تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 761 |
تعداد مقالات | 7,200 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,417,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,974,180 |
انسان خود شکوفا؛ بررسی تطبیقی شخصیت در پیر چنگی و شعبده باز نتردام بر اساس کهن الگوهای یونگ و الگوی روانشناسی آبراهام مزلو | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1399، صفحه 31-48 اصل مقاله (657.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2020.11253.1545 | ||
نویسندگان | ||
صفورا ترک لادانی* 1؛ مریم حقی2 | ||
1استادیار گروه فرانسه دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور خوانسار | ||
چکیده | ||
داستان پیر چنگیاز مثنوی مولوی حکایتی به نظم با مضامین عرفانی است که در دفتر اول این اثر ادبی آمدهاست. بین این داستان و داستان شعبدهباز نتردام نوشته آناتول فرانس نویسنده فرانسوی شباهتهای بسیاری از نظر محتوا و شکل وجود دارد. شخصیت اصلی این داستان، شعبدهبازی به نام «بارنابا» از جهات بسیاری به شخصیت اصلی داستان پیر چنگی شباهت دارد. در این مقاله که به روش کتابخانهای و تحلیل محتوا انجام گرفتهاست سعی شده تا با بهرهگیری از کهنالگوهای یونگ به عنوان بنمایه ناخوداگاه در بررسی و مقایسه تطبیقی این دو شخصیت و نیز بر اساس اصول روانشناسی انسانگرایانه آبراهام مزلو برای ارائه الگویی از یک انسان خودشکوفا خوانشی تطبیقی و انتقادی انجام گیرد. همچنین با طرح این سؤال که قهرمانان این دو داستان تا چه حد منطبق بر ویژگیهای ارائهشده توسط مزلو برای افراد خودشکوفا بودهاند به این مسأله بپردازیم که نقش و جایگاه جامعه و جهانبینی حاکم بر آن به عنوان امری مؤثر در تحول روحی و روانی انسانها تا چه حد در مورد شخصیتهای این دو داستان مصداق دارد و اینکه در نهایت پیر چنگی توانسته با پا گذاشتن بر هوای نفس خود موجبات رضای خداوند را جلب کند یا خیر؟؛ یا شعبدهباز توانسته به چه میزان از تعالی روحی در توجه به معنویات نائل شود؟! | ||
کلیدواژهها | ||
پیر چنگی؛ شعبدهباز نتردام؛ مزلو؛ انسان خودشکوفا؛ کهنالگو؛ یونگ | ||
مراجع | ||
برونو، ف. 1370. فرهنگ توصیفی روان شناسی، ترجمه ف. طاهری و م. یاسایی. تهران: طرح نو. حجازی، م. و آریان، ح. و شجاعی، ف. 1392. «بررسی تطبیقی شخصیت از دیدگاه جلالالدین مولوی با آبراهام مازلو». فصلنامه تخصصی عرفان اسلامی، 36(9): 169-191. حقی، م. 1394. «بررسی تطبیقی داستان بندباز نتردام اثر گوتیه دو کوانسی و حکایت موسی و شبان مولوی». ادبنامه تطبیقی، 2(1): 23-33. درودگریان، ف. 1393. «تحلیل تولد «دوباره» پیر چنگی در مثنوی مولوی براساس نظریه یونگ». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، 35 (10): 91-105. شریعت باقری، م. م. 1391. «مطالعه تطبیقی نظریات مولوی و مزلو درباره انسان سالم و کامل». مطالعات روانشناختی، 4(8): 131-145. طاهری، م. و آقاجانی، ح. و رضایی، ف. 1393. «بررسی کهنالگوی پیر فرزانه در داستان زال». ادبپژوهی، 28(2): 155-179. ظهیری ناو، ب. و علائیایلخچی، م. و رجبی، س. 1387. «بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در مثنوی با روانشناسی انسان گرایانه آبراهام مزلو». نشریه علمی-پژوهشی گوهر گویا، 7(2): 91-124. ـــــــــــــ . 1390. شرح مثنوی شریف، جلد سوم، تهران: زوار. معقولی، ن. و شیخ مهدی، ع. و قبادی، ح. 1390. «مطالعه تطبیقی سفر قهرمان در محتوای ادبی و سینمایی». مطالعات تطبیقی هنر، 3(2): 87-99. مولوی، ج.م. 1375. مثنوی معنوی، به کوشش ر. نیکلسون. ج1. تهران: توس. میرصادقی، ج. 1383. داستان و ادبیات، تهران: آیه مهر. یونگ، ک.گ. 1378. انسان و سمبولهایش، ترجمه م. سلطانیه. تهران: جامی. France, A . 1923. L’Etui de Nacre, Paris: Calmann-Lévy Laas, I. 2006. "Self-Actualization and Society: A New Application for an Old Theory". Journal of Humanistic Psychology, January 1, 46 (1): 77-91. Neher, A. 1991. "Maslow's Theory of Motivation: A Critique". Journal of Humanistic Psychology, July 1, 31 (3): 89-112. Stadler-Honegger, M. 1975. Etude sur les Miracles de Notre-Dame par personnages, Genève: slatkine reprints. Tobacyk and Miller, M. 1991. "Comment on "Maslow's Study of Self-Actualization"". Journal of Humanistic Psychology, October 1, 31 (4): 96-98.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 735 |