![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه گیلان](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 766 |
تعداد مقالات | 7,260 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,624,967 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,094,543 |
اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر رفتارهای بروننمود دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، مهر 1403، صفحه 37-46 اصل مقاله (468.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jbms.2023.24015.1004 | ||
نویسندگان | ||
کبری ناموران گرمی* 1؛ شهلا حیدری2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سراج، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر رفتارهای بروننمود دختران با اختلال نافرمانی مقابلهای را مورد مطالعه قرار داد. پژوهش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه شامل 32 نفر (در هرگروه 16 نفر) بود که از طریق غربالگری 400 دانشآموز دختر پایههای اول و دوم دبستانهای ناحیه یک تبریز، با نمونهگیری خوشهای و اجرای پرسشنامه رفتار کودک و نوجوان (CAB، آخنباخ و رسکولار، 2007) انتخاب، و بهطور تصادفی در گروهها جایگزین شدند. بعد از اجرای پیشآزمون، مداخله آزمایشی و پسآزمون، دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که قصهدرمانی گروهی موجب کاهش رفتارهای بروننمود و مولفههای بیشفعالی/تکانشگری، قانونشکنی و رفتار پرخاشگرانه در بین دانشآموزان دختر با نشانههای نافرمانی مقابلهای شده است(05/0>P). نتیجهگیری میشود که قصهدرمانی جهت درمان رفتارهای بروننمود دانشآموزان دختر بهکار گرفته شود و اثربخشی آن در بین دانشآموزان پسر و بر سایر اختلالات مطالعه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نافرمانی مقابلهای؛ پرخاشگری؛ رفتارهای بروننمود؛ قصهدرمانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |