
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,382 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,689,062 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,420,179 |
تجلی اصالت هایدگری در تحلیل بصری شعر «تنها صداست که میماند» اثر فروغ فرخزاد | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 19، آذر 1403، صفحه 271-294 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.28859.2624 | ||
نویسندگان | ||
حسین نظری* 1؛ میثم گنج خانی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اشعار فروغ فرخزاد عمدتاً از منظر زندگینامهای یا فمینیستی مورد بررسی قرار گرفته و اغلب محتوای زبانی یا معنایی آنها تحلیل شده است. این مقاله با مطالعۀ عناصر بصری شعر «تنها صداست که میماند» از فرخزاد ، سعی دارد نشان دهد چگونه زیباییشناسی شاعر با درهم شکستن مرز واقعیت و فراواقعیت، میتواند انسان را در پرتو وضعیت هستیگرایانه (اگزیستانسیال) خود آشکار سازد. دراینراستا، پرسونای شعر به ارائۀ معادل تصویری برای مفاهیم هایدگری همچون «ترسآگاهی اگزیستانسیال»، «فناپذیری»، «هستی-به-سوی-مرگ»، «ندای وجدان» و «شدن» میپردازد که نقشی کلیدی در دغدغۀ اصلی این مطالعه، یعنی اصالت، دارند. درواقع، فرخزاد با القای معانی چندگانه به تصاویر عینی شعر، آنها را بهسوی انتزاع سوق داده، دنیای شاعرانه را مملو از حس ترسآگاهی و اضطراب مینماید. این ناتوانی کلمات در برپایی معنا، پرسونای شعر فرخزاد را از هرگونه هویت ثابت محروم ساخته، او را به سوی بازتعریف «بودنِ» خود بهعنوان «شدن» سوق میدهد. به علاوه، ظهور تصاویر انتزاعی نور و صدا این امر را برای پرسونا ممکن میسازد تا از دنیای غیر اصیل «همگنان» فراتر رفته، به حالت ناپایدار اصالت دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی-به-سوی-مرگ؛ ندای وجدان؛ زیباییشناسی اصالت؛ فروغ فرخزاد؛ هایدگر متقدم | ||
مراجع | ||
بهارلو، عباس. (1396). فروغ فرخزاد و سینما، تهران: قطره.
جوانلّی، الساندرو. (1397). متفکران بزرگ زیباییشناسی، ترجمۀ امیر مازیار و دیگران. تهران: لگا.
حقوقی، محمد. (1393). شعر زمان ما: فروغ فرخزاد، تهران: نگاه.
سارتر، ژانپل. (1396). تهوع، ترجمۀ حسین سلیمانینژاد. تهران: چشمه.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1380). ادوار شعر فارسی: از مشروطیت تا سقوط سلطنت، تهران: سخن.
صادقیشهپر، رضا و مشتاقمهر، رحمان. (1390). «مرگاندیشی و زوال، مهمترین بنمایه در شعر فروغ». اندیشههای ادبی، (۷)، ۸۹-۱۱۹.
فرخزاد، فروغ. (1396). دیوان اشعار فروغ فرخزاد، تهران: مروارید.
کریمیحاجیخادمی، فرید. (1399). «مؤلفههای هستیشناسانۀ هایدگر در شعر فروغ فرخزاد». پژوهشنامۀ اورمزد، (50 )، 100-121.
محمودی، مریم. (1391). «اندیشه مرگ و زوال در شعر فروغ فرخزاد». فصلنامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادبیات فارسی، (۱۱)، ۱۴۹-۱۶۴.
میلانی، فرزانه. (1395). زندگینامۀ ادبی همراه با نامههای چاپ نشده، تورنتو: پرشین سیرکل.
نفیسی، آذر. (1380). «در پناه پنجره». کسی که مثل هیچکس نیست: دربارۀ فروغ فرخزاد، گردآوری پوران فرخزاد. تهران: کاروان، 257-64.
واعظ شهرستانی، محمدرضا. (1394). «خوانشی اگزیستانسیالیستی از زیست جهان فروغ، خوانشی حداقلی». ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، (۱۱۹)، ۴۰-۴۵.
هایدگر، مارتین. (1388). هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی: تهران.
یانگ، جولیان. (1395). فلسفۀ هنر هایدگر، ترجمۀ امیر مازیار. تهران: گام نو.
Barrett, W. (1962). Irrational Man, Anchor Books. Brookshaw, D. P. and Rahimieh, N. (2023). Forugh Farrokhzad, Poet of Modern Iran: Iconic Woman and Feminine Pioneer of New Persian Poetry, London: Bloomsburry Publishing. Chwalkowski, F. (2016). Symbols in Arts, Religion and Culture: The Soul of Nature, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. Dabashi, H. (2012). The World of Persian Literary Humanism, Cambridge: Harvard University Press. Dianat, F. (2015). “Iranian Female Authors and ‘the Anxiety of Authorship’”. Persian Language, Literature and Culture: New Leaves, Fresh Looks, Kamran Talattof (Ed.). Oxfordshire: Routledge, 337–353. Hillman, M. C. (1987). A Lonely Woman: Forugh Farrokhzad and Her Poetry, Three Continents Press. Hoffman, P. (1993). “Death, Time, History: Division II of Being and Time”. The Cambridge Companion to Heidegger, (Ed.). C.B. Guignon. Cambridge University Press, 195-214. Inwood, M. (1999). A Heidegger Dictionary, Blackwell Publishers Ltd. Jalali, Maryam, and Hanifeh Ghobadi. “A Comparative Study in the Poetry of Lorca and Forough Farrokhzad”. Advances in Language and Literary Studies, no. 6 (2016), 178–82. Lamei Giv, Ahmad, and Majid Shahbazi. “A Comparative Study of Modernism in the Poems of Forough Farrokhzad and Adunis.” Theory and Practice in Language Studies, no. 7 (July 2016): 1377–1382. Magritte, René. Clairvoyance.1963, Private Collection. Milani, F. (2011). Words Not Swords: Iranian Women Writers and the Freedom of Movement, Syracuse University Press. Naderi, Leila, and Aysheh Nosrati. “A Comparative Study of Sylvia Plath and Forough Farrokhzad Considering a Post-Lacanian Feminist theory.” Researcher, no. 12 (2013): 42–6. Nazari, H. (2022). Representing Post-Revolutionary Iran: Captivity; Neo- Orientalism, and Resistance in Iranian–American Life Writing, Bloomsbury Publishing. O’Donoghue, B. (2011). A Poetics of Homecoming: Heidegger, Homelessness and the Homecoming Venture, Unabridged edition. Cambridge Scholars Publishing. Olderr, S. (2012). Symbolism: A Comprehensive Dictionary, McFarland & Company. Inc. Publishers. Ramazani, R. J. (1988). “Heidegger and the Theory of Tragedy”. The Centennial Review, (32), 103–129. http://www.jstor.org/stable/23738567. Accessed 1 Jul. 2022 Russell, C. T. (1917). Studies in the Scriptures: The Finished Mystery, South San Francisco. CA: International Bible Students Association. Sartre, J.P. (1978). Being and Nothingness: A Phenomenological Essay on Ontology, New York City: Pocket Books. Sartre, J.P. (2007). “A Commentary on the Stranger”. In Jean-Paul Sartre’s Existentialism is a Humanism, Yale University Press. Schimmel, A. (1992). A Two-Colored Brocade: The Imagery of Persian Poetry, The University of North Carolina Press. Sepehri, F. A & Motallebzadeh, Nasser. (2015). “A Space for Oneself: Comparative Spatial Analysis of Gender–Identity in Sylvia Plath and Forough Farrokhzad.” Montreal, QC: CSCanada Publication. Simidchieva, M. (2015). “Three Songs for Iran: Gender and Social Commitment in the Poetry of Parvin E’tesami, Forugh Farrokhzad, and Simin Behbahani”. Persian Language, Literature and Culture: New Leaves, Fresh Looks, Kamran Talattof (Ed.). Oxfordshire: Routledge, 48–79. Wolpe, Sh. (Trans. and Ed.) (2007). Sin: Selected Poems of Forugh Farrokhzad. Fayetteville, AR: The University of Arkansas Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |