تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,897,728 |
تحلیل محتوای رساله های دکتری شهرسازی ایران با تأکید بر رابطه دانش و پژوهش | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 3، مهر 1400، صفحه 1-20 اصل مقاله (3.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2021.18113.1586 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی عزیزی* 1؛ مستوره قلیپور2 | ||
1استاد، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکتری شهرسازی، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بیان مسئله: مروری بر نقدهای صورت گرفته درباره ی شهرسازی ایران، نکات قابل توجهی را در رابطه باکیفیت فعالیتهای حرفه ای شهرسازی، خروجی های پژوهشی و سیستم تولید دانش آن نشان میدهد. نقصها و کاستی هایی که هر یک بهصورت مجزا تجربه میکنند، حاصل یک نقص کلی در ارتباط میان آنها است. برگزاری دوره های دکتری شهرسازی در دانشگاه های مختلف جهان از سابقه قابل توجهی برخوردار است و ماحصل پژوهشی آن تلاش در غنی ساختن پایه ی دانش این رشته دارد. دوره ی دکتری شهرسازی در ایران از سال 1347 در دانشگاه تهران آغاز شد و از سال 1388 دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس و پس از آن دانشگاه های دیگر به این جریان پیوستند. اما سؤال این است که محتوای رابطه ی دانش-پژوهش در شهرسازی ایران چگونه تعریف میشود و برای بهبود دانش شهرسازی ایران، رساله های دکتری چه حیطه ی محتوایی را می بایست پوشش دهند؟ هدف: این پژوهش تلاش دارد تا دریابد رساله های دکتری در این سالها چه تأثیر محتوایی در دانش شهرسازی ایران داشته و در سالهای آتی چه نقشی را میبایست ایفا کنند. روش: با نوع پژوهش حاضر بنیادی بوده و روش تحقیق آن تحلیل محتوای کیفی است. نمونه های موردمطالعه در این تحقیق تعداد 461 رساله ی دکتری شهرسازی جهانی و 123 رساله ی شهرسازی دانشگاههای سطح یک کشور بوده است. یافتهها: مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که مقوله ی فلسفه و نظریه ها اولویت اول در دانش و پژوهش داخلی و جهانی در دوران معاصر بوده است. نتیجه گیری: درنتیجهی مقایسه رابطه ی دانش-پژوهش داخلی و جهانی از خلال مطالعات صورت گرفته در این مقاله، میتوان گفت که پژوهشگر دوره دکتری برای تعیین موضوع رساله خود میتواند سه هدف را دنبال کند. در پی غنی ساختن دانش شهرسازی ایران برآید؛ در راستای دانش شهرسازی جهانی گام بردارد یا تلفیقی از این دو هدف را مدنظر قرار دهد. مبتنی بر انتخاب هر یک از این اهداف، لیستی از اولویتهای موضوعی برای پژوهشگران دوره دکتری پیشنهادشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رسالههای دکتری؛ پژوهش شهرسازی؛ دانش شهرسازی؛ تحلیلمحتوای کیفی | ||
مراجع | ||
بایر، مایکل؛ فرانک، نانسی و والریوس، جیسون. (2010). چگونه شهرساز شویم؟. ترجمه سید حسین بحرینی و الهام فلاح منشادی. (1393). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پاکزاد، جهانشاه. (1389الف). سیراندیشه ها در شهرسازی(1): از آرمان تا واقعیت. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
پاکزاد، جهانشاه. (1389ب). سیر اندیشه ها در شهرسازی(2): از کمیت تا کیفیت. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
پاکزاد، جهانشاه. (1389ج). سیراندیشه ها در شهرسازی(3): از فضا تا مکان. تهران: انتشارات آرمانشهر.
شوای، فرانسواز. (1965). شهرسازی واقعیات و تخیلات. ترجمه سید محسن حبیبی. (1384). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فریدمن، جان. (1987). برنامه ریزی در حوزه عمومی: از شناخت تا عمل. ترجمه عارف اقوامی مقدم. (1387). تهران: وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
کوهن، تامس. (1977). تنش جوهری: جستارهایی درباره دگرگونی و سنت علمی. ترجمه علی اردستانی. (1392). تهران: رخداد نو.
گلکار، کورش. (1393). آمارزدگی: نقدی بر افسون زدگی کمیت باورانه در پژوهش. مسکن و محیط روستا، 33(145)، 17-28.
یگانه، منصور و بمانیان، محمدرضا. (1394). معرفت شناسی فازی و سازگاری روش شناختی آن با پژوهش های معماری و شهرسازی. مدیریت شهری، 14(40)، 313-328.
وبسایت دانشگاه تهران، (1399). تاریخچه ی دانشکده شهرسازی. بازیابی شده در 31 تیر 1399.
وبسایت دانشگاه شهید بهشتی، (1399). دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی. بازیابی شده در 31 تیر 1399، از
وبسایت دانشگاه تربیت مدرس، (1399). گروه شهرسازی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس. بازیابی شده در 31 تیر 1399، از
وبسایت دانشگاه علم و صنعت، (1399). تاریخچه دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت. بازیابی شده در 31 تیر 1399، از
وبسایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، (1395). معاونت آموزشی: سطح بندی دانشگاه های کشور. بازیابی شده در 31 تیر 1399، از
https://edu.msrt.ir/fa/news/543/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86
وبسایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، (1399). فهرست نشریات معتبر و نامعتبر. بازیابی شده در 31 تیر 1399، از
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,261 |