طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیتهای داوطلبی ورزش دانشآموزی
مدیریت و توسعه ورزش
مقاله 1 ، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 37 ، اردیبهشت 1403، صفحه 1-24 اصل مقاله (885.57 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2023.21202.2643
نویسندگان
حمداله الیاسی* 1 ؛ مرتضی رضایی صوفی 2 ؛ ابوالفضل فراهانی 3 ؛ حمید قاسمی 4
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشیار مدیریت ورزشی ، گره تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استاد مدیریت ورزشی ، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانشآموزی بوده است. روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی(17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. یافتهها: بر اساس نتایج عوامل علی در مقولههای ارزش آفرین بودن داوطلبی دانش آموزان، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و الزام پیشگیری از آسیبهای اجتماعی؛ شرایط زمینهای در بستر امکاناتی، بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخلهگر در دو بعد موانع و تسهیلگرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسبسازی محیطهای شهری و اماکن ورزشی، سیاستگذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، بکارگیری نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی ، مشارکت فعال و مسمتر دانشآموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در سه بعد فردی، اجتماعی و تحصیلی احصا شدهاند. نتیجهگیری: عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه سرمایه اجتماعی در نهضت داوطلبی ورزش دانشآموزی میگردد.
کلیدواژهها
فعالیت داوطلبی ؛ روابط بین فردی ؛ مشارکت اجتماعی ؛ ورزش دانشآموزی ؛ نظریه داده بنیاد
مراجع
Afrozeh, M., Moharramzadeh, M., Kashef, M., & Afrozeh, M. (2011). The Identification of Motivation, Personality and Social Factors in Sport Volunteers. Journal of Sport Management, 3(11), 165-181. [Persian].
Aghaei, h. (2014). Identification and Prioritization the Barriers to Recruitment of the Volunteers to Help with Sports Activities in Department of Education in the City of Karaj. Strategic Studies on Youth ans Sports, 13(25), 231-247. [Persian].
Bang, H., Chang, M., & Lee, C. (2020). Racial and linguistic status differences in the effect of interscholastic sport participation on school engagement and academic performance among high school students. Psychological reports, 123(2), 452-471.
Behrens, C., Meyer, T., Pierdzioch, C., & Emrich, E. (2018). Football clubs and philanthropy: An empirical analysis of volunteering, match quality, and donations. International Review for the Sociology of Sport, 53(5), 594-614.
Bruening, J. E., Peachey, J. W., Evanovich, J. M., Fuller, R. D., Murty, C. J. C., Percy, V. E., . . . Chung, M. (2015). Managing sport for social change: The effects of intentional design and structure in a sport-based service learning initiative. Sport Management Review, 18(1), 69-85.
Celio, C. I., Durlak, J., & Dymnicki, A. (2011). A Meta-Analysis of the Impact of Service-Learning on Students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181.
Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol. 7): Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
Donnelly, P., & Harvey, J. (2010). Volunteering and sport. In Routledge handbook of sports development (pp. 71-87): Routledge.
Downward, P., Hallmann, K., & Rasciute, S. (2020). Volunteering and leisure activity in the United Kingdom: A longitudinal analysis of males and females. Nonprofit and voluntary sector quarterly, 49(4), 757-775.
Eshraghi, A., Ghasemi, H., & Rezaee Sofi, M. (2015). Psychometric Properties of Persian Version of the Spiritual Intelligence Questionnaire in School Sport Volunteers. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi), 4(13), 106-189. [Persian].
Ghaasemi, P. D., H., Rezaee Soofi, P. D., M., & Eshraaghi, A. (2016). Spiritual Intelligence and Volunteerism among Sport Clubs within the Ministry of Education. Quarterly Journal Of Education, 31(4), 139-158. [Persian].
Ghanbari Firouzabadi, A., amani, a., reihani, m., & Sardroodian, M. (2020). Designing a Strategic Model for Student Sport Development. Research on Educational Sport, 8(20), 179-204. [Persian].
Gomez-Baya, D., Mendoza, R., Matos, M. G. d., & Tomico, A. (2019). Sport participation, body satisfaction and depressive symptoms in adolescence: A moderated-mediation analysis of gender differences. European Journal of Developmental Psychology, 16(2), 183-197.
Hallmann, K., Zehrer, A., Fairley, S., & Rossi, L. (2020). Gender and volunteering at the special Olympics: Interrelationships among motivations, commitment, and social capital. Journal of Sport Management, 34(1), 77-90.
Hayton, J. W., & Blundell, M. (2021). Exploring the relationship between social class and sport event volunteering. Sport Management Review, 1-24.
Hidzir, A. D., Lamat, S. A., Dahlan, N. D., A Rahman, M. W., & Bakri, N. H. S. (2021). Motivation factors to involve in sports volunteer among students: the case of University of Malaya (UM). Journal of Academia, 9, 56-65.
Kappelides, P., & Spoor, J. (2019). Managing sport volunteers with a disability: Human resource management implications. Sport Management Review, 22(5), 694-707.
Khasanzyanova, A. (2017). How volunteering helps students to develop soft skills. International Review of Education, 63(3), 363-379.
Leonardi, R., Nanetti, R. Y., & Putnam, R. D. (2001). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy: Princeton university press Princeton, NJ.
Lindsay, S., & Cancelliere, S. (2018). A model for developing disability confidence. Disability and rehabilitation, 40(18), 2122-2130.
Morgan, H. (2013). Sport volunteering, active citizenship and social capital enhancement: what role in the ‘Big Society’? International journal of sport policy and politics, 5(3), 381-395.
Ostrom, E. (2000). Social capital: a fad or a fundamental concept. Social capital: A multifaceted perspective, 172(173), 195-198.
Pilevar movakhar, E., Hamaidi, M., Khabiri, M., & Honari, H. (2017). Identifying and prioritizing the fields of recruiting volunteers in Iran's student sports. Human resource management in sports, 5(1), 67-83. [Persian].
Rozmiarek, M., Poczta, J., & Malchrowicz-Mośko, E. (2021). Motivations of sports volunteers at the 2023 European Games in Poland. Sustainability, 13(11), 6406.
Shu, P.-G., & Chiang, S.-J. (2020). The impact of corporate governance on corporate social performance: Cases from listed firms in Taiwan. Pacific-Basin Finance Journal, 61, 101332.
Storr, R., & Spaaij, R. (2017). ‘I guess it’s kind of elitist’: the formation and mobilisation of cultural, social and physical capital in youth sport volunteering. Journal of Youth Studies, 20(4), 487-502.
Tahmasebi Poor, M., Ashraf Ganguie, F., & Sajadi, H. (2018). Presentation Of Pattern Management Information System Requirements Analysis For Recruiting Sport Vollunteers. Research in Sport Management and Motor Behavior, 8(16), 139-151. [Persian].
Tip, H., Hamidi, M., Jalali Farahani, M., & Sajadi, n. (2022). The mediating role of in the relationship between social capital , Citizen culture Citizen and the desire to volunteer in the school Olympic Games. Journal of Iranian Social Development Studies, 14(50), 7-15. [Persian].
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 490
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357