تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 766 |
تعداد مقالات | 7,262 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,626,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,095,243 |
تجلی اصالت هایدگری در تحلیل بصری شعر «تنها صداست که میماند» اثر فروغ فرخزاد | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 19، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.28859.2624 | ||
نویسندگان | ||
حسین نظری* 1؛ میثم گنج خانی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اشعار فروغ فرخزاد عمدتاً از منظر زندگینامهای یا فمینیستی مورد بررسی قرار گرفته و اغلب محتوای زبانی یا معنایی آنها تحلیل شده است. این مقاله با مطالعه عناصر بصری شعر برجسته فرخزاد، «تنها صداست که میماند»، سعی دارد نشان دهد چگونه زیباییشناسی شاعر با درهم شکستن مرز واقعیت و فراواقعیت، میتواند انسان را در پرتو وضعیت هستیگرایانه (اگزیستانسیال) خود آشکار سازد. در این راستا، پرسونای شعر به ارائه معادل تصویری برای مفاهیم هایدگری همچون «ترسآگاهی اگزیستانسیال»، «فناپذیری»، «هستی-به-سوی-مرگ» (being-towards-death)، «ندای وجدان» و «شدن» میپردازد که نقشی کلیدی در دغدغه اصلی این مطالعه، یعنی اصالت (authenticity)، دارند. در واقع، فرخزاد با القای معانی چندگانه به تصاویر عینی شعر، آنها را به سوی انتزاع سوق داده و دنیای شاعرانه را مملو از حس ترسآگاهی و اضطراب مینماید. این ناتوانی کلمات در برپایی معنا، پرسونای شعر فرخزاد را از هرگونه هویت ثابت محروم ساخته و او را به سوی بازتعریف «بودنِ» خود به عنوان «شدن» سوق میدهد. به علاوه، ظهور تصاویر انتزاعی نور و صدا این امر را برای پرسونا ممکن میسازد تا از دنیای غیر اصیل «همگنان» فراتر رفته و به حالت ناپایدار اصالت دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی-به-سوی-مرگ؛ ندای وجدان؛ زیباییشناسی اصالت؛ فروغ فرخزاد؛ هایدگر متقدم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |