تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,797 |
تحلیل روابط بینامتنیت در نقوش نمادین قالی پازیریک | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 75-96 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2023.23831.1001 | ||
نویسنده | ||
زیبا کاظم پور* | ||
استادیار گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
متن حاضر سعی دارد نقوش نمادین قالی پازیریک را در آثار کهنتر ایران نشان دهد و شواهد جدیدی از پیشینۀ تاریخی این نقوش ارائه کند. پرسشهای اصلی تحقیق این است که پیشمتنهای تاریخی شکلگیری نقوش پازیریک در هنر ایران کدامند و این نقوش چه معنایی دارند؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و شیوه گردآوری مطالب، کتابخانهای و از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. براساس شواهد موجود، از منظر نمادینبودن، کلیۀ نقوش به کار رفته در قالی پازیریک با مفهوم حیات، زایش و باروری مرتبط است. مربع که بنیان و اساس طراحی قالی است، نماد زمین و زندگی است. گل هشتپر در هنر لرستان در صحنههای زایش حضور دارد و بنابراین میتواند مرتبط با مفهوم حیات باشد. گریفین، گوزن و اسب که در قالی پازیریک دیده میشوند، از جمله نمادهایی هستند که نمونههای تصویری همانندشان در هنر کهن ایران مشاهده شده است. این حیوانات اغلب ترکیبی سهتایی تشکیل میدهند و محافظ عنصری گیاهی/درخت که نماد زندگی است، هستند. پنج قاعدۀ راستنمایی کریستوا در قالی پازیریک قابل بررسی است: 1- واقعیتهای اجتماعی یا جهان واقعی (ارجاع به طبیعت، نشانه دیداری) 2- فرهنگ همگانی (شکلگردانی و ارجاع نمادین نشانه دیداری در فرهنگ ایرانی) 3- قاعدههای نهایی ژانرهای هنری (ترکیب ویژه نشانههای دیداری به شکل محافظان اسطورهای) 4- یاری گرفتن و تکیه متن به متون همسان (الهام از گریفینهای ایلامی و سایر نقوش) 5- ترکیب پیچیدهای در درون متن، به طوریکه هر متن، متنی دیگر را همچون پایه و آغازگاهش مییابد (پنهان شدن ساختار باغ ایرانی در طراحی پازیریک). پیشمتن نقوش پازیریک را علاوه بر آثار دوره هخامنشی، میتوان در هنرهای کهن ایران، در آثار شوش و لرستان و در نمونههای باستانی متعلق به تپه باباجانی و مارلیک نیز یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
بینامتنیت؛ مفاهیم نمادین؛ نقش؛ قالی؛ پازیریک | ||
مراجع | ||
Ahmadi, B. (2001). Text structure and interpretation. Tehran: Markaz. (In Persian) Amiei, p. (1979). Memores de la delegation Archeologique en Iran. paris: librairie Orientaliste paul G Uthner. Azari, Z,. & Nowroozborazjni, V. (2012). Making the text of Pazyrik's carpet readable based on the creation text of the book Bundahish. Naghshmayeh, 5(13), 17-24. (In Persian) Boniman, A. (1974). Splendeur du tapis Orient. Paris: Bibliothèque des Arts. Chevalier, J. (2009). The culture of symbols. (S. Fazaeli, Trans.). Tehran: Jeyhoun. (In Persian) Cooper, J. C. (2007). Illustrated culture of traditional symbols. (M. Karbasian, Trans.). Tehran: Nashre No. (In Persian) Dadegi, F. (2006). Bundahish. (M. Bahar, Trans.). Tehran: Toos. (In Persian) Dadvar, A., & Mansouri, E. (2006). An introduction to the myths and symbols of Iran in ancient times. Tehran: Nashre Kalhor & Alzahra University. (In Persian) D’Alviella, C. E. G. (1894). Symbols their migration and universality. London: Senator and member of the Royak Academy of Belgium, published by A.Constable and cofe. Westminster. Ferrier, R. W. (1995). The Arts of Persia. (P. Marzban, Trans). Tehran: Forouzan. (In Persian) Ghaderi, H. (2009). The first steps of writing management. Tehran: Nashre Elm. (In Persian) Gantzhorn, V. (1998). Oriental Carpets. Taschen. Ghirshman, R.& Gaston, W. (1966). Tre sors de lancien Iran. Switzerland : Le Musee Rath-GenEve.. Ghirshman, R. (1992). Iranian art during the Median and Achaemenid periods. (E. Behnam, Trans.). Tehran: Scientific and cultural publications. (In Persian) Hosouri, A. (1994). Carpet weaving tools in Iran from the Bronze Age to the beginning of the AD era. Hands and motifs, 1. (In Persian) Izaddoust, Z. (2007). Pazyrik. Rahpooye Honar, 2(2), 27-31. (In Persian) Jouleh, T. (2002). A research on Iranian carpets. Tehran: Yassavoli. (In Persian) Opie, J. (1998). Trible rugs acomplete gide to nomadic and village carpets. Bulfincher Malool, Gh. (2005). Baharestan, A window to Iran's carpet. Tehran: Zarrin & Simin. (In Persian) Mirzaei, A. (2017). The Symbolic Concept of Pazirik carpet motifs. Shabak, 3(6), 27-37. (In Persian) Namvar Motlagh, B. (2015). An introduction to intertextuality, theories and applications. Tehran: Sokhan. (In Persian) Parham, S., Azadi, S. (1992). Fars nomadic and rural handwovens. Tehran: Amir Kabir. (In Persian) Parham, S. (1994). The amazing adventures of the Pazyrik carpet, Danesh Magazine, (81), 8-14. (In Persian) Rasouli, A. (1999). Examining the semantic and formal continuity of Pazyrik carpet motifs, Iran Rugs, (88), 24-27. (In Persian) Rice, T. T. (2009). The Scythians. (R. Behzadi, Trans.). Tehran: Tahoori. (In Persian) Reichelt, H. (2004). An approach to Zoroastrian texts and Neo-Avesta texts. (J. Doostkhah, Trans). Tehran: Qoqnoos. (In Persian) Sarraf, M. R. (2008). The religion of the people of Elam. Tehran: Samt. (In Persian) Shairi, H. R. (2013). Visual Semiotic in Picture. Tehran: Sokhan. (In Persian) Späth, A. et al. (2021). X-ray microscopy reveals the outstanding craftsmanship of Siberian Iron Age textile dyers. Scientific reports, (5141), 1-7. Sterlin, H. (2006). Splendors of ancient Persia. Star publishers.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |