تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 7,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,174,017 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,866,465 |
بررسی نابهنگامی در نقاشی نوگرای ایران؛ مطالعه موردی احمد اسفندیاری | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28528.1033 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی صدیقیفرد* 1؛ فرشته سادات فروغی2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه عکاسی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هنر معاصر پس از گذار از اوج فرمالیسم، همواره بهدنبال بیان موضوعی جدید و اندیشهپردازی بوده است. هنرمند به شناسایی و نمایشی از حقیقت در صوری متفاوت روی میآورد و در پی تلاش برای معاصر بودن است؛ اما معاصریت او، در نابهنگامی ابداع هنری نهفته است. او با مشاهده و پذیرش تاریکیهای زمانه خود، آنها را میشکافد و حل آن را با نوعی دگرگونی شکلی و ارتباط با دیگر زمانها، بر پایه نوعی اضطرار پاسخ میدهد. این نابهنگامی، کمک به بازشناسی راهحلهایی که از دل تاریکیها درآمدهاند و هیچوقت نمیتوانند به ما برسند، اما پیوسته به سویمان میآیند را میدهد. با ورود مدرنیته به ایران، دگرگونی و تحول رویدادهای هنری و اندیشهای مختلف پدیدار شد. تضاد بین هنر سنتی و مدرنیته، باعث کشاکش بین آنها شد و هنر نوگرا چنین شکل گرفت و به طنین روزگار خود پرداخت. اما این طنین، به تجلی نابهنگامی در آثار هنر نوگرا ختم شد. پژوهش حاضر به بررسی مفهوم نابهنگامی در نقاشی نوگرای ایران، با تمرکز بر آثار احمد اسفندیاری، میپردازد. هدف اصلی تحقیق آن است که چگونگی تلاقی عناصر سنتی و مدرنیستی در نقاشیهای نوگرای ایرانی و تاثیر آن بر هویت معاصر هنری ایران را واکاوی کند. سؤالات تحقیق عبارتاند از: چگونه مفهوم نابهنگامی در آثار احمد اسفندیاری و دیگر هنرمندان نوگرای ایرانی بهکار رفته است؟ تا چه میزان این آثار توانستهاند همزمان بیانگر مضامین بومی و حامل ویژگیهای مدرنیستی باشند؟ و چه ارتباطی میان نابهنگامی هنری و بحران هویت فرهنگی در ایران معاصر وجود دارد؟ این پژوهش با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و بهرهگیری از منابع کتابخانهای و آرشیوی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که با ورود مدرنیته به ایران، هنرمندان نوگرا ضمن استفاده از سبکها و تکنیکهای مدرن، کوشیدهاند تا به بازنمایی عناصر بومی بپردازند. این تلاش برای همزیستی بین گذشته و حال به نوعی نابهنگامی هنری انجامیده که بازتابدهنده دوگانگیهای فرهنگی و هویتی جامعه ایرانی است. آثار احمد اسفندیاری بهعنوان نمونهای از این روند، تلفیقی از سبکهای مدرن و مضامین سنتی را نشان میدهند که در عین حال نوآوری و وفاداری به فرهنگ بومی را منعکس میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
نابهنگامی؛ هنر نوگرا؛ معاصریت؛ مدرنیته؛ احمد اسفندیاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 |