تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,129 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,281,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,913,295 |
مطالعهای در شناخت سازهای ایلامِ نو | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.29130.1038 | ||
نویسنده | ||
مهشید فراهانی* | ||
دانشجوی مرکز مطالعات فرهنگهای دستنویس دانشگاه هامبورگ، هامبورگ، آلمان | ||
چکیده | ||
بخشی از ریشههای موسیقی ایران را در طول تاریخ باید در غرب ایران و در تمدن ایلام جستوجو کرد. برای شناخت این موسیقی لازم است هر آنچه نشانی از موسیقی ایلامی بر خود دارد مورد مطالعه قرارگیرد. از دورههای تاریخی مختلف ایلام ساز کاملی بهدست نیامده است تا بر اساس آن بتوان به مطالعه موسیقی این منطقه پرداخت. در میان الواح ایلامی نیز متنی در مورد موسیقی وجود ندارد. برای مطالعه موسیقی ایلام باید به بررسی آثار باستانی و نقوش برجستهای پرداخت که روی آنها نقشی از ساز ترسیم شدهاست. نقوش برجسته کولفرح، جام ارجان و جامهای برنزی بهدستآمده از لرستان مهمترین منابع مطالعاتی در موسیقی این دورهاند. این آثار باستای اطلاعاتی در مورد سازهای چنگهای افقی و عمودی و همچنین لوت دستهبلند در خود دارند. تعداد تارهای نقششده روی سازها، شیوه دستگرفتن ساز و جزئیات نقششده در بدنه ساز میتواند دید بهتری از صنعت ساخت ساز در این دوره بهدست دهد. مطالعه موسیقی این دوره از آن جهت اهمیت دارد که با ورود آریاییها به این منطقه و ایجاد نخستین امپراتوری، باعث گسترش موسیقی و سازهای این حوزه در تمام فلات ایران شدند. بررسی وضعیت موسیقیِ دوره تاریخیِ منتهی به حضور آریاییها در ایران میتواند در شناسایی وضعیت موسیقی فلات ایران در دورههای بعدی نقش مهمی داشته باشد. در این مقاله سعی بر آن است تا با توجه و بررسی آثار باستانی که تا کنون بهدست آمده، نمایی از موسیقی آخرین دوره حضور ایلامیها در تاریخ نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
چنگ ایلامی؛ لوت دسته بلند؛ موسیقی ایلامی؛ تاریخ موسیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |