تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,478 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,898,060 |
تراداستان و سفرِ تراداستانی: گونه ها و کاربست ها | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 11، فروردین 1400، صفحه 159-190 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2021.16719.2009 | ||
نویسنده | ||
علیرضا فرحبخش* | ||
دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف جستارِ حاضر این است که برپایه چارچوبهای نظری پیرامون بینامتنیت، ترامتنیت و بهویژه بیشمتنیتِ ژنتی مفاهیم مرتبطِ تراداستان و سفرِ تراداستانی را معرفی و مصادیق آنها را در آثار روایی معرفی و تحلیل نماید. به بیان دیگر، هدف این پژوهشِ روایتشناختی توصیف تراداستان و سفرِ تراداستانی و دستهبندی انواع مختلف آن در ادبیات داستانی است. پرسشهای اصلی این مقاله عبارتند از: تراداستان و سفرِ تراداستانی شخصیتها چیست و انواع و گونههای مختلف آن کدامند؟ تراداستان و سفرِ تراداستانی چگونه در ژانرهای کاربردپذیر، نظیر رمان، داستان کوتاه، اشعار روایی، نمایشنامه و فیلم مصداق پیدا میکند؟ برای پاسخ به این پرسشها، این جستار با بهرهگیری از اصطلاحات مرتبط با ترامتنیت، بهخصوص بیشمتنیت، و تکیه بر عناصر داستان، بهویژه شخصیتپردازی، بهعنوان مهمترین عنصر تراداستانی، مؤلفههای تراداستان را در انواع مختلف آثار روایی بررسی میکند. در این مقاله، سفرِ تراداستانی به سفرِ برونروایتی، شامل تراداستان برونروایتیِ دوسویه و یکسویه، و سفرِ درونروایتی، شامل سفر درونروایتی در داستانهای همتراز و ناتراز دستهبندی شدهاست. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که تراداستان، فرارویِ یک داستان از طریق سفرِ برونمتنی یا درونمتنیِ شخصیت یا شخصیتهای اصلی داستان است. به عبارت دیگر، هرگاه شخصیتی با تغییر یا بدون تغییرات ظاهری و رفتاری، وارد روایتی دیگر در همان اثر یا اثری پیشینه یا پسینه شود، کنش داستانی و معنای متن بسط مییابد و بیش متنیت و فرارویِ متنی و روایتی حاصل میگردد. سفرِ شخصیتها از زیرمتن به رومتن، از رومتن به زیرمتن، در میان داستانهای همتراز و درونمتنی در یک اثر فراداستانی و چندپیرنگی و نیز در روایتهای درونمتنی و ناتراز در داستانهای اصلی و فرعی یک اثر روایی همگی مصادیق و نمونههایی از تراداستان و سفرِ تراداستانی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ شخصیت داستانی؛ بینامتنیت؛ ترامتنیت؛ تراداستان و سفرِ تراداستانی | ||
مراجع | ||
اَلن، گ. 1389. بینامتنیت، ترجمه پ. یزدانجو. تهران: مرکز.
پیرانی، م. 1397. «بوستان سعدی و ترامتنیت ژنت: پژوهشی در بوستان سعدی با رویکرد ترامتنیت ژنت، از منظر ادبیات تطبیقی». متنپژوهی ادبی. زمستان 22 (78): 149-171.
حسنزاده دستجردی، ا. 1393. «تحلیل رمان اسفار کاتبان براساس شاخصههای نگارش رمان مدرنیستی و پسامدرنیستی». پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، (2): 57-76.
حسنزاده دستجردی، ا .1396. «بررسی مقایسهای رمان به هادس خوش آمدید و اسطوره پرسفونه براساس نظریه بینامتنیت». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، (46): 37-62.
سخنور، ج. و سبزیان مرادآبادی، س. 1387. «بینامتنیت در رمانهای پیتر آکروید». پژوهشنامه علوم انسانی، (58): 131-144.
کنگرانی، م و ب. نامورمطلق. 1389. «گونهشناسی روابط بینامتنی و بیشمتنی در شعر فارسی و نقاشی ایرانی». مجموعه مقالات نخستین و دومین هماندیشی زبانشناسی و مطالعات بینارشتهای: ادبیات و هنر، به کوشش ف. ساسانی. تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن». 201-220.
نامورمطلق، ب. 1386. «ترامتنیت: مطالعه روابط یک متن با دیگر متنها». پژوهشنامه علوم انسانی، (56): 83-98.
نامورمطلق، ب. 1395. بینامتنیت: از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم، تهران: سخن.
نجومیان، ا. 1388. «ترامتنیت و نشانهشناسی عنوانبندی آغازین فیلم». مجموعه مقالات چهارمین هماندیشی نشانهشناسی هنر به انضمام مقالات هماندیشی سینما، به کوشش م. کنگرانی. تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن». 251-295.
Alfaro, M. J. M. 1996. “Intertextuality: Origins and Development of the Concept”. Atlantis, 18 (1): 268-285. Arnold, M. 1960. Essays, Letters and Reviews, London: Oxford University Press. Bakhtine, M. 1970. Dostoevsky's Poetics, Paris: Seuil. Barker, M. 2016. “Review and Response”. Participations: Journal of Audience & Reception Studeis, 13 (1): 693-700. Barthes, R. 1977. Image-Music-Text, Trans. S. Heath. New York: Hill and Wang. Bazerman, C. and Prior, P. Eds. 2004. What Writing Does and How it Does It: An Introduction to Anlalyzing Texts and Textual Practices, New Jeresy: Lawrence Erlbaum Associates. Bloom, H. 1973. The Anxiety of Influence: A Theory of Poetry, Oxford: Oxford University Press. Bowen, D. 1995. “The Riddler Riddled: Reading the Epigraphs in John Fowles’s The French Lieutenant’s Woman”. Journal of Narrative Technique, 25 (1): 67-90. Buchberger, M. P. 2012. “John Foweles’s Novels of the 1950s and 1960s”. The Yearbook of English Studies, 42 (1): 132-150. Bueka, R. 2004. Suburbia Nation: Reading Suburban Landscape in Twentieth-Century American Fiction and Film, New York: Macmillan. Burkert, W. 1995. The Orientalizing Revolution: Near Easter Influence on Greek Culture in Early Archaic Age, Cambridge: Harvard University Press. Champion, L. 2010. “Allen’s the Kugelmass Episode”. The Explicator, 51 (1): 61-64. Conrad, J. 2007. Heart of Darkness, California: Coyote Canyon Press. Conrad, J. 2008. Notes on Life and Letters, London: Echo Library. Cootey, J. 2006. “I've Looked Deep into the Darkness”. Nebula, 3 (4): 111-141. Cornis-Pope, M. 2014. New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression: Crossing Borders, Crossing Genres, Amesterdam: John Benjamins Publishing Company. Dante, A. 2010. Divine Comedy, London: Hard Press Publishing. Dawson, M. 1997. “Greek Mythology: Styx”. Encyclopedia Mythica, http://www. pantheon.org/articales/s/styx_river.html. Accessed on 15.4.2020. (Web Site) Dimovitz, S. 2015. “The Sound of Silence: Eschatology and the Limits of the Word in David Mitchell’s Cloud Atlas”. Substance, 44 (136): 71-91. Duret, C. and Pons, C. M. Eds. 2016. Contemporary Research on Intertextuality in Video Games, Hershey: IGI Global. Eliot, T. S. 1960. The Sacred Wood: Essays on Poetry and Criticism, London: Methuen. Eliot, T. S. 2002. Collected Poems: 1909-1962, London: Faber and Faber. Ellis, J. 1972. “The Gulling of Gloucester: Credibility in the Subplot of King Lear”. Studies in English Literature: 1500-1900, 12 (12): 275-289. Gattan S. D. 2016. Intertextuality in Ian McEwan’s Selected Novels, M. A. Dissertation. Baghdad: University of Al-Qadisiya. Genette, G. 1992. The Architext: An Introduction, Berkeley: University of California Press. Genette, G. 1997a. Paratexts: Thresholds of Interpretation, Lincoln: University of Nebraska Press. Genette, G. 1997b. Palimpsests: Literature in the Second Degree, Lincoln: University of Nebraska Press. Goldman, M. 2005. Rewriting Apocalypse in Canadian Fiction, Montreal: McGill University Press. Goltz, W. M. F. v. d. 2011. Functions of Intertextuality and Intermediality in The Simpsons, Ph. D. Dissertation. Duisburg: Duisburg-Essen University. Gross, B. 2014. “Rosencrantz and Guildenstern are Dead: A Study of Theatrical Determinism”. Gnovis, 15 (1): 1-7. Hamblin, R. W. and Peek, C. A. Eds. 1999. A William Faulkner Encyclopedia, California: Greenwood Publishing Group. Higgins, A. 2017. “Building Imaginary Worlds (2012) by M. J. P. Wolf and Revisiting Imaginary World (2016) Ed. M. J. P. Wolf”. Journal of Tolkien Research, 4 (1): 1-10. Hutcheon, L. 1985. A Theory of Parody, London: Routledge. Hutcheon, L. 1988. A Poetics of Postmodern History, Theory and Fiction, New York: Routledge. Irwin, W. 2004. “Against Intertextuality.” Philosophy and Literature, 28 (2): 227-242. Krestiva, J. 1986. “Word, Dialogue, and Novel”. The Krestiva Reader, Ed. T. Moi. New York: Columbia University Press. 34-61. Kromer, A. 2010. A Teacher's Guide to the Signet Classics Edition of Heart of Darkness by Joseph Conrad, New York: Penguin Group. Lamber, W. G. and Walcot, P. 1965. “A New Babylonian Theogony and Hesiod.” Kadmos, 4 (1): 64-72. Le-khac, Long. 2015. Transnarrative: Giving From to Diversity, Community, and Migration in Asia and Latin/o Literature, Ph. D Dissertation. Stanford University. Mandal, M. 2017. “Eyes a man could drown in: Phallic Myth and Femininity in John Fowles’s The French Lieutenant’s Woman”. Interdisciplinary Literary Studies: A Journal of Criticism and Theory, 19 (3): 274-298. Mark, J. P. W. 2012. Building Imaginary World: The Theory and History of Subcreation. London: Routledge. Mirenayat, S. A and Soofastaei, E. 2015. “Gerard Genette and the Categorization of Textual Transcendence”. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6 (5): 532-537. Muller, A. C. Ed. 2004. German Pop Culture: How “American” Is It?, Michigan: University of Michigan Press. Nadal, M. 1994. “William Golding’s Rites of Passage: A Case of Transtextuality”. Miscelánea, 15 (3): 405-420. Polanki, G. 2018. “The Iterable Messiah: Postmodernist Mythopoeia in Cloud Atlas”. Literature: Journal of 21st-century Writings, 6 (3): 1–26. Pound, E. 1968. Literary Essays of Ezra Pound, Ed. T. S. Eliot. New York: New Directions. Pound, E. 1974. Gaudier Brzeska: A Memoir, New York: New Directions. Redfern, N. 2014. “Film Style and Narration in Rashomon”. Journal of Japanese and Korean Cinema, 5 (1): 21-36. Simandan, V. M. 2010. The Matrix and the Alice Books, Morrisville: Lulu Books. (Book) Strape, J. H. Ed. 2010. The Cambridge Companion to Joseph Conrad, Cambridge: Cambridge University Press. (Book) Szigeti, B. 2012. “The Play’s the Thing: The Dramatic Space of Hamlet’s Theatre”. Acta Universitatis Sapientiae: Philologica, 4 (1): 59-75. Wellek. R. 1970. Discriminations: Further Concepts of Criticism, New Haven: Yale University Press. Wright, W. F. 2006. Romance and Tragedy in Joseph Conrad, New York: Russell and Russell. Yazdanpanah, M. et al. 2019. “Transtextual Study of Four Paintings of the Contemporary Artist, Aydin Aghdashloo”. Kimiya-ye Honar, (29): 72-83. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,831 |