| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 813 |
| تعداد مقالات | 7,868 |
| تعداد مشاهده مقاله | 35,957,536 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,270,894 |
اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر رفتارهای بروننمود دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
| فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 3، آذر 1403، صفحه 37-46 اصل مقاله (445.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| کبری ناموران گرمی* 1؛ شهلا حیدری2 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سراج، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر رفتارهای بروننمود دختران با اختلال نافرمانی مقابلهای را مورد مطالعه قرار داد. این پژوهش، نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 32 نفر (در هرگروه 16 نفر) بود که از طریق غربالگری چهارصد دانشآموز دختر پایههای اول و دوم دبستانهای ناحیه یک تبریز، با نمونهگیری خوشهای و اجرای پرسشنامه رفتار کودک و نوجوان (CAB، آخنباخ و رسکولار، 2007) انتخاب، و بهطور تصادفی در گروهها جایگزین شدند. بعد از اجرای پیشآزمون، مداخله آزمایشی و پسآزمون، دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) تحلیل شد. یافتهها نشان داد که قصهدرمانی گروهی موجب کاهش رفتارهای بروننمود و مولفههای بیشفعالی/تکانشگری، قانونشکنی و رفتار پرخاشگرانه در بین دانشآموزان دختر با نشانههای نافرمانی مقابلهای شد (0/05>P). نتیجهگیری میشود که قصهدرمانی جهت درمان رفتارهای بروننمود دانشآموزان دختر بهکار گرفته شود و اثربخشی آن در بین دانشآموزان پسر و بر سایر اختلالات مطالعه گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نافرمانی مقابلهای؛ پرخاشگری؛ رفتارهای بروننمود؛ قصهدرمانی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |
||