تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,606 |
بررسی تطبیقی مفهوم عشق در «سوانح العشاق» احمد غزالی و فیلم «در حال و هوای عشق» وونگ کار وای | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 10، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، مرداد 1403، صفحه 177-192 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28236.1027 | ||
نویسنده | ||
امیرعلی ثمن* | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی، موسسه آموزش عالی هنر شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مفهوم عشــق از گذشــته تا کنون عقل و احســاس انســان را مورد چالش قرارداده اســت. مفهومی که با وجود تمامی بررســیها و تجربهها، هنوز تعریف جهانشــمولی ندارد و با این وجود، بسیاری از مسائل و ارتباطات انسانی را دربرمیگیرد. دانشمندان علوم نظری و عملی مختلف از دیرباز به این مقوله پرداختهاند که در این مجال به تطابق اندیشـــههای دو تن از آنان پرداخته شده است: وونگ کار وای کارگردان مشـهور هنگکنگی که بهواسـطه سـبک متفاوت کاریاش شـناخته میشـود و ابوالفتح احمد بن محمد بن احمد غزّالی، عارف بزرگ اواخر سده پنجم و اوایل قرن ششم. بنا به مقتضیات مختلف، دیدگاهها نسبت به عشق متفاوت است که از جملۀ آنها میتوان به عقاید مذهبی، شرایط جغرافیایی، رشد فکری جامعه و امثال آن اشاره کرد؛ اما بهنظر میرسد این دو اندیشمند با وجود چندین قرن فاصله زمانی و هزاران کیلومتر فاصله مکانی، نقاط اشتراک زیادی در این مورد دارند که میتواند برخاسته از نگاه شرقی (بهمعنای عام) به عشق باشد که در مقابل عشق غربی قرار میگیرد. دلایل وجود این شباهتها موضوع بحث حاضر نیست. این پژوهش قصد دارد وجوه تشابه مفهوم عشق در دو اثر مذکور و از طرفی تفاوت آنها با مشابه غربی را نمایان کند. برای تألیف متون دراماتیک (اعم از نمایشنامه و فیلمنامه) عمیقتر نسبت به متونی که در سطح سیر میکنند و بهاصطلاح بدنه خوانده میشوند، خاصه در مورد عشق، ادبیات کلاسیک فارسی، برای نمونه نثرهای مرسل عرفانی به شیوههای مختلف میتوانند کمککننده باشند. این پژوهش با استفاده از شیوه کتابخانهای، بهرهگیری از متن فیلمنامه و از طریق استدلال قیاسی نشان میدهد که عناصری در ادبیات کلاسیک فارسی وجود دارد که طبیعتاً بهخودی خود دراماتیک نیستند اما میتوانند شالوده مناسبی برای ساخت آثار دراماتیک باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
عشق؛ سینما؛ احمد غزالی؛ وونگ کار وای؛ سوانحالعشاق | ||
مراجع | ||
Holy Quran. Abul Qasami, S. M. (2002). Satiety in Ahmad Ghazali's thoughts and ideas. Journal of humanities, (33), 233-252. (In Persian) Faqih Malek Marzban, N. & Javaheri, S. (2011). The Circular Structure of Savāneh al-Oshāq by Ahmad Qazzāli. Mystical Literature (Al-Zahra Humanities), 3(5), 57-81. (In Persian) Ghazali, A. (1980). Sawanah al-Oshaq. (N. Pourjavadi, Edited.).Tehran: Farhang Iran.(In Persian) Goharin, S. (1988). Description of Sufism Terms. Tehran: Zavar. (In Persian) Meskoob, Sh. (1996). Dar Kooye Doust. Tehran: Kharazmi. (In Persian) Moein, M. (2002). Moein Dictionary. Tehran: Edna. (In Persian) Mujahid, A. (2009). The besawginning of lovers' accidents. Tehran: Tehran University Press. (In Persian) Najm al-Din Razi. (1992). Mursada al-Abad. (M,A. Riahi, Edited.).Tehran: Scientific and Cultural Publications. (In Persian) Raines, T. (2020). One film, one world: in the mood of love. (A. Salarmanesh, Trans.). Tehran: Khoob. (In Persian) Riyazi, H. (2016). Verses of Hasan and Love. Tehran: Haqiqat Publishing House. (In Persian) Saadi, A. (1956). Koliat Saadi. (M,A. Foroughi, Edited.). Tehran: Amir Kabir. (In Persian) Saidi, G. (2005). Dictionary of Ibn Arabi's Mystical Terms. Tehran: Shafiei.(In Persian) Sajadi. S. J. (2010). Culture of Mystical Terms and Interpretations. Tehran: Tahoori. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |