تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,575 |
تصویرگری عجایبالمخلوقات در پویانمایی با تکیه بر کتاب قزوینی (678 هـ.ق) و انیمیشن سندباد (1975م.) | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، مرداد 1403، صفحه 139-158 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28078.1026 | ||
نویسندگان | ||
محمد زرین قلم* 1؛ مونا امامی2 | ||
1کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر ایران | ||
چکیده | ||
موجودات عجیبالخلقه از دیرباز در فرهنگ عامه مردم جهان نقش مهمی داشتهاند. در ایران باستان نیز بهدلیل فرهنگ اصیل و فولکلور حضور بیشتری دارند. یافتههای خطی متعددی از سالیان گذشته توسط کاتبان علوم غریبه و قصهپردازان به ثبت رسیده است. این کتب حاوی افسانهها و داستانهای عجیبغریب و مزین به نگارههای انسانی، حیوانی و عجیبالخلقه هستند. سؤال این است که نقش و تأثیر موجودات عجیب در عجایبنگاری کهن و آثار تلویزیونی معاصر چیست؟ پژوهش حاضر به بررسی وجوه اشتراک و افتراق کتاب عجایبالمخلوقات و غرایبالموجودات محمدبنزکریای قزوینی (678 هـ.ق) و سریال انیمیشنی شبهای عربی: ماجراهای سندباد به کارگردانی فومیئو کوروکاوا (1975م.) میپردازد که حاوی تعداد بیشماری از تصاویر و قصههای اعجابانگیز است. کتاب هزارویک شب، یکی از نقاط مشترک بین این دو اثر است که در بطن خود قصهها و حکایات مختلفی از حضور دیوها و غولها دارد. این کتاب که پیشینهای طولانی دارد نقش مهمی در نشاندادن عجایبالمخلوقات در کتاب قزوینی و در انیمیشن سندباد ایفا کرده است. هدف این نوشتار مطالعه بازآفرینی نمودهای موجودات عجیبالخلقه برگرفته از کتاب مذکور در این انیمیشن است تا بتوان ظرفیتهای این کتاب را در خلق آثار متحرک و بهرهگیری از ادبیات عامیانه و افسانههای کهن ایرانی نشان داد. این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است و طی مقایسه تصویری هر دو اثر، مشخص شد که کتاب قزوینی و انیمیشن کوروکاوا، با اینکه در فاصله زمانی چند قرن موجوداتی عجیبغریب را نشان میدهند؛ اما این موجودات هویت ذاتی خود را حفظ کرده و از نظر فرم، ماهیت و ویژگیهای رفتاری و شخصیتی هیچ تغییری نکردهاند و بیشتر رویکرد خلاقانه و تکنیک اجرایی متفاوتی برای بیان روایت داستان به نمایش گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عجایبالمخلوقات؛ غول؛ دیو؛ سندباد | ||
مراجع | ||
Holy Quran. Barati, P. (2009). Iranian Wonders: Narrative, Form and Fantasy Structure of Wonders along with the text of Seventh Century Wonders, Tehran: Afkar. (In Persian) Barati, P. (2019). Divnameh: Imagination in Iranian texts and the aesthetics of the face of the devil, fairy and dragon.Tehran: Cheshmeh. (In Persian) Barnes, J. (1998). The Beginnings of the Cinema in England 1894-1901. University of Exeter Press. Bayernas, J. (1991). Comprehensive History of Religions. Tehran: Elmi farhangi. (In Persian) Caiozzo, A. & Demartini, A. E.(2008). Monstre et imaginaire social, Creaphis. Ibn Khaldoun, A. (1996). Introduction Ibn Khaldoun, (M. Parveen Gonabadi, Trans.). Volume 1, Tehran: Elmi farhangi. (In Persian) Kingsley, P.(2006). Dark Corners of Wisdom, Hero of Delara,(M. Sharare, Trans.). Tehran, Sokhan. (In Persian) Penglase, Ch. (1994). Greek Myths and Mesopotamia: Parallels and Influence in the Homeric Hymns and Hesiod. New York: Routledge. Qazvini, M. (1279). Ajaib al-Makhluqat and Gharaib Al-Mawatyat. (In Persian) Tanavoli, P. (2007). Traditional Graphic Talisman of Iran. Tehran: Bengah. (In Persian) Zanganeh, N. (2016). Dictionary of Mythical Creatures of Nations. Tehran: Pandar Qalam. (In Persian) Zulfiqari, H. (2015). Folk Beliefs of Iranian People. Tehran: Cheshmeh. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |