
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 805 |
تعداد مقالات | 7,755 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,538,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,906,724 |
زیباشناسیِ اکنون در جهان بودلر: وارونهسازیِ تعالیِ افلاطونی | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 20، خرداد 1404، صفحه 201-223 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.29681.2655 | ||
نویسندگان | ||
عارف دانیالی* ؛ فردین جمشیدی مهر | ||
استادیار گروه الهیات، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه گنبدکاووس، ایران | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر با روش کتابخانهای و رویکرد بینارشتهای بر رابطۀ دیدگاه افلاطون و بودلر دربارۀ اثر زیباشناختی متمرکز است. اعتقاد افلاطون به «هنر همچون بازنمایی» قرون دراز بر تفکر غربی حاکم بوده است. این نظریه، زیبایی را تابع حقیقت و بازنمایی آن میسازد. اگر حقیقت نزد افلاطون کلی و ثابت و ابدی است، آنگاه زیبایی اصیل نیز باید همین ویژگیها را داشته باشد. بودلر نخستین متفکری بود که با اعتقاد به جنبۀ فرّار و گذرایِ زیبایی، علیه سنت طولانی افلاطونی شورید. هنرمندِ بودلری شکاف افلاطونی میان امر ابدی و امر زمانمند را انکار میکند، دقیقاً همان چیزهایی را درآغوش میکشد که افلاطون سایه و شبح مینامید. ابدیت و زمان به آشتی میرسند. از دید بودلر، برخلاف نظر افلاطون، زیبایی به معنای تعالی از امر اینجایی و اکنونی نیست. برعکس، زیباییِ هرچیز ریشه در «حال بودن» آن دارد. بودلر مفهوم «تعالی همچون حلول» را دربرابر مفهوم افلاطونی از «تعالی همچون فراروی و تفوق» مینهد. بدینمعنا، هر سنتی مدرنیتۀ خودش را دارد و هنرمند اصیل کسی است که این مدرنیتۀ خود را کشف کند. بودلر با نظریۀ افلاطون دربارۀ «هنر همچون بازنمایی» مخالفت میورزد، زیرا امر نو یا همان امر خاص و منحصربهفرد نمیتواند محصول بازنمایی باشد. نظر منفیِ بودلر نسبت به عکاسی را باید در همین مخالفت با بازنمایی دانست. در نگاه بودلر، رابطۀ افلاطونیِ فلسفه و هنر وارونه میشود و این فلسفه است که جنبۀ زیباشناختی پیدا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ زیبایی؛ تعالی؛ بودلر؛ افلاطون | ||
مراجع | ||
افلاطون. (1366). «مهمانی»، در مجموعه آثار افلاطون، ترجمة محمدحسن لطفی. ج1. تهران: خوارزمی.
افلاطون. (1401). جمهور، ترجمة فؤاد روحانی. تهران: علمی و فرهنگی.
برمن، مارشال. (1392). تجربۀ مدرنیته، ترجمة مراد فرهادپور. تهران: طرح نو.
بنیامین، والتر. (1377). «دربارۀ برخی از مضامین و دستمایههای شعر بودلر». ترجمة مراد فرهادپور. ارغنون، (14)، 27-48.
پروست، مارسل. (1386). در جستجوی زمان از دسترفته؛ طرف خانۀ سوان، ج2. ترجمة مهدی سحابی. تهران: مرکز.
دانیالی، عارف. (1402). میشل فوکو؛ زهد زیباییشناسانه بهمثابه گفتمان ضد دیداری، تهران: تیسا.
ژیژک،اسلاوی. (1384). «وقتی شرق و غرب به هم میرسند». ترجمة صالح نجفی و شهریار وقفیپور. اسلاوی ژیژک: گزیده مقالات، تهران: گام نو.
سارتر، ژانپل. (1387). بودلر، ترجمة دلآرا قهرمان. تهران: سخن.
کوندرا، میلان. (1386). جاودانگی، ترجمۀ حشمت کامرانی. تهران: علم.
کوندرا، میلان. (1387). بار هستی، ترجمۀ پرویز همایونپور. تهران: قطره.
نیچه، فردریش. (1380). تبارشناسی اخلاق، ترجمة داریوش آشوری. تهران: آگه.
وایلد، اسکار. (1403). تصویر دُریان گرِی ، ترجمة سپاس ریوندی. تهران: مُد.
وبر، مارکس. (1382). «علم بهمثابه حرفه». از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، سرویراستار انگلیسی: لارنس کهون. سرویراستار فارسی: عبدالکریم رشیدیان. ترجمة محمد اسکندری. تهران: نی. Agamben, G. (1999). The Man Without Content, (Trans.) G. Albert. Stanford University Press. Baudelaire, Ch .(1956a). “The Salon of 1846”. in The Mirror of Art, Trans. and Ed. J. Mayne. Doubleday anchor Books. Baudelaire, Ch. (1956b). ”The Salon of 1859”. in The Mirror of Art, Trans. and Ed. J. Mayne. Doubleday anchor Books. Baudelaire, Ch. (1999). “The Painter of Modern Life”. in The Essence of Laughter and other Essays, Journals and Letters, Ed. and Intro. P. Quennell. Meridian Books. Eliopoulos, P. (2013). “The Anti-Plato of Charles Baudelaire”. in Dialogue and University, 23 (4), 173-180. DOI:10.5840/du201323458 Foucault, M. (1997). “What is Enlightenment?”. (Trans.) R. hurely and others. in ETHICS, The Penguin Press. Habermas, J. (1996). “Taking Aim at the heart of Present”. (Trans.) S. Brauner and R. Brown. in: Foucault: A Critical Reader, (Ed.) D. C. Hoy. Blackwell. Henry, F. G. (1974). “Baudelaire: The Plato Controversy”. Romance Notes, 16 (1), 87-90. Holland, E.W. (2006). Baudelaire and Schizoanalysis, Cambridge University Press. Perunicic, A. (2024). “The Philosophy of Baudelaire’s Poetry”. European Journal of Literary Studies, 5 (1), 87-97 Doi:10.46827/ ejls.v5i1.505 Raser, T. (2015). Baudelaire and Photography, Finding the Painter of Modern Life, London and New York: Legenda. Secomb, L .(2007). Philosophy and Love: From Plato to Popular Culture, Edinburgh University Press. Sontag , S. (1966). Against Interpretation and Other Essays, Noonday Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |