تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,746 |
نقش شبکه خبری الجزیره در دیپلماسی رسانه ای قطر | ||
سیاست جهانی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 203-235 اصل مقاله (598.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید رنجبر حیدری* 1؛ محمدرضا فرجی1؛ ابراهیم جمشیدی2 | ||
1دانشجوی دکنری روابط بین الملل دانشگاه گیلان | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
با حضور مؤثر رسانهها در عرصه بینالملل، دیپلماسی سنتی متحول شده و «دیپلماسی رسانهای» به عنوان یکی از شاخههای اصلی فعالیت دستگاه سیاست خارجی پدیدار شده است. در دو دهه گذشته، اهمیت بهرهگیری از رسانههای بینالمللی موجب شده که کشورهای در حال توسعه نیز در اندیشه بهرهمندی از این رسانهها برآیند. قطر از جمله کشورهایی است که با راه اندازی شبکه خبری الجزیره در سال 1996 استفاده از دیپلماسی رسانهای را در دستور کار خود قرار داده است. از این رو، مقاله حاضر با رویکرد تبیینی، بر واکاوی مبانی دیپلماسی رسانهای قطر سامان یافته است. ماحصل پژوهش حاضر اشاره دارد که قطر با اهمیت یافتن «جغرافیای رسانهای» کوشیده است تا از رسانههای فراملی و جهانی برای جبران کمبودهای ژئوپولیتیکی خود استفاده کند. از سویی دیگر قطر به عنوان یک کشور کوچک آسیبپذیر، و به علت نداشتن منابع قدرت سخت افزاری، برای حفظ بقا و امنیت خود در تلاش است تا با پیروی از سیاست «برندسازی ملی»، و از طریق شبکه الجزیره، ضمن تلاش برای انتقال از حاشیه به متن نظام بینالملل، سعی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود نماید. با در نظر گرفتن این مبانی میتوان به تأثیر شبکه الجزیره در نفوذ سیاست خارجی قطر پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
دیپلماسی رسانه ای؛ قطر؛ شبکه الجزیره؛ جغرافیای رسانه ای؛ بِرَندسازی ملی | ||
مراجع | ||
الف- فارسی اسدی، علی اکبر (1390) سیاست خارجی قطر و تحولات عربی؛ مبانی و مولفهها، فصلنامه مطالعات راهبردی جهان اسلام، سال دوازدهم- شماره 47، پاییز. اسماعیلی، علیمحمد (1388) دیپلماسی رسانهای با تأکید بر نقش سازمان صدا و سیما، تهران: موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم. اصغری ثانی، حسین (1392) ارزیابی قدرت نرم قطر، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر. اَلعویفی، محمد (2011) شبکه تلویزیونی الجزیره بدیلی در صحنه سیاسی، ترجمه منوچهر مرزبانیان، ماهنامه لوموند دیپلماتیک. ماه می. اَلمشیخی، محمد بن عوض (1389) رسانهها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ترجمه: حسن بشیر، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). اُلینز، والی (1389) «طراحی مارکهای نشاندار ملی به مثابه اقدامی در حوزه دیپلماسی فرهنگی»، در کاربرد قدرت نرم در روابط بینالملل، ملیسن، ژان و همکاران، مترجم: رضا کلهر و محسن روحانی، چ: سوم، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق. بزرگمهری، مجید و نعمتی، فاطمه (1390) «تاثیر دیپلماسی رسانهای بر سیاست خارجی: تبیین راهکارها»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، شماره هفدهم، زمستان. بنفیگلیو، الگا (1386) از خدمت در نیروی دریایی آمریکا تا خبرنگاری برای الجزیره، ماهنامه سیاحت غرب، شماره 54. پورزادی، محمد (1385) الجزیره، در تقابل با سلطه خبری غرب، روزنامه شرق، شماره 773، تاریخ 9/3/85 . خرازیآذر، رها (1387) «دیپلماسی رسانهای» مجموعه مقالات دیپلماسی رسانهای، تهران: معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام خلیل زاده، سید محمد مهدی (1389) دیپلماسی رسانهای،تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها خلیلی، محسن، حیدری، جهانگیر و اصغری ثانی، حسین (1392) فعالسازیِ ژنومهای قدرتآفرین/خاموشسازیِ ژنومهای قدرتزدا (نمونه پژوهی: قطر(، فصلنامه مطالعات آیندهپژوهی، سال دوم، شماره8، زمستان خوشآیند، حمید (1391) وقتی دیپلماسی رسانهای حرف اول را میزند، روزنامه مردمسالاری، نسخه شماره 2931 - 17/03/1391،ص3. سلطانیفر، محمد و خانزاده، لیلا (1392) «دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران»(فرصتها، چالشها، آسیبشناسی و راهبردها)، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال چهاردهم، شماره22، تابستان سیمبر، رضا (1385) کارویژههای دیپلماسی مدرن در روابط بینالملل: تأثیرگذاریها و تأثیرپذیریهای متقابل، فصلنامه سیاست خارجی، سال بیستم، شماره 1، بهار. سیمبر، رضا و قربانی شیخنشین، ارسلان (1388) دیپلماسی نوین در روابط خارجی: رویکردها و ابزارهای متغیر، فصلنامه روابط خارجی، سال اول، شماره 4، زمستان. طالبیآرانی، روحالله (1392) تغییر یا تداوم در سیاست خارجی قطر، مرکز پژوهشهای سیاسی مجلس شورای اسلامی (مطالعات سیاسی)، شماره مسلسل13231، مهرماه. عیدیپور، ماکان (1388) رسانهها و امنیت ملی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهشی قنبرلو، عبدالله(1390) نقش و رویکرد شبکه خبری الجزیره در تحولات اخیر جهان عرب، پژوهشکده مطالعات راهبردی، اردیبهشت. قوام، سید عبدالعلی (1384) از دیپلماسی مدرن به دیپلماسی رسانهای، مجله پژوهش حقوق و سیاست، پاییز و زمستان- شماره 17 کیانینژاد، مجید (1389) قطر، نسخه الکترونیکی. گیلبوآ، ایتان (1388) ارتباطات جهانی و سیاست خارجی، ترجمه: حسامالدین آشنا و محمدصادق اسماعیلی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق. گیلبوآ، ایتان (1389) شبکههای خبری جهانی و سیاستگذاری ایالات متحده در امور دفاعی و خارجی در گفتارهایی درباره رسانهها و سیاست خارجی، گردآوری و ترجمه حسن فارسی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران. مسعودی، امیدعلی(1388) شبکههای تلویزیونی به مثابه عوامل موثر بر فرهنگ عمومی (بررسی موردی الجزیره و... در جنگ دوم خلیج فارس)، فصلنامة پژوهش فرهنگی، سال دهم، دورة سوم، شماره 7، پاییز. مگوایر، توماس(1389) استراتژی شفافیت قطر: قدرتیابی منطقهای یا هژمونی غربی؟ ترجمه: علی اکبر اسدی، ماهنامه پژوهش نامه سیاست خارجی، شماره 28، مهر. میلور، نوحا، عیش، محمد و دیگران(1392) رسانه عرب، تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها. ناوه، کنان (1389) نقش رسانهها در تصمیمگیری سیاست خارجی در گفتارهایی درباره رسانهها و سیاست خارجی، گردآوری و ترجمه حسن فارسی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران. نوابخش، مهرداد (1387) «دیپلماسی رسانهای به مثابه ابزار سیاست خارجی»، مجموعه مقالات دیپلماسی رسانهای، تهران: معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام. هنریکسون، آلن (1389) «دیپلماسی نیچهای در صفحه عمومی جهان: جایگاه کانادا و نروژ» در کاربرد قدرت نرم در روابط بینالملل، ملیسن، ژان و همکاران، مترجم: رضا کلهر و محسن روحانی، چ: سوم، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق. ب- انگلیسی Antwi-Boateng, Osman (2013) THE RISE OF QATAR AS A SOFT POWER AND THE CHALLENGES, European Scientific Journal, December /SPECIAL/ edition vol.2, pp39-51
Ben Ammar, Taoufik (2009) THE LANGUAGE OF TERRORISM,AL-JAZEERA AND THE FRAMING OF TERRORISM DISCOURSE, A Dissertation submitted to the faculty of the Graduate School of Arts and Sciences of Georgetown University.pp320.
Cooper, Andrew F. & Bessma Momani (2011) Qatar and Expanded Contours of Small State Diplomacy, The International Spectator: Italian Journal of International Affairs, Vol. 46, No. 3, September, pp.113-128.
Haroub, Khaled (2013) Qatar: geostrategic media and foreign policy, Norwegian Peacebuilding resource Center , February.pp1-4
Hroub, Khaled (2004) The Emergence of Middle Eastern "Geo-media"? Centre of Middle Eastern and Islamic Studies - University of Cambridge, UK, TBS 12, Spring- Summer.
Kessler, Oren (2012) The Two Faces of Al Jazeera, MIDDLE EAST QUARTERLY, VOLUME 19: NUMBER 1, WINTER, pp. 47-56
Khatib, Lina (2013) Qatar’s foreign policy: the limits of pragmatism, International Affairs, Vol. 89, pp 417-431
Prosser, Michael H. & Stephen W. Littlejohn, Karen A. Foss (2009),"Encyclopedia of Communication Theory", Sage, P. 630-622.
Tiedeman, Anna (2005) Islamic Republic of Iran Broadcasting: Public Diplomacy or Propaganda?, The Fletcher School Online Journal for issues related to Southwest Asia and Islamic Civilization, Spring, Article 5
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,256 |