تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 755 |
تعداد مقالات | 7,144 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,301,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,921,199 |
نشانه ـ معناشناسی روایتی شطحگونه از کتاب معارف بهاءولد | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 11، فروردین 1400، صفحه 235-258 اصل مقاله (1018.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2021.17424.2079 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه نصری1؛ محمدرضا نصراصفهانی* 2؛ اسحاق طغیانی اسفرجانی3 | ||
1دانشجوی دکتری ادبیات فارسی، گرایش حماسی دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، ایران | ||
3استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
دانش نشانهشناسی پس از طرح نظریات فردینان دوسوسور، از مهمترین کلیدهای تحلیل مباحث زبانی روایات و متون به حساب میآید. تحلیلهای نشانه- معناشناسی در حوزه روایات ادبی، هنری و عرفانی و اساطیری نیز میکوشد تا مدلولها و مفاهیم ذهنی و تجربیات عرفانی روایتگران را مورد بحث و تحلیل قرار دهد. روایت مکاشفه بهاءولد عارف بزرگ سده ششم هجری قمری و پدر و استاد بزرگترین شخصیت عرفانی منظومههای عارفانه، مولانا جلالالدین رومی، حکایت از آن دارد که سالک راه حق پس از قرار گرفتن در مقام جستجوگر خداوند میتواند به جلوههایی از عالم غیب دست یابد که با بسط وجود و هویت انسانی او همراه است. مسأله بسط وجود به لحاظ نشانه-معناشناسی هم مفهومی است از فروریختن قالبهای اولیه وجود سالک و هم صیرورت و شدن او را در جریانی وجودی و متافیزیکی همراه با بودنی در ساحت غیب تعیین میکند. پژوهش حاضر بیانگر این دستاورد است که مکاشفات عارفان، تنها تحولی در ساحت ذهنیت و مفاهیم زبانی نیست بلکه بیانگر تغییر وجود، بسط و سعه منِ عارفانه و شدن دوباره سالک نیز هست. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه شناسی؛ معناشناسی؛ روایت؛ مکاشفه عرفانی؛ صیرورت و شدن عارفانه؛ بسط وجودی | ||
مراجع | ||
آلگونهجونقانی، م. 1395. «اومبرتو اکو و بنیان نشانهشناختی تأویل». نقد و نظریه ادبی، (1): 24-47.
امینی، ر. 1393. «گرمس، معناهای گریزان: بررسی و نقد کتاب نقصان معنا». پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، (3): 1-14.
بابک معین، م. 1394. معنا به مثابه تجربه زیسته: گذر از نشانهشناسی کلاسیک به نشانهشناسی با دورنمای پدیدارشناختی، تهران: سخن.
بهاءالدینولد، م. 1352. معارف، تصحیح ب. فروزانفر. تهران: زبان و فرهنگ ایران.
بیگ پور، ر. 1390. حقیقت و معنا در فلسفه تحلیل معاصر، تهران: حکمت.
تیلیش، پ. 1375. شجاعت بودن، ترجمه م. فرهادپور. تهران: علمی و فرهنگی.
حجتیزاده، ر. و سیدان، الف. 1394. «تحلیل نشانه-معناشناختی «دیدن» و پدیدارهای دیداری در کشفالاسرار و مکاشفاتالانوار روزبهان بقلی». ادبیات عرفانی، (13): 41-64.
حجتیزاده، ر. و سیدان، الف. 1395. «بررسی فرایند حسی-ادراکی شطحیات عرفانی براساس نظریه نشانه معنا شناسی گفتمان». فصلنامه پژوهشهای ادبی، (52): 65-90.
جلالیطحان، ز. و خلیلاللهی، ش. 1395. «نشانه-معنا شناسی زاویه دید در داستان «صلح» براساس نظریه ژاک فونتنی». جستارهای زبان ادبی، (1): 1-16.
داودیمقدم، ف. ۱۳۹۳. «تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان در قصه یوسف (ع)». آموزههای قرآنی، (۲۰): 175- 192.
راسموسن، د. و فریت، س. و دیگران. 1394. فرهنگ اندیشه انتقادی: از روشنگری تا پسامدرنیته، ویرایش م. پین. ترجمه پ. یزدانجو. تهران: مرکز.
سجودی، ف. 1383. نشانهشناسی کاربردی، تهران: قصه.
سنایی، مجدود ابن آدم. 1374. حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه، تصحیح م.ت. مدرس رضوی. تهران: دانشگاه تهران.
شعیری، ح . 1384.«مطالعه فرایند تنشی گفتمان ادبی». پژوهشهای زبانهای خارجی، (25): 187-204.
شعیری، ح. 1385. تجزیه و تحلیل نشانه معناشناختی گفتمان، تهران: سمت.
شعیری، ح. 1388. «از نشانهشناسی ساختار گرا تا نشانه-معناشناسی گفتمان». فصلنامه تخصصی نقد ادبی، (8): 33-51.
شعیری، ح. ۱۳۹۲. «تحلیل نظام تنشی و ارزشی از دیدگاه تحلیل نشانه-معناشناسی سیال». انسان و فرهنگ، (۳): 59- 66.
شعیری، ح . 1395. نشانه-معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی، تهران: علمی.
شعیری، ح. و اسماعیلی، ع. و کنعانی، ا. 1392. «تحلیل نشانه-معناشناختی شعر باران». ادبپژوهی، (25): 59-89.
شعیری، ح. و قبادی، ح. و هاتفی، م. 1388. «معنا در تعامل متن و تصویر: مطالعه نشانه-معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده». فصلنامه پژوهشهای ادبی، (25): 39-70.
عمارتیمقدم، د. 1398. «سرگشتگی نشانهها: (نگاهی به نشانه معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی)». پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، (3): 153-179.
فروم، ا. 1346. هنر عشق ورزیدن، ترجمه پ. سلطانی. تهران: مروارید.
گریماس، آ. ژ.1389. نقصان معنا، ترجمه ح. شعیری. تهران: علم.
لان،ک. 1391. ویتگنشتاین و گادامر؛ به سوی فلسفه پسا تحلیلی، ترجمه م. عابدینیفرد. تهران: پارسه.
مکاریک، ا.ر. 1385. دانشنامه نظریه های ادبی معاصر، ترجمه م. مهاجر و م. نبوی. تهران: آگاه.
ملا صدرا، م. 1392. الحکمهالمتعالیه فی اسفار الاربعه، تصحیح م. خواجوی. تهران: مولی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 949 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 583 |