تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,142,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,855,301 |
تأثیر مؤلفه های کالبدی تبلیغات شهری در آلودگی بصری منظر شهری | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 3، مهر 1400، صفحه 41-64 اصل مقاله (2.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2021.18757.1608 | ||
نویسندگان | ||
تقی احمدی1؛ کیانوش ذاکرحقیقی* 2؛ امیرحسین پورجوهری3 | ||
1دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه شهرسازی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
3استادیار، گروه شهرسازی، واحد شهر قدس دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بیان مسئله: از چالشهای کنونی حیات کلانشهرها، وجود آلودگیهای بصری ناشی از تبلیغات شهری در کنار سایر آلودگیهای زیستمحیطی است که به نظر همگام با رشد و گسترش شهرها، بر دامنه آن افزوده میشود. امروزه تبلیغات شهری یکی از سرویسهای موردنیاز شهرهاست و درصورتیکه طراحی و چیدمان مناسبی در فضای شهری نداشته باشد، میتواند کیفیت سیما و منظر شهری را تحت تأثیر قرار داده و طیفی از وضعیت آلودگی بصری را در منظر شهری ایجاد کنند. هدف: پژوهش باهدف اصلی کاهش آلودگی بصری ناشی از تبلیغات شهری از سیما و منظر شهری و همچنین رتبهبندی تأثیر مؤلفهها و شاخصهای کالبدی تبلیغات شهری در ایجاد آلودگی بصری در منظر شهری و ارائه راهکارهایی برای کاهش این آلودگیها در کلانشهر تهران است. روش: پژوهش مبتنی بر روش کمی پیمایش و ابزار پرسشنامه در حوزه شاخصهای کالبدی تبلیغات شهری شامل شاخصهای طراحی، مکانیابی سازه تبلیغات شهری و طراحی گرافیکی پیام تبلیغاتی است. پس از اعتبار و پایایی سنجی شاخصها و گویهها، از 399 نفر از شهروندان تهرانی بهعنوان نمونهی پژوهش اجراشده و نتایج پرسشنامه در مدل معادلات ساختاری (SEM) تحلیلشده و تأثیر هریک از آنها در آلودگی بصری رتبهبندی شدهاند. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین شاخصهای کالبدی تبلیغات شهری زمینهساز آلودگی بصری، به ترتیب مکان گزینی سازه تبلیغاتی، طراحی سازه و طراحی گرافیکی پیام تبلیغاتی هستند. همچنین مهمترین زیرشاخصهای هریک از شاخصها نیز بدین ترتیب میباشند: در شاخص مکانگزینی سازهها به ترتیب تراکم سازهها، عدم همترازی تابلوهای صنفی، مسدود شدن چشماندازهای طبیعی و خوانایی تابلوهای راهنمای شهری، در شاخص طراحی سازه، شکل، سامانه نورپردازی و ارتفاع سازه و در شاخص طراحی پیام گرافیکی نیز تعداد کلمات، اختصار و تصاویر طرح گرافیکی مهمترین عوامل هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات محیطی؛ تبلیغات شهری؛ آلودگی بصری؛ منظر شهری؛ طرحهای گرافیکی | ||
مراجع | ||
احمدی، تقی. (1387). فرهنگ اصطلاحات مهندسی شهرسازی: (فارسی انگلیسی، انگلیسی - فارسی) طبقهبندی زیرگروههای شهرسازی. تهران: فراز اندیش سبز.
احمدی، تقی. (1393). مهندسی تبلیغات محیطی (مهندسی تبلیغات شهری). تهران: فرازاندیش سبز.
احمدی، تقی. (1399). تبیین مؤلفه های تبلیغات شهری با تاکید بر کاهش آلودگی بصری (مورد مطالعه کلانشهر تهران). رساله منتشر نشده دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، دانشکده فنی و مهندسی، گروه شهرسازی.
آذرنیوش، محمود و روانجو، احد. (1375). بررسی آلودگی بصری و شاخصهای آن در شهرهای ایران (مطالعه موردی شوشتر). پیکره، 3(6)، 75-92.
اسحاق زاده تربتی، هانیه. (بهمن 1394). بررسی نقش تبلیغات شهری در ارتقاء کیفیت سیمای شهر. در نخستین کنفرانس ملی تبلیغات محیطی در ایران. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ.
اسدی محلچالی، مسعود. (1395). فضاهای جنسیتی و تجربه شهر: از ژرفنگری فرهنگی تا مردمسالاری در عمل. تهران: آرمانشهر.
اسکندری، زهرا. (دی 1394). نگاهی به تأثیر تبلیغات محیطی برسیمای شهر. در سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری (صص. 1-9). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
آنتونی، سالی. (2015). بنیان مفهومی طراحی داخلی. مترجم آزاده فرزادپور. (1398). مشهد: کتابکده کسری.
انوشفر، امیرمسعود و سبزواری مریم. (1393). حذف زوائد بصری از نماهای شهری. تهران: هنر معماری قرن.
ایتن، یوهانس. (1961). هنر رنگ. مترجم عربعلی شروه. (1386). تهران: یساولی.
بحرینی سیدحسین. (1377). فرایند طراحی شهری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پاکزاد، جهانشاه. (1390 الف). سیر اندیشهها در شهر سازی: از کمیت تا کیفیت (جلد دوم). تهران: آرمانشهر.
پاکزاد، جهانشاه. (1390 ب). سیراندیشهها در شهرسازی: از فضا تا مکان (جلد سوم). تهران: آرمانشهر.
پاکزاد، جهانشاه. (1397). مبانی نظری و فرایند طراحی شهری. تهران: شهیدی.
پورجعفر، محمدرضا و علوی بالمعنی، مریم. (1391). ویدئو اکولوژی (بوم شناسی بصری در معماری). تهران: آرمانشهر.
پینل، جان. (2007). روان شناسی فیزیولوژیک (ویرایش ششم). ترجمه مهرداد فیروزبخت. (1387). تهران: ویرایش.
تقوایی، مسعود؛ بیک محمدی، حسن؛ زالی، نادر و کسایی، میترا. (1396). تحلیل موانع و عوامل موثر در اجرای طرح ها و برنامه ریزی آمایشی استان تهران. آمایش سر زمین، 9(1)، 1-27.
حایری، وحید و رستمی، محمدرضا. (1390). تبلیغات فرهنگی از تئوری تا عمل. تهران: نشر تبلور.
خاکی، غلامرضا. (1391). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. تهران: فوژان.
دفتر امور مقررات ملی ساختمان. (1392). مقررات ملی ساختمان ایران (مبحث بیستم). تهران: نشر توسعه ایران.
دهخدا، علی اکبر. (1377). فرهنگ لغات فارسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ذاکر حقیقی، کیانوش؛ احمدی، تقی و پور جوهری، امیرحسین. (1399). تاثیر مؤلفه رنگ بر خوانایی تبلیغات شهری. نشریه علمی و پژوهشی مواد پیشرفته و پوشش های نوین، 8(32)، 2358-2368.
راجرز، ریچارد. (2008). شهرهای پایدار برای سیاره ای کوچک. مترجم خسرو افضلیان. (1398). مشهد: کتابکده کسری.
زالی، نادر و منصوری، سارا. (1394). تحلیل عوامل کلیدی موثر بر توسعه حمل و نقل پایدار در افق 1404 کلانشهر تهران (روش تحلیل ساختاری). برنامه ریزی و آمایش فضا، 19(2)، 1-32.
سازمان زیباسازی تهران. (1392). ملاک عمل تبلیغات محیطی شهر تهران.
سازمان زیباسازی. (1399). آرشیوآمار و اطلاعات معاونت تبلیغات تجاری و هماهنگی امور مناطق.
شاملو، شبنم؛ نقی زاده، محمد و حبیب، فرح. (1397). واکاوی رویکردها و زمینههای نظری و تدوین چهار چوب مفهومی منظر شهر. مجله معماری و شهر سازی آرمانشهر، 11(23)، 197-209.
شاهچراغی، آزاده و بندرآباد، علیرضا. (1394). محاط در محیط: کاربرد روان شناسی محیطی در معماری و شهرسازی. تهران: سازمان جهاد دانشگاهی تهران.
شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور. (1396). دستورالعمل تابلوهای تبلیغاتی و انواع تبلیغات محیطی در معابر شهری.
صلواتی، مرجان. (1390). تأثیر گرافیک محیطی در ارتباطات شهری. دو فصلنامه علمی- پژوهشی هنرهای تجسمی نقش مایه، 4(7)، 111-123.
صیاد بیدهندی، لیلا و رسولیان، سارا. (1395). تحلیل و بررسی تأثیر بیلبوردهای تبلیغاتی بر منظر شهری شهر لاهیجان، بر مبنای ضوابط و مقررات پیشنهادی سامان دهی تابلوهای شهری در ایران با روش تحلیل سوات (SWOT). پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری، 4(1)، 51-68.
عابددوست، حسینعلی؛ زالی، نادر و ابی زاده، سامان. (1399). نقش گرافیک شهری در گسترش فرهنگ رضوی با رویکرد نوستالژی و آیکون سازی پدیده (نمونه موردی المانهای رضوی در ایران). مجله مطالعات محیطی هفت حصار، 9(34)، 39-52.
عادله، طالب زاده. (دی 1395). اصول طراحی تابلو فروشگاهها و تأثیر آن در کیفیت منظر شهری. در چهارمین کنگره بین المللی، عمران، معماری و توسعه شهری (صص. 1-12). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
غفاری نژاد، عیسی. (1393). اجزای رسانه محیطی. تهران: انتشارات سازمان زیباسازی شهر تهران.
قربان پور، مریم؛ زالی، نادر؛ یوردخانی، مختار و آزاده، سید رضا. (1397). ارزیابی مولفه های موثر بر تقویت سر زندگی در مسیرهای پیاده شهری (مطالعه موردی پیاده راه علم الهدی شهر رشت). مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی، 13(1)، 105-123.
قریب، فریدون. (1383). شبکههای ارتباطی در طراحی شهری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کلانتری، حسین و اخوت، هانیه. (1390). برنامهریزی منظرشهری. تهران: جهاد دانشگاهی.
لینچ، کوین. (1960). سیمای شهر. مترجم منوچهر مزینی. (1381). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
محمد پور، صابر؛ زالی، نادر و پور احمد، احمد. (1395). تحلیل شاخص های آسیب پذیری در بافتهای فرسوده شهری با رویکرد مدیریت بحران زلزله (مطالعه موردی: محله سیروس تهران). پژوهش های جغرافیای انسانی، 48(1)، 33-52.
محمود زاده، امیر. (1392). مهارتهای کلیدی پژوهش درتحصیلات تکمیلی مقطع دکتری. اصفهان: علم آفرین.
معین، محمد. (1371). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
وانگ، ژینهوا و هاف، رینر. (2007). روشهای تحقیق در برنامه ریزی شهری و منطقه ای. مترجمان ژیلا سجادی، احمد پوراحمد، امین فرجیملایی و آزاده عظیمی. (1393). تهران: دانش نگار.
وبسایت شهرداری تهران، (1400). بازیابی شده در 3 مهر 1400، از www.Tehran.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,118 |