
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 796 |
تعداد مقالات | 7,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,035,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,670,562 |
از ادبیاتِ دیجیتالشده به ادبیاتِ دیجیتال: مدخلی به بوطیقای ادبیات دیجیتال و تأملی در شیوۀ خوانش و آموزش آن | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 20، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.30761.2704 | ||
نویسنده | ||
محمد غفاری* | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و زبانها، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
با ظهور فناوری دیجیتال و فضای مجازی در چند دهۀ اخیر، نظامهای ارزشی، سبک زندگی، مناسبات اجتماعی، و بازنماییِ وضع بشر در آثار ادبی و هنری دستخوش تغییرهای اساسی شدهاند. در حوزۀ ادبیات نیز، نهتنها فرایند تولید و خوانش آثار جنبۀ دیجیتال یافته بلکه ادبیات سنتیِ چاپی نیز بهتدریج جای خود را به ادبیات دیجیتالشده و دیجیتال / الکترونیک میدهد. با این حال، در جوامع فارسیزبان ادبیات دیجیتال هنوز استقرار نیافته و سرشت و سازوکار آن در بحثهای مربوط به ادبیات فارسیِ معاصر جایی نداشتهاند. پژوهش حاضر میکوشد با تحلیل دقیق این مفهوم و بررسی یک نمونه توجه پژوهشگران ادبیات معاصر را به این موضوع جلب کند. بحث اصلی جستار حاضر این است که ادبیات دیجیتال، بهسبب ماهیت چندرسانهای و چندوجهی، خصلت تعاملی و ابرمتنی، و شرایط خاص تولید و انتشار آن، از گفتمان سنتیِ ادبیات چاپی بسیار فراتر میرود؛ از همین رو، یکی از مناسبترین رویکردها به خوانش آن «گفتمانکاویِ چندوجهی» است که میتواند وجوه گوناگون آن را توأمان و در پیوند با یکدیگر بررسی کند. در پایان جستار نیز، بر مبنای نظریۀ ریچاردز و راجرز دربارۀ آموزش زبان کلامی و با اشاره به مفهوم «بازیوارسازی»، چارچوبی کلی برای بازاندیشیِ آموزش ادبیات در عصر فناوری و ادبیات دیجیتال طرح شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات چاپی؛ ادبیات دیجیتال / الکترونیک؛ ادبیات معاصر؛ گفتمانکاویِ چندوجهی؛ خوانش و آموزش ادبیات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 |