تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 761 |
تعداد مقالات | 7,200 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,408,570 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,968,174 |
آیا او با کُشتهشدن میمیرد؟ «مسئله این است»: تطبیقی لکانی از پدرکشی در هملت اثر ویلیام شکسپیر و غراب جندون اثر امیرحسین الهیاری | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.29039.2633 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا الهیاری* 1؛ علیرضا فرحبخش2 | ||
1گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با بهرهگیری از مفاهیم «تمناطلبی» و «نام پدر» از منظر ژک لکان، به مطالعهی غراب جندون (1401) اثر امیرحسین الهیاری و هملت (1623) اثر ویلیام شکسپیر میپردازد. این جستار روایت پدرکشی را بررسی میکند و خوانشی از سازوکار «نام پدر» ارائه میدهد. پژوهش حاضر به نقش مادر یا مادرنماد در تسریع سقوط پدر یا پدرنماد میپردازد و چگونگی مغلوب شدن شخصیتهای «هملت» و «خانزاده» را در برابر «نام پدر» واکاوی میکند. برای تبیین این گزارهها، این پژوهش با بهرهگیری از مفاهیم روانشناختی لکانی، به شیوهای تطبیقی مفاهیم «تمنا» و «نام پدر» را در شخصیتهای «خانزاده» و «هملت» مطالعه مینماید. تحقیق حاضر نشان میدهد که معضل «هملت» درواقع جدا کردن خود از تمناطلبی دیگری (مادر) و تحقق بخشیدن به تمنای خود است؛ همچنین، پدرکشی «خانزاده» را میتوان متاثر از داستانهای دایه خود، «ماهباجی»، و در راستای تمناطلبی مادر دانست. مطالعه تطبیقی حاضر، وجه تمایز «خانزاده» و «هملت» را در پالوده شدن فانتزی «هملت» بهواسطه سوگواری و مواجهه با مرگ میبیند؛ «خانزاده»، با اعتقاد به جهانی دیگر، تا جان در بدن دارد از نابودی سرزمین پدری و خودتخریبی دست بر نمیدارد. لیکن، علیرغم تفاوتهای آشکار در تجلی سرنگونی پدرنماد در این دو اثر، خللی در سلطه همهجانبه «نام پدر» بهچشم نمیخورد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدرکشی؛ تمناطلبی؛ غراب جندون؛ نام پدر؛ هملت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |