تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 7,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,193,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,873,747 |
تحلیل زبانی- اجتماعی گفتمان معلم و دانشآموز برپایۀ دو مفهوم قدرت و همبستگی | ||
زبان فارسی و گویشهای ایرانی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، مهر 1396، صفحه 73-92 اصل مقاله (477.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/plid.2017.2813 | ||
نویسندگان | ||
جلال رحیمیان1؛ سیده سحر جاوید* 2 | ||
1استاد زبانشناسی همگانی، دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دورة دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
مفاهیم قدرت و همبستگی دو مؤلفة مهم در زبانشناسی اجتماعیاند. قدرت و همبستگی نشاندهندۀ روابط اجتماعیاند و این روابط در استفادۀ یکجانبه یا دوجانبه از اصطلاحات خطاب و کنشگفتارها نهفته است. گفتمانهای گوناگون را میتوان با این دو مفهوم تحلیل کرد. تاکنون گفتمان معلم و دانشآموز در قالب این دو مفهوم بررسی نشدهاست، از اینرو، پژوهش حاضر این نوع گفتمان را با در نظر گرفتن اصطلاحات خطاب و کنشگفتار امر بهعنوان نشانگرهای قدرت در کنار متغیرهای غیرزبانی جنسیت، واحد درسی و سن، بررسی کردهاست. شصت معلم با پنج واحد درسی متفاوت، در دو مقطع انتخاب شدند. در تحلیل دادهها، روش تلفیقی (کمّی و کیفی) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که میتوان نشانگرهای قدرت و همبستگی را بهصورت پیوستاری در نظر گرفت و نیز شاهد انعکاس این دو مفهوم در اصطلاحات خطاب دیگری غیر از ضمایر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
قدرت؛ همبستگی؛ اصطلاحات خطاب؛ کنشگفتارها | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدخانی، م. 1393. «بررسی جامعهشناختی عبارات خطاب در فارسی گفتاری محاورهای». زبانشناخت، 5 (1): 1 -18. سلمانیان، ب، و ز محمدابراهیمی، ب روشن و ف بابامحمودی. 1395. «تأثیر ساختار کلامی پزشک و بیمار بر میزان رضایتمندی بیماران». زبانپژوهی دانشگاه الزهرا. 8 (20): 84-69. مدرسی، ی. 1391. درآمدی بر جامعهشناسی زبان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ناصح، م. و ز. استازاده. 1389. «تحلیل زبانی- اجتماعی گفتمان پزشک و بیمار فارسیزبان». زبانشناسی و گویشهای خراسان دانشگاه فردوسی مشهد، (2): 139- 153. Aghagolzadeh, F and H Asadpour. 2011. «A critical discourse analysis on terms of address in Persian». International journal of humanities, 18 (1): 135-160. Aliakbari, M and A Toni. 2008. The realization of address terms in Modern Persian in Iran: asociolinguistic study. Linguistik online. Vol 35. Baxter, L A. 1984.«An investigation of compliance-gaining as politeness» .Human Communication Research, 10 (3), 427-456. L. M., & Takahashi, T. 1989. «Do you have a bag?: Social status and patterned variation in second language acquisition». In S. Gass, C. Madden, D. Preston & L. Selinker (Eds.), Variation in second language acquisition, Vol. 1, Discourse and pragmatics, Clevedon, UK: MultilingualMatters,103-128. Boxer, D. 1993. «Social distance and speech behavior: The case of indirect complaints». Journal of pragmatics,19,103-125. Brown, R. and A. Gilman. 1960. «The Pronouns of Power and Solidarity». In:Sebeoki, Thomas A. (ed.): Style in Language, Cambridge: Cambridge University Press. ـــــــــــــــ.1972 [1960].pronouns of power and solidarity, In:Pier Gigliogli, ed. 1972, language and social context, 252-282. Brown, P. and S. Levinson. 1987. Politeness: Some Universals in Language Usage, Cambridge: Cambridge University Press. Bayyurt, Y.and A. Bayraktaroğlu. 2001. «The use of pronouns and terms of address in Turkish in service encounters». Pragmatics and Beyond new series, 209. Cansler, D c. and W B. Stiles. 1981. «Relative status and interpersonal presumptuousness».Journal of experimental social psychology, 17, 459-471. Holmes, J. 1990. «Apologies in New Zealand English». Language in society, 19,155-199. Hook D D. 1984. «First names and titles as solidarity and power semantics in English». International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, Volume22, Issue 3, 183-189. Hudson, R. A .2001. Sociolinguistics, Cambridge: Cambridge university press. Keshavarz, M S. 1988. Forms of address in post-revolutionary Iranian Persian: A sociolinguistic analysis. Language in Society Vol. 17. No. 4. PP.565-575. Leech, G. 1983. Principles of pragmatics, London: Longman. Leichty, G. and J L. Applegate. 1991. «Social-Cognitive and Situational Influences on the Use of Face-Saving Persuasive Strategies». Human Communication Research, Vol 17, Issue 3, 451–484. Salifu, N. A. 2010. «Signaling politeness, Power and Solidarity Through terms of address in Dagbanli». Nordic Journal of African studies, 19(4), 274-292. Slugoski, B. and W Turnbull .1988. «Cruel to be kind and kind to be cruel: Sarcasm, banter, and social relations». Journal of Language and social psychology, 7(2), 101-121. Spencer-Oatey, H. 1996. «Reconsidering power and distance». Journal of Pragmatics, 26, 1-24. Tannen, D. 1990. «Rethinking Power and Solidarity in Gender and Dominance» .Berkeley Linguistics Society, 16, 519-529. Trosborg, A. 1987.«Apology strategies in natives/ nonnatives». Journal of Pragmatics, 11, 147-167. Wardhaugh, R. and J. M. Fuller. 2015. An introduction to sociolinguistics, 7thed, UK: Wiley Blackwell. Walker, V. (2011). Codeswitching as a power and solidarity strategy in the foreign language classroom: an analysis of language alternation strategies utilized in a Portuguese-English higher education class. Innervate Vol 3. PP. 362.363. Wetzel, P. J. 1993. «The language of vertical relationships and linguistic analysis». Multilingua , 12(4), 387-406. Wierzbicka, A. 1991. Cross-cultural pragmatics ,the semantics of human interaction, Berlin and New York: Mouton de Gruyter. Xiaopei, Z. 2011. Cultural implications behind power and solidarity-A case study of Chinese and British English address forms. Journal of Critical Inquiry, 9(2), 39. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 970 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704 |