تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,783 |
بررسی استعارههای تصویری و تصویری-کلامی در پوسترهای علیه جنگ نرم | ||
سیاست جهانی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 39، خرداد 1401، صفحه 79-106 اصل مقاله (803.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/wp.2022.20169.2875 | ||
نویسندگان | ||
سید میثاق حبیب زاده1؛ حکیمه پورجمال قویجاق* 2؛ منصور شعبانی3 | ||
1زبان شناسی همگانی، داشگاه گیلان، دانشکده انسانی، ایران، گیلان، رشت. | ||
2استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشکده پژشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران | ||
3زبان شناسی همگانی، دانشگاه گیلان، دانشکده انسانی، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده یکی از ابزارهای تولید محتوای تبلیغاتی در زمینههای مختلف، استعاره است. امروزه با توجه به روند پیشرفت تبلیغات از طریق رسانههای تصویری، استفاده از استعاره تصویری اهمیت و کاربرد روزافزونی در انتقال محتوای ایدئولوژیک پیدا کرده است. هدف تحقیق حاضر بررسی و تفسیر استعارههای تصویری، تصویری-کلامی و حوزههای مفهومی آنها در پوسترهای علیه جنگ نرم در زبان فارسی براساس مدل تحلیلی فورسویل (1996) است. این پژوهش از نوع کیفی میباشد و روش انجام آن به صورت توصیفی–تحلیلی است. همچنین این پژوهش به دنبال نشان دادن ابزارهای شناختی دیگر در پوسترها میباشد. همچنین تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سوالات میباشد: 1- در پوسترهای علیه جنگ نرم از چه نوع استعارههای مفهومی برای انتقال مفاهیم استفاده شده است؟ 2- حوزههای مفهومی استعارههای مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم کداماند؟ 3- در استعارههای مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم، چه مفاهیمی از حوزۀ مبدأ در حوزۀ مقصد نگاشته شده است؟ بدین منظور، از میان تصاویر و پوسترهای موجود، ده پوستر و تصویر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نتایج نشان میدهد که ابزار مختلفی توسط طراحان پوسترها و تصاویر استفاده شده است. این ابزارهای شناختی عبارتند از استعارۀ مفهومی، مجاز مفهومی، تلفیق، استفاده از رنگهای نمادین و استعارههای مخلوط و ایستا. در تصاویر و پوسترهای استعاری تک وجهی، تصاویر به تنهایی قادر به انتقال مفهوم مقابله با جنگ نرم بودهاند و در تصاویر و پوسترهای چند وجهی کلام با تصویر در میآمیزد و مفهوم مدنظر را به مخاطب ارائه میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره مفهومی؛ استعاره تصویری؛ استعاره تصویری-کلامی؛ جنگ نرم | ||
مراجع | ||
پورابراهیم، شیرین (1393). «بررسی استعارههای کلامی-تصویری در چند پوستر مناسبتی زبان فارسی». پژوهشهای زبانشناسی. ش 11. صص 35-19.
پورابراهیم، شیرین (1395). «نقش استعاره تصویری درتحلیل انتقادی کلام: مطالعه کاریکاتورهای سیاسی». پژوهشهای زبانشناسی. ش 14. صص 37-52.
خیری، زهرا، (1390)، «بررسی و مقایسه کارایی نظریه استعاره مفهومی و آمیزش مفهومی در تبیین تبلیغات استعاری تعدادی از مجلات خانوادگی ایرانی». پایان نامه کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،.
همتی، طاهره و جولایی، کامیار (1396). «استعارهها و مجازهای مفهومی در تبلیغات رسانه ملی؛ رویکردی شناختی و پیکره بنیاد». پژوهشهای ارتباطی. ش 4، د 24. صص 55-71.
Black, Max (1993): “More about metaphor, In A. Ortony, ed., Metaphor and thought”, New York: Cambridge University Press, 19-41.
Dirven, Rene & Paprotté, Wolf (1985). The Ubiquity of Metaphor: Metaphor in Language and Thought. Amsterdam: John Benjamins.
Fauconnier, G. & Turner, M. (1996). Blending as a Central Process of Grammar. In A. Goldberg (Ed.) Conceptual Structure, Discourse, and Language (pp. 113-130). Stanford: Center for the Study of Language and Information.
Forceville, C. (1994), “Pictorial metaphor in advertisement”, Metaphor and Symbolic Activity, 9(1), 1-29.
Forceville, C (1996). Pictorial Metaphor in Advertising. London: Routledge.
Forceville, C (2002). “The identification of target and source in pictorial metaphors”, Journal of Pragmatics, l34, 1-14.
Forceville, C (2006). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In Kristiansen, G. Achard, M. Dirven R. & Ruiz de Mendoza Ibanez, F. (Eds.) 379-402. Cognitive Linguistics: Current Applications and Future Perspectives, Berlin: Mouton de Gruter.
Forceville, C (2007), “Multimodal metaphor in ten Dutch TV commercials”, Public Journal of Semiotics, 1, 19–51.
Forceville, C. & Urios-Aparisi, E. (2009), Multimodal Metaphor, Berlin/New York: Mouton de Gruyter.
Forceville, C., Veale, T. & Feyaerts, K. (2010). Baloonics. The Visuals of Balloons in Comics, In Goggin, J. & Hassler-Forest, D. (Eds.): The RISE and REOSON of Comics and Graphic Literature:Critical Essays on the Form. 1-23. (A pre-print Version).
Hodge, Robert and Gunther Kress (1993), Language as Ideology, London: Routledge.
Kovecses, Zoltan (2010), Metaphor: A Practical Introduction, New York: Oxford University Press.
Lakoff, George & Johnson, Mark (1980), Metaphors We Live By, Chicago: University of Chicago Press.
Musolff, A. (2012). “The study of metaphor as part of critical discourse analysis”, Critical Discourse Studies, Vol. 9, No. 3, 301-310.
Mühlhäusler, Peter (1999), “Metaphor and Metonymy in Environmental Advertising”, Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik, Vol. 24, No. 2. 167–180.
Nye, Joseph (2004), Soft Power, New York: PublicAffairs.
Ortony, Andrew (1993), “Metaphor and Thought”, Cambridge: Cambridge University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |