تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,561 |
واکاوی هویت در شخصیتهای نقش اول فیلمهای کافه ترانزیت و روسری آبی با تأکید بر وحدت اضداد و تلفیق دو جنس متضاد | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، مرداد 1403، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.26970.1016 | ||
نویسنده | ||
وحیده استوار* | ||
دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
اصطلاح آندروژنی قدمتی کهن در فرهنگ اسطورهای دارد که همواره به تلفیق دو جنس متضاد و تداخل آنها با یکدیگر اشاره دارد. این مفهوم در اساطیر یونانی بهویژه در شخصیت هرمافرودیت، آشکار میشود. اغلب خدایان باستانی مانند شیوا و میترا، ویژگیهای آندروژنی داشتند. این تحقیق با تمرکز بر شخصیتهای اصلی نوبر، رسول و ریحان در دو فیلم «کافه ترانزیت» و «روسری آبی»، به بررسی ویژگی آندروژنی در آنها پرداخته است. هدف اصلی این مطالعه، درک عمیقتری از ویژگیهای آندروژنی، تأثیر آن بر داستان، شخصیتهای فیلمها است. بنابراین محوریترین پرسشهای پژوهش این خواهد بود که چگونه میتوان مفاهیم آندروژنی را در شخصیتهای فیلمهای «کافه ترانزیت» و «روسری آبی» شناسایی کرد؟ شخصیتهای آندروژنی در فیلمها چگونه میتوانند به عنوان نمایندههایی از جامعههایی با تنوع فرهنگی و جنسیتی معرفی شوند؟ ویژگیهای آندروژنی شخصیتها در فیلمها چگونه با تغییرات فرهنگی و اجتماعی تطابق دارد؟ روش تحقیق مبتنی بر تحلیلی و توصیفی بوده و در گردآوری اطلاعات از منابع اسنادی استفادهشده است. در این راستا ابتدا مفاهیمی را مانند هرمآفرودیت که به ایده ترکیب و تراکم جنسیتها اشاره دارد شرح میدهد و سپس به تحلیل نمونهها بر اساس شخصیتهای زن اول در فیلمها میپردازد که دارای جنسیت آندروژن هستند. تحلیل پژوهش نیز بر اساس ویژگیهای شخصیتی و رفتاری این شخصیتها صورت گرفته و به بررسی نقش آنها در ساختار داستان و تأثیر آن بر روایت کلی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهند که جنسیت و نقشهای جنسیتی در روایت داستانهای گوناگون پویا، قابلتغییر هستند و بسته به شرایط فردی، فرهنگی و اجتماعی، افراد میتوانند ویژگیهای مختلفی را از هر دو جنس بیان کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آنددروژنی؛ هرمافرودویت؛ سینمای ایران؛ کافه ترانزیت؛ روسری آبی | ||
مراجع | ||
Abolqhasemi, A & Kiyamarsi, A. (2006). Relationship of Androgyny and Mental Health with Marital Adjustment in Women. Journal of Social-Cognitive Studies of Women, 10, 55-66. (In Persian) Allendy, R. (2000). Love (J. Sattari, Trans.). Tehran: Tous. (In Persian) Amirabadi Farahani, F. & Ghiyoomzadeh, M. (2020). An Analysis of the function of the Iranian Criminal Justice System in the Face of Hermaphrodite Offenders. Journal of Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 3 (4), 11-26. (In Persian) Ansarian, M. (2005). Girls and Women Made by Men. Research Journal of Children's and Adolescents' Literature, 41, 131-140. (In Persian) Bem, S. L. (1981). Lens of Gender: Transforming the Debate on Sexual, New Haven: Yale University Press. Burckhardt, T. (2008). Alchemy: Science of the Cosmos, Science of the Soul (G. Ra'di Azarkhushi & P. Faramarzi, trans.). Tehran: Hekmat. (In Persian) Cook, E. P.(1985). A Framework for Sex Role Counseling. Journal of Counseling and Development, 64, 253-258. Dadgaran, S. M. & Jalilian, S. (2011). Examination of the Social Status of Women in the Works of Female and Male Filmmakers (Café Transit and Under the Skin of the City). Media Studies, 13, 59-84. (In Persian) Dadkhah Tehrani, M. & Nazarzadeh Kermani, F. (2015). Narratological Analysis of Kafka on the Shore. Research in Contemporary World Literature, 1 (20), 59-75. (In Persian) Ibn Dabbagh. (2000). Mashariq Anwar al-Qulub wa Mafatih Asrar al-Ghayb: Love is the Stairway to the Secrets of God (Gh. Ansari, Trans.). Tehran: Tahuri Publications. (In Persian) Kianoush, M. (2003). Woman and Love in the World of Sadeq Hedayat: A Comparative Analytical Critique on the Story "Blind Owl". Los Angeles: Sharikat. (In Persian) Mohammadpour, A., Malek Sadeghi, M. & Alizadeh, M. (2012). A Semiotic Study of the Representation of Women in Iranian Cinema Films (Case Study: Films "Dog Killing", "Thursday Feast", and "Café Transit"). Cultural and Communication Studies, 29, 41-70. (In Persian) Mohammadpour, N., Taghiabadi , M. & Shalchi, V. (2022). Representation and Constructing Subject of the Female Heads of Households in Iranian Cinema (Semiotics of the Blue-Veiled, Border Café (Cafe Transit), and the Corridor (Dehliz). Journal of Woman in Culture Arts, 2 (14), 241-265 . (In Persian) Mahmoudi Bakhtiari, B. & Naseri, A. (2018). The Function of Androgyny as a Mask in the Characterization of the Female Characters in the Iranian Cinema: A Study of the Movies of "The Blue Scarf" and "Transit Café" Journal of Woman in Culture Arts, 3 (10), 311-331. (In Persian) Plato. (2002).The Symposium: Lessons on Love from Plato's Perspective (M. Sanaei, Trans). Tehran: Jami. (In Persian) Razi, H. (2002 A). Encyclopedia of Ancient Iran, Vol. 3. Tehran: Sokhan. (In Persian) Razi, H. (2002 B). Encyclopedia of Ancient Iran, Vol. 5. Tehran: Sokhan. (In Persian) Sojoodi, F. & Ahmadi, F. (2009). Critical Discourse Analysis of “Blue Scarf”. Research journal of the Iranian Academy of Arts, 3 (12), 112-128. (In Persian) Shamisa, C. (1997). Types of Literature. Tehran: Ferdows. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |