تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,567 |
نشانهشناسی فیلم «اژدها وارد میشود» | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، مرداد 1403، صفحه 121-138 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28054.1025 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین حجازی1؛ پژمان دادخواه* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه عکاسی، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
وجود نشانهها و کاربرد علم نشانهشناسی در پیرامون ما واضح و مبرهن بوده و از نشانهها در سرتاسر زندگی ازجمله در هنر استفادههای زیادی صورت گرفته است. یکی از بسترهای استفاده از آنها در هنر، سینما و صنعت فیلمسازی است. استفاده از نشانهها در این حوزه علاوهبر کمک به بیان مفاهیم بهصورت ضمنی و غیرمستقیم، برای بیان ایدئولوژیهای مختلف نیز کاربرد دارد. در نتیجه خوانش آثار با این دید میتواند به در درک و دریافت مفهوم اصلی کمک زیادی انجام دهد. مانی حقیقی کارگردان فیلم اژدها وارد میشود با پیشینه هنری و فلسفی خود و دانشش در زمینه نشانهشناسی توانسته است در این اثر فرصت خوبی را جهت مطالعه نشانهها فراهم آورد و مفاهیمی را در لایههای پنهانی فیلم برای مخاطبان بگنجاند. در این مقاله سعی شده است تا علاوهبر آشنایی با مفاهیم اصلی نشانهشناسی، با تحلیل این فیلم و خوانش آن از منظر نشانهشناسی به درک بهتری از نشانهها و همچنین فیلم اژدها وارد میشود دست یافته شود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده و با هدف کشف و تبیین روابط میان پدیدهها و نشانههای موجود در فیلم صورت گرفته است. گردآوری اطلاعات بر حسب روش کتابخانهای و با کمک مقالات، کتابهای موجود و از طریق مطالعه اطلاعات تصویری صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که کارگردان اثر، از شخصیتسازی تا لایههای زیرین اثرش برای انتقال مفهوم از انواع نشانهها بهرهبری داشته و حتی محیطی که جهان فیلم در آن در حال شکلگیری است، با توجه به همین ابزار، یعنی نشانهها و انتقال ضمنی مفهوم انتخاب شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی؛ نشانه؛ سینما؛ اژدها وارد میشود؛ مانی حقیقی؛ روایت پستمدرن | ||
مراجع | ||
Buckland, W. (2011). The Cognitive Semiotics of Film. (M. Ghafari, Trans.). Ketāb-e māh-e honar, 157, 51-69. (In Persian) Chandler, D. (2008). The basics semiotics. (M. Parsa, Trans.). Tehran: Sureh Mehr. (In Persian) Fahimi far, A., Sheikh Mehdi, A. & Gholāmali, A. (2018). Philosophical Approach to Causality Principle in Postmodern Cinematic Narrative (A Study of Taste of Cherry). Quarterly Scientific Journal of Audio-Visual Media, 12 (28), 53- 70. (In Persian) Hall, S. (2003). Decoding and encoding. (Sh. Vaghfi pour, Trans.). Tehran: Talkhun. (In Persian) Hayāti, V. (2009). Postmodern film. Revāgh-e honar va Andisheh, 34, 38- 51. (In Persian) Jafari, A. & Mozafari, A. (2013). Representation of middle-class life in Iranian sinemā (The Typology of A “separation”). Quarterly Scientific Journal of Audio-Visual Media, 9 (21), 127- 150. (In Persian) Khāleghpanāh, K.(2008). Semiotics and Film Analysis: a Semiotic investigation of Turtles Can Fly. Cultural Studies & Communication, 4 (12), 163-182. (In Persian) Milner, A. & Browitt, J.(2008). Contemporary Cultural Theory: An Introduction. (J. Mohammadi, Trans.). Tehran: Qoqnoos. (In Persian) Sajādi far, V., Ishāni, T. & Bāvān puri, M.(2019). Semantic semiotic analysis in the film “Salesman”. Dramatic literature and visual arts, 7, 73- 88. (In Persian) Shahbā, M. (2005). Cinema and theater semiotics, Semiotics of writing. Khiāl, 13, 4- 35. (In Persian) Sojudi, F. (2008). Applied semiotics. Tehran: Nashr-e Elm. (In Persian) Sojudi, F. &Roudi, F. (2010).Analysis of narrative from classic to modern. Comparative Literature Research, 1(4), 155- 171. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |