of female students of Payam Noor University of Isfahan). Women and Families Cultural-Educational Journal, 9 (30), 53-78. (In Persian) Zangi, B. (2016). Narrating Lanscape in Wall Painting. Manzar, 8 (35), 40-49. (In Persian) Zangi, B. (2021). Examining the mutual effects of the fields of art and religion in contemporary Iranian mural painting with the approach of Pierre Bourdieu's sociology, 9th National Literary Textual Research Conference. (In Persian) Zangi, B., Ayatollahi, H. & Fahimifar, A. (2012). examining the social situation of wall painting after the revolution in Iran (with Pierre Bourdieu's sociological approach). Negre Quarterly, (24), 85-101. (In Persian) URL 1: Moghader- Mehdi (mashreghnews.ir: 2018) URL 2: Jam-e-Jam newspaper (irna.ir: 2019) URL 3: https://owjmedia.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |