تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,241,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,898,526 |
بررسی نقش تکیه و ارتفاع صوت در تلفیق شعر و موسیقی | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، مرداد 1403، صفحه 103-120 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.27861.1022 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا زینعلی* | ||
گروه موسیقی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بهکارگیری اصول و قواعد مناسب در خلق موسیقی آوازی میتواند تا حد امکان به تلفیق صحیحتر شعر و موسیقی کمک کند، ازجمله رعایت قواعد تکیه و ارتفاع صوتِ کلمات در موسیقی است. خانلری تکیه را به دو نوع تقسیم کرده، یکی تکیه شدت که از تلفظ چند هجای متوالی، در ادای یکی از آنها نفس با شدت بیشتری خارج شود و دیگری تکیه ارتفاع که هجای تکیهدار در کلمات فارسی با بالارفتن صدا و بسامد تأمین میشود و اعتقاد دارد در فارسی امروز تکیه از این نوع است. علاوهبر این دهلوی معتقد است تأکید نوعی تکیه است که بهجای هجا، بر روی کلمه قرار میگیرد تا مفهوم موردنظر بهتر به مخاطب منتقل شود. هدف این تحقیق بهکارگیری صحیح تکیه و ارتفاع صوتِ هجاهای شعر در موسیقی است. این تحقیق از نظر نوع توصیفی ـ تحلیلی است، یعنی ابتدا نظرات مطرحشده توصیف و سپس مورد تحلیل قرارگرفتهاند. تکیه شدت و ارتفاع صوت همواره در اشعار وجود دارد که ممکن است باهم و یا جدا از هم بر روی هجا قرار گیرند، برخلاف نظر خانلری ارتفاع صوت تکیه محسوب نمیشود زیرا بهطور پیوسته و منظم در شعر تکرار نشده و عامل اصلی در تکیه همان شدت است که جهت حفظ وزن شعر بهتر است هجاهای تکیهدار در ضرب اول هر میزان قرار گیرند. رعایت ارتفاع صوت هجاهای کلماتی هم که متناسب با تغییر نقش آن کلمه در جمله تغییر میکند در ملودی ضروری است زیرا باعث میشود معنا و مفهوم جمله بهدرستی به مخاطب منتقل شود. همچنین برخلاف نظر دهلوی تکیه نمیتواند بر روی کلمه قرار بگیرد زیرا کلمه از چند هجا تشکیلشده و تکیه فقط میتواند بر روی یکی از هجاها قرار گیرد تأکید موردنظر دهلوی براثر تغییر ارتفاع صوت هجای آخر کلمه ایجاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تلفیق شعر و موسیقی؛ پیوند شعر و موسیقی؛ شعر و موسیقی؛ تکیه و ارتفاع در موسیقی | ||
مراجع | ||
Dehlavi, H. (2000). Setting Music to Poetry. Tehran: Mahoor institute of culture and arts. (In Persian) Forough, M. (1984). Music and Poetry. Tehran: Siavash. (In Persian) Fatemi, S. (2005). Setting Music to Poetry: Rule or Style? Mahoor Music Quarterly, 28, 137-158. (In Persian) Masoudiyeh, M. T. (1995). The vocal line of traditional Iranian music narrated by Mahmoud Karimi, Tehran: Iranian Music Association. (In Persian) Natel Khanlari, P. (1988). The meter of Persian Poetry. Tehran: Toos Publications. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 432 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |