
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 778 |
تعداد مقالات | 7,442 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,297,064 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,495,413 |
تأثیر برنامه والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران با کودک اختلال یادگیری خاص | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 53-64 اصل مقاله (429.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مائده منصورپور دهکا* 1؛ مهناز خسروجاوید2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
مادران کودک با اختلال یادگیری خاص، به دلیل درگیری بیشتر با کودک، متحمل فشارهای روانی بیشتری نسبت به پدران هستند و با مشکلات عاطفی متعددی مواجه میشوند که شیوه والدگری آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و به همین دلیل نیاز به مداخلههای روانشناختی مناسب دارند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پایههای سوم تا ششم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توان بخشی اختلالات یادگیری ویژه شهرستان رشت بود که در مجموع 30 نفر با توجه به ملاکهای ورود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15=n) و آزمایش (15=n) قرار گرفتند. مداخله در 10 جلسه نود دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از مقیاس رابطه کودک-والد پیانتا (CPRS، 2011) جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (آنکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران تحت مداخله تأثیر معنیداری داشت (P<0/05). بنابراین برنامه والدگری مثبت منطقی میتواند از طریق کاهش تعارض ها و افزایش صمیمیت، ارتباط مؤثر میان والدین و کودکان را بهبود ببخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری خاص؛ برنامه والدگری مثبت منطقی؛ رابطه والد-کودک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |