
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 778 |
تعداد مقالات | 7,447 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,353,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,514,474 |
بررسی شاخصهای زنجیره ارزش صنایع دستی در دهستان عشرستاق شهرستان بهشهر مازندران | ||
مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی | ||
دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 19، دی 1403، صفحه 23-39 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی- مستخرج از رساله | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/gscaj.2024.25161.1259 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه شعبانی1؛ حمیدرضا محمدی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2دانشیار جغرافیای سیاسی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زنجیره ارزش صنایع دستی، یک سیستم اقتصادی شامل مجموعهای از فعالین و فعالیتهای تجاری است که کسبوکار آنها در امتداد یکدیگر، موجب تکامل و تجارت محصول، از تولیدکنندگان ابتدایی به مصرفکنندگان نهایی میشود و برای هر یک از فعالان شبکه، ارزش اقتصادی خلق میکند. از طرفی، صنعت گردشگری نیز بهعنوان نزدیکترین صنعت به صنایع دستی است که میتواند در جهت ایجاد و گسترش بازار صنایع دستی، نقش حیاتی ایفا کند. در این پژوهش مفهوم و روند زنجیره ارزش صنایع دستی در دهستان عشرستاق شهرستان بهشهر استان مازندران، به عنوان نمونهای از روستاهای با شرایط نسبتاً مشابه بهویژه در مناطق شمالی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه بین مردم بومی و کارشناسان مربوطه صورت گرفته و تحلیل در SPSS و با آزمون T مستقل تکنمونهای صورت گرفته است. تحلیل شاخصهای زنجیره ارزش صنایع دستی در 7 متغیر نشان میدهد هر 7 متغیر زنجیره ارزش صنایع دستی شامل مصرفکننده، تولیدکننده، تکمیلکننده، خردهفروش، عمدهفروش، تامینکننده و تسهیلگر در محدوده موردمطالعه وجود داشته و اثرگذار بوده است. بیشترین میانگین تاثیر را نقش «تسهیلگر» و «خرده فروشی» و کمترین تاثیر نسبی نیز در مولفه «تولیدکننده» و «مصرف کننده» ثبت شده است. | ||
تازه های تحقیق | ||
| ||
کلیدواژهها | ||
صنعت گردشگری؛ زنجیره ارزش صنایع دستی؛ شاخصهای زنجیره ارزش؛ دهستان عشرستاق؛ مازندران | ||
مراجع | ||
افشارزاده، نشمیل؛ پاپ زن، عبدالحمید؛ رضوان، قمبرعلی؛ مرادی، خدیجه. (اسفند 1390). توسعه صنایع دستی ضرورت پایداری توسعه و توسعه پایدار. مقاله منتشر شده در همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. کرمانشاه.
بهرامی، رحمتاله. (1399). اثرات اقتصادی- اجتماعی صنایع روستایی (صنایع دستی و مشاغل خانگی( بر توسعه روستایی مورد: روستاهای شهرستان سنندج، جغرافیا و برنامهریزی. 24 (22)، صص 103-81.
تقوی، نعمتاله. (1381). جامعه شناسی روستایی. تهران: دانشگاه پیام نور.
حاجی نژاد، علی؛ عسگری، علی؛ اصغرپور، حسین؛ محمدزاده، پرویز. (1385). بهرهوری صنایع روستایی در استان سیستان و بلوچستان. جغرافیا و توسعه. 4 (8)، 19-41. . https://sid.ir/paper/404763/fa
حاجیزاده اصل، ایوب؛ قادری، رضا. ( 1394). فعالسازی وگسترش صنایع در روستا و تاثیر آنها بر توسعه روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان ارومیه)، مقاله منتشر شده در همایش ملی گردشگری جغرافیا و محیط زیست پاک. دانشگاه بوعلیسینا. همدان.
رمضانزاده لسبویی، مهدی؛ زال، محمدحسن. (1395). تحلیل ویژگیهای صنایع دستی در راستای توسعه گردشگری میراث فرهنگی (مطالعه موردی: استان مازندران). برنامهریزی فضایی. 5 (4)، 19،صص 102-87.
سیفالدینی خالقی، شیوا؛ جهانبخش، اسماعیل؛ اسماعیلی؛ رضا. (1401). بررسی تاثیرات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی توسعه صنایعدستی و نقش آن در رونق گردشگری استان کرمان. جامعهشناسی سیاسی ایران. 5 (11)،صص 1247–1230.
طاهرخانی، مهدی. (1381). صنایع کوچک، سنگ بنای استراتژی آینده توسعه روستایی. تحقیقات جغرافیایی. 17(3-2)، 66-65، 168-151.
قنبری، سیروس؛ دهقان، محمدحسین؛ میرکی اناری، حسین. (1396). تبیین و ارزیابی نقش کارآفرینی در توسعه روستایی با تأکید بر صنایع دستی (مطالعة موردی: روستاهای بخش مرکزی در شهرستان انار). پژوهش و برنامهریزی روستایی. 6 (17)،صص 132-119.
کرمی، مهرداد؛ چوبچیان، شهلا؛ کلانتری، خلیل. (1391). برنامهریزی فضایی به منظور مکانیابی بازارچههای صنایع دستی (مطالعه موردی: استان خراسان جنوبی). مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای. 4 (15)،صص 36-21.
گیاهی، حسن؛ بوزرجمهری، خدیجه؛ عنابستانی، علیاکبر؛ کرمانی، مهدی. (1401). شناسایی و تحلیل اثرات رونق صنایع دستی بر توسعه سکونتگاههای روستایی )مطالعه موردی: شهرستانهای تربت جام- تایباد(. راهبردهای توسعه روستایی. 9 (2)،صص 162-145.
نقوی، محمدرضا؛ پورطاهری، مهدی؛ دیوسالار، اسداله؛ احمدی، حسن. (1396). تحلیل اثر بخشی صنایع دستی در توسعه اقتصادی مناطق روستایی با استفاده از مدلهای تصمیمگیری غیر جبرانی- لکسیکوگراف (مطالعه موردی: دهستان عشرستاق شهرستان بهشهر(. مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی. 12 (38)،صص 154-139.
Anubha, S. (2007). Crafts as Sustainable Livelihood Option in Rural India, 7, 187-345.
Colopinto, K. (2011). Mobilize Maine: Asset-based Regional Economic Development. National Association of Development Organizations Research Foundation, 22, 39-78.
International Trade Centre (ITC). (2011). INCLUSIVE TOURISM LINKING THE HANDICRAFT SECTOR TO TOURISM MARKETS, Geneva: ITC. (Technical paper), Doc. No. SC-10-182.E
Levy, S. E.; Hawkins, D. E. (2010). Peace through Tourism: Commerce Based Principles and Practices. Journal of Business Ethics,89, 569-585.
Mitigating Poverty in Western Rajasthan. (2010). Baseline Survey Report Baitoo. Baytu: Centre of Microfinance.IFAD, Republic of India,
Morales-Zamorano, L. A., Camacho-García, A. L., Bustamante-Valenzuela, A. C., Cuevas-Merecías, I., & Suarez-Hernández, A. M. (2020). Value chain for agritourism products. Open Agriculture. 5, 768–777. https://doi.org/10.1515/opag-2020-0069.
National Medicinal Plant Board. (2013). from National Medicinal Plant Board: http://www.nmpb.nic.in.
Neha Nagori, M.S. (2012). Marketing of Rural Handicraft Products Through Retail FormatT, 4, 1-29.
Pagaria, P. and Sharma, S. (2020). Value chain study of handicraft in Barmer district of Rajasthan, Agriculture Update, 15 (1-2), 118-124.
Partale, K. (2020). The tourism value chain: Analysis and practical approaches for development cooperation projects. Bonn, Germany: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).
Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: The Free Press.
ROGERSON, C. M. (1986). Reviving Old Technology?: Rural Handicraft Production in Southern Africa, Geoforum, 17 (2), 173-185. 1986 001~71851%53.00+0.0 Printed in Great Britain.
Rogerson, C. M. (2006). Creative Industries and Urban Tourism: South African Perspectives, Urban Forum, 17, 149-166.
Rogerson, C. M. (2007), Tourism Routes as Vehicles for Local Economic Development in South Africa: The Example of the Magaliesberg Meander, Urban Forum,18, 49-68. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21,208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |