تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,013 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,757 |
سیر نظریّههای ادبیِ معطوف به خواننده در قرن بیستم | ||
ادب پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 3، مهر 1386، صفحه 143-176 اصل مقاله (312.33 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین جواری* ؛ احد حمیدی کندول | ||
چکیده | ||
سه گرایش اصلی در نقد آثار ادبی با سه محوریّت نویسنده، متن و خواننده که در طول زمان هر یک جایگاه خود را داشتهاند، مطرح است. در گرایش اول، منتقد با مطالعة بیوگرافی نویسنده برای رسیدن به معنی و مفهوم موجود در متن ادبی اقدام میکند. در گرایش دوم که اساس نقد ساختارگرایان است، منتقد با مطالعه بر روی متن و ساختار آن درصدد درک نیّات نویسنده است. در گرایش سوم با محوریت خواننده، منتقد او را عامل تعیینکننده، هم در آفرینش اثر و هم در دریافت معنی آن، میداند و با تکیه بر خوانندهمحوری، نقد خود را بر پایة تمایلات هویّتی و زمانی او بنا میکند. این مقاله با هدف نشان دادن سیر تحوّل نظریههای ادبیِ معطوف به خواننده، به توضیح دربارة نظریّات منتقدین گرایش سوم میپردازد که تئوریهای خود را بر پایة فلسفة پدیدارشناسی بنا نهاده و با تکیه بر آزادی انسان و به تبعِ آن آزادی خواننده، برداشت فردی و تفسیر معنایی وی را اساس نقد خود قرار میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد ادبی؛ خواننده محور؛ پدیدارشناسی؛ نظریه ادبی؛ هرمنوتیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,099 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,416 |