تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,239,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,897,717 |
تحلیل جامع آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان گیلان با رویکرد 7 پی | ||
مدیریت و توسعه ورزش | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 22، تیر 1399، صفحه 52-68 اصل مقاله (964.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2020.4369 | ||
نویسندگان | ||
شهاب حسیبی1؛ وحید شجاعی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این تحقیق، تحلیل جامع آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان گیلان با رویکرد 7 پی بوده است. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و به شیوه پیمایشی و با رویکرد جامع اجرا شده است. 230 نفر از مدیران سازمانهای ورزشی و گردشگری، مدیران دفاتر جهانگردی، راهنمایان گردشگری و خبرگان دانشگاهی در حوزه های مدیریت ورزشی و گردشگری به صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند؛ و پرسشنامه محقق ساخته 57 سوالی روا و پایا(0.792= α) را به صورت داوطلبانه تکمیل نمودند. با بهره گیری از آزمون تی تک نمونه ای، موقعیت خرده مقیاس های عناصر 7 گانه بازاریابی گردشگری ورزشی استان محاسبه شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان بر اساس اولویت، تفاوت معنی داری با هم دارند. عنصر قیمت بالاترین اولویت(4.51 = Mean Rank Price) و عنصر فرآیند یا برنامه ریزی پایین ترین اولویت(3.68 = Mean Rank Process/Planning) را به خود اختصاص دادهاند. سایر عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی استان به ترتیب اولویت عبارت از محصول، توزیع، شواهد فیزیکی، افراد و ترویج بودند. نتیجهگیری: توسعه جامع و پایدار صنعت گردشگری ورزشی تحت تأثیر اتخاذ رویکردی سیستمی و متناسب با لحاظ نمودن کلیه عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل جامع؛ آمیخته بازاریابی7 پی؛ بازاریابی گردشگری ورزشی؛ گیلان | ||
مراجع | ||
آچاک، آرمین، حمیدی، ناصر، بابایی همتی، روشن(1393). توسعه اقتصاد گردشگری مبتنی بر الگوی آمیخته بازاریابی: مطالعه موردی: شهرستان قزوین، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، شماره 6، بهار 1393؛ صص 54-37. اصفهانی، نوشین، گودرزی، محمود، اسدی، حسن، سجادی، سید نصرالله، اسمیت، استیفن.(2008). تحلیل عوامل موثر بر توسعه جهانگردی ورزشی داخلی ایران. مدیریت ورزشی (حرکت): دوره 1، شماره 1؛ صص: 175 - 195 . امین بیدختی، علی اکبر، نظری، ماشاءالله(1388). نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری؛ چشم انداز مدیریت بازرگانی(چشم انداز مدیریت)، دوره 9، شماره 32، ص 49 تا 68. بدری، سید علی، حسام، مهدی، چراغی، مهدی(1392). تحلیل عوامل تأثیرگذار بر وضعیت بازاریابی گردشگری روستایی در حوزه کلانشهری از دیدگاه کارشناسان؛ مطالعه موردی روستاهای شمال تهران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، شماره 7، ص 82 – 105. برقی، حمید؛ کاظمی، زینب(1392). ارزیابی و اولویت بندی مولفه های آمیخته بازاریابی 7 پی در توسعه توریسم روستایی(مطالعه موردی: شهرستان های آمل و بابل). جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دوره 24، شماره 3، ص 141 – 152. پورخلیلی، حمیدرضا، استادی، حسین(1386). بررسی عوامل آمیخته بازاریابی در صنعت گردشگری استان اصفهان. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 26(5)، ص 19-34. حسینی کلکوه، سید عادل، حبیبی، روزبه (1394). بررسی تأثیر عوامل آمیخته بازاریابی 4 پی در افزایش جذب گردشگر(مطالعه موردی: شهر تاریخی ماسوله). مجله جغرافیایی فضای گردشگری، 4(15)، 105- 125. حیدری چیانه، رحیم (1390). مبانی برنامه ریزی در صنعت گردشگری، انتشارات سمت، تهران. ساعی، علی، ناییجی، مختار، رضایی، محمد(1389). ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران(مطالعه موردی: گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان)، پایان نامه علوم اجتماعی. سرفرازی، مهرزاد؛ معمارزاده، غلامرضا (1389). رابطه متقابل گردشگری الکترونیک و گردشگری سیار، پژوهشنامه، شماره 65، ص 9- 60. شجاعی، وحید، تجاری، فرشاد، سلیمانی تپه سری، بهاره، دوستی، مرتضی(1391). برنامه ریزی راهبردی توریسم ورزشی استان مازندران، فضای جغرافیایی، دوره 12؛ شماره 39؛ صص: 173- 194. صردی ماهکان، علیرضا (1380)، بررسی نقش بازاریابی در صنعت گردشگری شهرستان مقدس مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. علی آبادی، سمیرا؛ حسامی، شیما(1393). امکان سنجی پیوند عملکردی اکوتوریسم و توریسم ورزشی در ایران(مطالعه موردی: استان کردستان). فصلنامه پژوهش های کابردی در مدیریت ورزشی. سال 3، صص 43 – 50. عی قرلو، معصومه، بهزاد، اردوان(1394). بررسی نقش بازاریابی اینرنتی در ایجاد معرفی بازارهای جدید با تأکید بر گردشگری مجازی(مطالعه موردی قشم). مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس، دوره 2؛ شماره 4؛ صص 109- 134. قره بیگلو، حسین، شادی دیزجی، بهنام(1390). بررسی تأثیر بازاریابی اینترنتی بر میزان عملکرد توریسم(مطالعه موردی: آژانس های مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، دوره 1، شماره 1، ص 145- 161. مراسلی، عزیز(1374). تخمین توابع عرضه و تقاضای توریسم خارجی در ایران، مجید صباغ کرمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. مهدی زاده، عباس ، طالب پور، مهدی، فتحی، مهرداد.(2014) بررسی وضعیت گردشگری ورزشی در شهر مشهد بر اساس تحلیل SWOT؛ پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره (2), شماره (4)، صفحات 23- 36. ناصری، سید مسعود(1375). شناسایی موانع موثر بر توسعه صنعت توریسم ایران و طراحی الگوی تبیینی برای گسترش جذب توریست، داور ونوس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. Abbasi, A., Moeinfard, M., Khabiri, M., & Shooshinasab, P. (2014). Marketing mix in Iran sport tourism industry. International Journal of Sport Studies, 4(11), 1336-44.
Al Muala, A., & Al Qurneh, M. (2012). Assessing the relationship between marketing mix and loyalty through tourists satisfaction in Jordan curative tourism. American Academic & Scholarly Research Journal, 4(2), 1.
Braz, J.I. (2002). “Sport for all moves people around the globe: New perspective for tourism”. Journal of Asiana Sport For All, Vol. 1, pp. 47-52.
Chalip L. (1992). “The construction and use of polysemic structures: Olympic lessons for sport marketing”. Journal of Sport Management, 6, pp. 87–98.
Cho, Kwang-Min (2001). “Developing Taekwondo as a tourist commodity”. International Journal of Applied Social Studies, 13(2), 53-62.
Crompton, J.L. (1979). “Motivations for pleasure vacation”. Annals of Tourism Research, 6 4, pp. 408–424.
Gratton, Chris; Ian Henry (2001). Sport in the city: The role of sport in economic and social regeneration. Routledge, Florence, KY, USA.
Kamau, F., Waweru, F. K., Lewa, P., & Misiko, A. J. (2015). The effects of the marketing mix on choice of tourist accommodation by domestic tourists in Kenya. International Journal of Novel Research in Marketing Management and Economics, 2(2), 25-34.
Kannan, S. (2009). Tourism marketing: A service marketing perspective. Munich Personal RePEc Archive, 14031.
Kennelly, M., & Toohey, K. (2014), Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators, Sport Management Review, pp1-12.
Kim, N.; L. Chalip (2004). “Why travel to the FIFA World Cup? Effects of motives, background, interest and constraints”, Tourism Management, 25, pp. 695–707.
Kontis, A.-P., & Lagos, D. (2015). Factor framework for the evaluation of multichannel marketing mixes in 5* city hotels. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 408–14. doi: 10.1016/j.sbspro. 2015.01.1217.
Kozak, M. (2002). “Comparative analysis of tourist motivations by nationality and destinations”. Tourism Management, 23, pp. 221–232.
Martínez, R. M., Galván, M. O., & Lafuente, A. M. G. (2014). Public policies and tourism marketing: An analysis of the competitiveness on tourism in morelia, Mexico and Alcala de Henares, Spain. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 146–52. doi: 10.1016/j. sbspro.2014.07.028.
Report International World Tourism Organization (UNWTO), available at http//www.unwto.org, 2009.
Standeven, J., Deknop, P. (1999). Sport Tourism. Human Kinetics Publication.
Taleghani, GH. R & Ghafari, A. (2014), Providing a management model for the development of sports Tourism, The 3 rd International Geography Symposium –GEOMED 2013: 289-298.
Turco, D.M.; H. Eisenhardt (1998). “Exploring the sport-tourism connection”. ICHPER. SD Journal, 34(2), 25-27.
Williams, A. (2006), Tourism Hospitality Marketing: Fantasy, Feeling and Fun, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18( 96), 482-491.
Yamaguchi, Y. (2002). “Sport tourism, sport volunteer and sport for all”. Journal of Asian Sport For All, Vol. 1, pp. 29-36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 866 |