تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 738 |
تعداد مقالات | 6,941 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,870,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,698,942 |
توسعه منحنی های شکنندگی و ارزیابی مقادیر حالات حدی عملکرد لرزه ای پل بهینه بتن مسلح با عرشه نیمه جداسازی شده | ||
تحقیقات بتن | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 35، مهر 1400، صفحه 49-60 اصل مقاله (946.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2021.18785.1479 | ||
نویسندگان | ||
حمید گنجه ای1؛ پنام زرفام* 1؛ محسن غفوری آشتیانی2 | ||
1گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در تحقیق قبلی، بهینه سازی بر اساس الگوریتم های ژنتیک در مورد مشخصات طراحی جداسازها و پایه بتن مسلح یک پل معروف چند دهانه بزرگراهی انجام شد و پل بهینه شده با عرشه نیمه جداسازی شده پیشنهاد شد. در این تحقیق، با استفاده از تحلیل دینامیکی فزاینده، با انتخاب دو مورد تغییرمکان عرشه نیمه جداسازی شده و تغییرمکان جداساز یا کرنش برشی جداساز، اقدام به تعیین منحنی های تحلیل دینامیکی فزاینده، تحت اثر شتاب نگاشت های حوزه دور پیشنهاد شده در FEMA P695 شده است. سپس، ضمن اجرای تحلیل شکنندگی بر اساس نتایج تحلیل دینامیکی فزاینده، منحنی های شکنندگی برای تغییرمکان عرشه نیمه جداسازی شده و تغییرمکان جداساز یا کرنش برشی جداسازها در دو وضعیت زلزله طولی و عرضی پل تعیین شد. با توجه به این منحنی ها، مقادیر مربوط به حالات حدی عملکردی برای فروریزش یا خرابی سازه ای، ایمنی جانی، خرابی متوسط و قابل تعمیر، خرابی کم و اولین تسلیم تعیین و پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پل با عرشه نیمه جداسازی شده؛ تحلیل دینامیکی فزاینده؛ منحنی شکنندگی؛ یاتاطاق هسته سربی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 862 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |