تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,122 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,275,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,911,223 |
خِلِه: سنت فراخوانی مردم تالش، پیوندی فرهنگی با طبیعت | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28496.1032 | ||
نویسنده | ||
میترا جهاندیده* | ||
دانشجوی دکتری اتنوموزیکولوژی، دانشگاه ملی استرالیا، کنبرا، استرالیا | ||
چکیده | ||
تالشهخله، سنت فراخوانی مردم تالش بوده که منشأ شکلگیری آن محیط جغرافیایی و نیاز شغلی دامداران و کشاورزان تالش است. اهالی محلی برای برقراری ارتباط با افراد یا حیوانات اهلی، دور کردن حیوانات وحشی، همچنین مرور خاطرات گذشته و بیان احساسات شخصی در واکنش به محیط اطراف به اجرای خله میپردازند. در این مطالعه، نویسنده به بررسی اهمیت خله در زندگی روزمرۀ روستاییان تالش میپردازد و نگاهی بر این موضوع دارد که یک سنت فراخوانی چگونه ارزشهای فرهنگیمحلی را بازتاب میدهد و به شکلگیری معانی از طریق صدا کمک میکند. دادههای این پژوهش با استفاده از دوازده ماه تحقیق میدانی در سالهای 1400 و 1401 شامل اتنوگرافی، نتنوگرافی، ضبط صدای محیطی، مصاحبه فردی و مصاحبه در حین پیادهروی جمعآوری شده است. طراحی این روششناسی این امکان را برای نویسنده فراهم آورده تا با تمرکز بر تالشهخله به بررسی نقش آن در ساختن معانی، خاطرات، روابط اجتماعی و تعامل با محیط بپردازد. یافتههای این پژوهش با معرفی سه شیوۀ اجرایی خله در فضای باز (خله بهمنظور برقراری ارتباط با افراد و حیوانات، نیز بهمنظور بیان احساسات شخصی) نشان میدهد که این آوای فراخوانی نهتنها ابزاری برای برقراری ارتباط است، بلکه بازتابی از هویت تالش، پیوندهای اجتماعی و ارتباط با طبیعت است. خله حس هویت جمعی و مسئولیتپذیری را درون جامعه روستایی تالش تقویت میکند و در عینحال نشان از محبت به حیوانات و ابتکار جامعه محلی در یافتن راهحلهای کاربردی برای غلبه بر چالشهای محیطی دارد. علاوهبر این، خله وسیلهای است برای بیان احساساتی که روح زندگی روستایی تالش را به تصویر میکشد و به حفظ خاطرات و سنتها کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تالشهخله؛ سنت فراخوانی؛ اتنوگرافی؛ زندگی روستایی؛ صدا | ||
مراجع | ||
Aduonum, A. O. (2021). Walking as fieldwork method in ethnomusicology. Ethnomusicology, 65(2), 221-258. Atkinson, S. (2013). Beyond components of wellbeing: The effects of relational and situated assemblage. Topoi, 32(2), 137–144. Babbie, E. R. (2014). The basics of social research (6th ed.). Belmont, CA: Wadsworth, Cengage Learning Barz, G. F., & Cooley, T. J. (Eds.). (2008). Shadows in the field: New perspectives for fieldwork in ethnomusicology. New York: Oxford University Press. Bradley, J., & Mackinlay, E. (2007). Singing the land, singing the family: Song, place and spirituality amongst the Yanyuwa. In F. Richards (Ed.), The soundscapes of Australia: Music, place and spirituality (73–91). Aldershot: Ashgate. Brisson, R. (2010). Petit dictionnaire baka-français. Paris: L’Harmattan. Casey, E. S. (1996). How to get from space to place in a very short stretch of time. In S. Feld & K. H. Basso (Eds.), Senses of place (13–52). Santa Fe: School of American Research Press. Evans, J., & Jones, P. (2011). The walking interview: Methodology, mobility and place. Applied Geography, 31(2), 849–858. Fahmy, Z. (2016). An earwitness to history: Street hawkers and their calls in early 20th century Egypt. International Journal of Middle East Studies, 48(1), 129–134. Foddy, W. (1993). Constructing questions for interviews. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Fürniss, S. (2021). Diyei and yeli: Yodeling in two musical cultures of Central Africa. AAWM Music and Nature, 1, 68-98. Gende, E. (2010). Owa: Bush messages or signals in the form of music. In D. Niles (Ed.), Kulele 4: Occasional papers on Pacific music and dance (105–110). Verlag: Institute of Papua New Guinea Studies. Ivarsdotter, A. (2004). And the cattle follow her, for they know her voice… On communication between women and cattle in Scandinavian pastures. Proceedings of the Conference at the Swedish Institute in Rome, 12, 146–149. Jahandideh, M. (2024). The cultural significance of khele: Memory, social connections, and environmental perception among the Talesh people of Iran. In Hingehört! Der Sound des Anthropozäns – Listen! The sound of the Anthropocene: Alltag–Kultur–Wissenschaft. Beiträge zur Europäischen Ethnologie/Volkskunde. 11, 253–269. Jahandideh, M. (2023). Khele: The sign of the Talesh people's awareness of nature and its sounds. AAWM Music and Nature, 2, 30–50. Jahandideh, M. (2019). Talesh-a Khele. Talesh Monthly, 129, 10-12. (In Persian) Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Kozinets, R. V. (2020). Netnography: The essential guide to qualitative social media research (3rd ed.). London: Sage Publications Ltd. Ling, J. (1997). History of European folk music. Rochester: University of Rochester Press. Lomsadze, T. (2021). Krimanchuli: A yodeling phenomenon in Georgian traditional polyphonic music. AAWM Music and Nature, 1, 133–146. Niles, D. (1992). Konggap, kap and tambaran: Music of the Yupno/Nankina area in relation to neighbouring groups II. In J. Wassmann & J. Jiirg (Eds.), ABSCHIED VON DER VERGANGENHEIT: Ethnologische Berichte aus dem Finisterre-Gebirge in Papua New Guinea (149–183). Berlin: D. Reimer. Pugh-Kitingan, J. (1992). Huli yodelling and instrumental performance. In W. A. Bebbington & R. Gustavson (Eds.), Sound and reason: Music and essays in honour of Gordon D. Spearritt (61–108). Lucia: University of Queensland. Schafer, R. M. (Ed.). (1977). Five village soundscapes. Vancouver: A. R. C. Publications. Schafer, R. M. (1977). The tuning of the world. Toronto: McClelland and Stewart. Smith, G. (1994). Australian country music and the hillbilly yodel. Popular Music, 13(3), 297–311. Stone, R. M., & Stone, V. L. (1981). Feedback, event and analysis: Research media in the study of music events. Ethnomusicology, 25, 215–226. Thomas, J. M. C., Bahuchet, S., Epelboin, A., & Fürniss, S. (Eds.). (2005). Encyclopédie des Pygmées Aka: Techniques, langage et société des chasseurs-cueilleurs de la forêt centrafricaine (Sud-Centrafrique et Nord-Congo) (Vols. 1–16). Paris, Louvain: Peeters. Thompson, C. L. (1996). Yodeling of the Indiana Swiss Amish. Anthropological Linguistics, 38(3), 495–520. Toelken, B. (1995). Morning dew and roses: Nuance, metaphor, and meaning in folksongs. Chicago: University of Illinois Press. Vissel, A. (2002). Estonian herding songs from the perspective of ethnic relations. The World of Music, 44(3), 79–105. Wey, Y. (2021). Introduction to AAWM Music and Nature – Volume 1: On the analysis of yodeling traditions. AAWM Music and Nature, 1, 1–10. Wise, T. (2016). Yodeling and meaning in American music. Jackson: University Press of Mississippi.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 |