تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,134,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,852,101 |
تعیین محدوده مجاز تغییرات توان نسبی بافرض حادثه انسداد در راکتور VVER-1000 | ||
تابش و فناوری هسته ای | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 1-15 اصل مقاله (2.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jrnt.2018.7192.1055 | ||
نویسندگان | ||
رحمان قراری* 1؛ نعیم الدین متاجی کجوری2؛ امید صفرزاده3 | ||
1بورسیه پژوهشگاه علوم و فنون | ||
2هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران | ||
چکیده | ||
همانطور که میدانیم، در مطالعه و ارزیابی عملکرد ایمن راکتورهای هستهای، ارزیابی حوادث یکی از زمینههای بسیار حائز اهمیت است. پدید آمدن نقص در سیستم انتقال حرارت (نظیر ازدست رفتن خنک کننده LOCA و یا جریان خنک کننده LOFA) گروهی از حوادث ممکن در راکتورهای هسته ای را تشکیل میدهند. از جمله حالات گذرای ناشی از نقص در سیستم خنک کننده، حادثه انسداد موضعی مسیر جریان خنک کننده بر اثر ورود اشیا فلزی در مدار اول و قلب راکتور است که میتواند باعث کاهش میزان جریان خنک کننده در یک یا تعدادی از مجتمعهای سوخت راکتور شود. در این مطالعه حادثه انسداد موضعی مسیر جریان در ورودی یک مجتمع سوخت داغ در ضرایب مختلف توزیع توان نسبی مجتمع سوخت با استفاده از کد COBRA-EN (سوختهای مرکز توپر) و برنامهای که با نرم افزار متلب برای بررسی انسداد یک مجتمع سوخت داغ برای سوخت های مرکز توخالی تدوین شده است، بررسی شده است. ابتدا به منظور ارزیابی کدCOBRA-EN و برنامه تدوین شده، کارکرد شرایط عادی قلب راکتور VVER-1000 مدل شده و نتایج با FSAR مقایسه شده است تا صحت مدلسازی توسط کد COBRA-EN و برنامه مذکور تایید گردد. در ادامه در ضرایب توزیع نسبی توان مختلف و مقدار انسدادهای مختلف مدلسازی انسداد مجتمع سوخت انجام شده است. نتایج نشان داده است که همراه با در نظر گرفتن سایر عوامل موثر در تولید و توزیع توان در قلب نظیر توزیع شار نوترونی و ضریب تکثیر (Keff)، مجتمعهای سوخت داخل قلب راکتور باید طوری چیده شوند تا مقدار ضریب توزیع توان نسبی مجتمع سوخت داغ همواره در محدوده 57/0±28/1 باشد. دراینصورت وقوع حادثه انسداد در مجتمع سوخت داغ اثر خاصی در عمکرد راکتور ندارد. همچنین مطابق نتایج الگوریتم نوشته شده نتایج قابل قبولی در مقایسه با FSAR ارائه داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایمنی؛ انسداد مسیر جریان؛ مجتمع سوخت داغ؛ کد COBRA-EN؛ محدوده مجاز ضریب توزیع نسبی توان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,155 |