
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 778 |
تعداد مقالات | 7,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,534,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,506,169 |
اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان کنکوری در دوران شیوع کووید ۱۹ | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 65-75 اصل مقاله (480.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عذرا مومنی1؛ علی زینالی* 2 | ||
1گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران ‏ | ||
چکیده | ||
همه گیری کرونا و در پی آن ارائه آموزش های مجازی، مشکلات زیادی را در زمینه انگیزش و خودکارامدی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دانش آموزان به خصوص برای دانش آموزان کنکوری فراهم آورد. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم در دوران شیوع کووید ۱۹ صورت گرفت. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﺶآزﻣﻮن-ﭘﺲآزﻣﻮن و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم شهر خوی (شامل 846 دانش آموز) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه 80 نفر بود که برای هر گروه 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اﻧﮕﯿﺰش ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ (AMQ، هارتر، 1980) و پرسشنامه ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ (ASEQ، ﺟﯿﻨﮑﺰ و مورگان، 1999) استفاده شد. آموزش مثبت اندیشی به صورت گروهی در 8 جلسه فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) با اندازه گیری مکرر صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مثبت اندیشی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم به صورت معناداری اثر دارد (0/05>P). بنابراین می توان از آموزش مثبت اندیشی برای بهبود انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان کنکوری استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ آموزش مثبت اندیشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |