
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 805 |
تعداد مقالات | 7,755 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,538,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,906,710 |
بررسی نقش طراحی بستهبندی در حفظ و احیای صنایع دستی گیلان و افزایش ارزش افزوده سوغات سفر | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، اردیبهشت 1404، صفحه 31-62 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.30257.1057 | ||
نویسنده | ||
حمیده بیگی* | ||
استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
صنایعدستی و سوغات محلی گیلان بهعنوان بخشی از میراث فرهنگی و اقتصادی این استان، نیازمند توجه و حمایت هستند. از آنجا که بستهبندی بهعنوان یکی از عناصر کلیدی در بازاریابی و فروش محصولات بهشمار میرود، طراحی بستهبندی بهعنوان یک ابزار قدرتمند، میتواند در حفظ و احیای این صنایع و افزایش ارزش افزوده محصولات نقش بهسزایی ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر طراحی بستهبندی بر حفظ صنایعدستی و افزایش جذابیت سوغات گیلان انجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ تحلیلی و مبتنیبر ترکیب رویکردهای کیفی و کمّی است. دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته با صنعتگران، فروشندگان و گردشگران جمعآوری شده است. بر اساس تحلیل نظریه بنیانی، چالشهای بستهبندی مانند هزینههای بالا و کمبود مواد اولیه، مانع از رقابتپذیری محصولات شده، اما بستهبندی مناسب میتواند ارزش افزوده محصولات را افزایش داده و به احیای صنایعدستی منطقه کمک کند. تحلیل آماری دادههای مصاحبهشدگان نشان میدهد که گردشگران بیشترین اهمیت را به بستهبندی میدهند (میانگین امتیاز 4/7 از 5)، درحالیکه صنعتگران بهدلیل محدودیتهای مالی کمتر بر این موضوع تمرکز دارند. مشکلات اصلی بستهبندی شامل هزینههای بالا (۳۵٪)، کمبود مواد اولیه (۲۵٪) و عدم آگاهی از طراحی بهینه (۲۰٪) است. از سوی دیگر، گردشگران، استحکام، زیبایی بصری و اطلاعات محصول را بهعنوان مهمترین ویژگیهای بستهبندی ترجیح میدهند. همچنین، ۷۰٪ از فروشندگان افزایش فروش را به بستهبندی جذاب نسبت داده و ۴۸٪ تأثیر آن را بر افزایش قیمت محصول تأیید کردهاند. نتایج نشان میدهد که طراحی بستهبندی با استفاده از نمادهای الهامگرفته از فرهنگ بومی، مواد بومآورد و فناوریهای نوین، نهتنها به حفظ هویت فرهنگی کمک میکند، بلکه میتواند بهعنوان یک ابزار بازاریابی مؤثر و تعاملی، ارزش افزوده محصولات را افزایش دهد و اینچنین، زنجیره اقتصادی گردشگری گیلان را بیش از پیش شکوفا سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
صنایع دستی؛ گیلان؛ سوغات سفر؛ ارزش افزوده؛ طراحی بومی | ||
مراجع | ||
Abidin, S. Z., Effendi, R. A. A. R. A., Ibrahim, R., & Idris, M. Z. (2014). A semantic approach in perception for packaging in the SME’s food industries in Malaysia: A case study of Malaysia food product branding in United Kingdom. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 115, 115–130. Amaro, S., Morgado Ferreira, B., & Henriques, C. (2020). Towards a deeper understanding of the purchase of souvenirs. Tourism and Hospitality Research, 20(2), 223–236. Arman, E., Ale Ali, F., & Zakerin, M. (2021). Handicrafts as a link between identity and branding in packaging industry. Journal of Iranian Handicrafts Studies, 4(1), 149–156. (In Persian) Ashari, S., & Shahhoseini, A. (2023). Culture-based design with Stuart Hall representation theory: A case study of craft packaging identification. Rahpooye Honar-Ha-Ye Tajassomi, 6(3), 81–89. (In Persian) Cai, L. A., Lehto, X. Y., & O’Leary, J. (2001). Profiling the US-bound Chinese travelers by purpose of trip. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 7(4), 3–16. Cohen, E. (1995). Touristic craft ribbon development in Thailand. Tourism Management, 16(3), 225–235. Dawood, N. A. E. G., & El-Din, R. M. B. (2019). The role of souvenirs and handicrafts in achieving tourists’ satisfaction. مجلة کلیة السیاحة والفنادق، جامعة المنصورة,. 66-106, (6) 6. Dong, Y. (2018, May). Research on the innovative packaging design of the tourist souvenirs in regional intangible cultural heritages. In 2018 7th International Conference on Energy, Environment and Sustainable Development (ICEESD 2018) (pp. 177–181). Atlantis Press. Dumbrovska, V., & Fialova, D. (2019). The city of one hundred souvenir shops: Authenticity of souvenirs in Prague. Journal of Tourism and Cultural Change. Durie, A., & Kebede, A. (2017). Determinants of tourist satisfaction: Evidence from tourist destination sites in Amhara Region, Ethiopia. Singaporean Journal of Business Economics and Management Studies, 5(8). Elahi, L. (2023). The role of packaging in motivating consumers to buy Fars ‘Giveh’. Packaging Science and Art, 13(51), 47–55. (In Persian) Esmaeilpour, M., & Rajabi, A. (2019). Factors affecting consumer perception of reusability of product packaging: Case study – consumers of Bushehr city. Journals of Environmental Education and Sustainable Development, 7(3), 115–126. (In Persian) Farokhi, S., Namamian, F., Asgharisarem, A., & Ghobadi, T. (2020). Explaining the pattern of visual attention in impulsive purchasing behavior of tourism industry customers by the metasynthesis method. Journal of Tourism and Development, 9(4), 199–214. (In Persian)
Garaus, M., & Halkias, G. (2020). One color fits all: Product category color norms and (a) typical package colors. Review of Managerial Science, 14(5), 1077–1099. Gasana, P. (2009). Relative status and interdependent effects in consumer behavior. Journal of Socio-Economics, 38, 52–59. Goo, Y., & Shen, M. (2011). The relationship between authenticity and the souvenir purchase intent. Pan-Pacific Management Review, 14(2), 109–129. Gordon, B. (1986). The souvenir: Messenger of the extraordinary. Journal of Popular Culture, 20(3), 135. Habibollahi, F. (2019). Handicrafts and the development of cultural heritage tourism. Tehran, Iran: Shafaf Publications. (In Persian) Jin, C., Yoon, M., & Lee, J. (2019). The influence of brand color identity on brand association and loyalty. Journal of Product & Brand Management, 28(1), 50–62. Karimipour, Z., & Sharifzade, M. (2018). Cultural-based components in Iran handicraft packaging. Journal Name, 2(1), 67–76. (In Persian) Kim, H., Lee, J., & Park, S. (2020). Cultural identity in handicraft packaging design: A case study of traditional craft markets. Journal of Design and Culture, 12(3), 210–227. Kim, S., & Littrell, M. A. (1999). Predicting souvenir purchase intentions. Journal of Travel Research, 38, 153–161. Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson. Li, R. (2023). An integrated group decision-making method for brand packaging design effect evaluation based on the 2-tuple linguistic Pythagorean fuzzy sets. Journal of Intelligent & Fuzzy Systems, 45(2), 2167–2177. Liguang, Z., Mingju, L., & Yuqiao, J. (2018, December). Study on the development strategy of tourist souvenirs in Changbai Mountain Nature Reserve. In 4th International Conference on Economics, Management, Law and Education (EMLE 2018) (pp. 307–311). Atlantis Press. Littrell, M. A., Anderson, L. F., & Brown, P. J. (1993). What makes a craft souvenir authentic? Annals of Tourism Research, 20(1), 197–215. Marangkun, W., & Thipjumnong, A. (2018). Souvenir product purchasing as a travel motivation in the shopping area of Thale Noi, Phatthalung, Thailand. Journal of Tourism and Hospitality Management, 6(2), 47–60. Meilani, M. (2014). Pencitraan desain kemasan oleh-oleh Jepang. Humaniora, 5(2), 901–908. Mogindol, S. H., & Bagul, A. H. B. B. P. (2016). Tourists’ perceptions about an appealing handicraft. Tourism, Leisure and Global Change, 1(1), 10–24. Morgan, N., & Pritchard, A. (2005). On souvenirs and metonymy: Narratives of memory, metaphor, and materiality. Journal of Tourist Studies, 5(1), 29–53. Moscardo, G. (2004). Shopping as a destination attraction: An empirical examination of the role of shopping in tourists’ destination choice and experience. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 294–311. Mousavi, S. N., Ghafourian Shagerdi, A., Sereshoumi, A., & Sepahvand, R. (2019). Development of tourism industry through branding of handicrafts. Journal of Tourism and Development, 7(4), 226–240. (In Persian) Nezampour, M., Rojuee, M., & Daroodi, M. (2022). Content analysis of product packaging design elements of nuts and dried fruits, and study of its relationship with customers’ purchasing decisions (Case study: Narmak Nuts and Dried Fruits). Journal of Packaging Science and Technology, 12(4), 11–25. (In Persian) Paraskevaidis, P., & Andriotis, K. (2015). Values of souvenirs as commodities. Tourism Management, 48, 1–10. Penerliev, M. (2017). The souvenir industry as an additional tourist activity. Quaestus, 10, 67. Qiu, L., Rahman, A. R. A., & Dolah, M. S. B. (2024). The role of souvenirs in enhancing local cultural sustainability: A systematic literature review. Sustainability, 16(10), 3893. Ramezanzadeh Lasboyee, M., & Zaal, M. H. (2016). Crafts features analysis to develop heritage tourism: An (O.P.C.T.L) model (Case study: Mazandaran province). Spatial Planning, 5(4), 87–102. (In Persian) Roostika, R., Wahyuningsih, T., & Haryono, S. (2015). The impacts of external competitiveness factors in the handicrafts industry. Polish Journal of Management Studies, 12(1), 166–176. Schlüter, R. G. (1998). The role of T-shirts in the creation of tourist destination images. Studies and Perspectives in Tourism – Electronic Journal, 1, 7. Shayestehfar, M. (2014). Packaging and its role in enhancing the quality of handicraft products. Journal of Packaging Science and Technology, 5(19). (In Persian) Shayestehfar, M., & Khazaei, R. (2015). Packaging issues and the distribution of handicraft products. Journal of Packaging Science and Technology, 5(20).(In Persian) Silayoi, P., & Speece, M. (2007). The importance of packaging attributes: A conjoint analysis approach. European Journal of Marketing, 41(11/12), 1495–1511. Singh, M. (2017). Community perspective on role of souvenirs in tourism promotion: A case study of Basholi, Jammu. Journal of Business and Management, 19(11), 28–33. Smith, J. (2020). Sustainable Packaging: A Guide for Designers. Green Press. Shtudiner, Z., Klein, G., Zwilling, M., & Kantor, J. (2019). The value of souvenirs: Endowment effect and religion. Annals of Tourism Research, 74, 17–32. Sthapit, E. (2018). The more the merrier: Souvenir shopping, the absence of choice overload and preferred attributes. Tourism Management Perspectives, 26, 126–134. Swanson, K. K. (2004). Tourists’ and retailers’ perceptions of souvenirs. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 363–377. Swanson, K. K., & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, 33(3), 489–499. Swasty, W., & Mustafa, M. (2023). Using multiple case studies to examine the role of colours in SME food packaging. Wacana Seni Journal of Arts Discourse, 22. Taghaddosnejad, Z., & Shafia, S. (2023). Strategic report on the assessment of the handicrafts industry and its challenges. Office of Cultural and Educational Studies (Sports, Cultural Heritage, and Tourism Group), Research Center of the Islamic Consultative Assembly. (In Persian) Thompson, F., Hannam, K., & Petrie, K. (2012). Producing ceramic art works through tourism research. Annals of Tourism Research, 39(1), 336–360. Trinh, T. T., Ryan, C., & Cave, J. (2014). Souvenir sellers and perceptions of authenticity: The retailers of Hội An, Vietnam. Tourism Management, 45, 275–283. Wei, W. (2018). Understanding values of souvenir purchase in the contemporary Chinese culture: A case of Shanghai Disney. Journal of Destination Marketing & Management, 10, 36–48. Williams, S. W. (2002). Tourism Geography. London, UK: Routledge. Wilkins, H. (2011). Souvenirs: What and why we buy. Journal of Travel Research, 50(3), 239–247. Wong, I. A., & Wan, Y. K. P. (2013). A systematic approach to scale development in tourist shopping satisfaction: Linking destination attributes and shopping experience. Journal of Travel Research, 52(1), 29–41. Wu, C. (2020). Research of the design positioning and key elements of tourist souvenir packaging. Lifelong Education, 9(4), 159–161. Zaryabi, M. (2024). The impact of Islamic Iranian design representation on saffron packaging in the communication process with the audience. Scientific Journal of Packaging Science, 14(4), 13–22. (In Persian) Zaryabi, M., & Abeddoust, H. (2021). The analysis of the expressive and impressive functions of type in the packaging of Iranian foodstuff (The case study: The selected packages of the annual and biennial Iranian packaging designers). Packaging Science and Art, 12(47), 43–56. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |