تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,130,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,851,600 |
ارائه چارچوب تحلیل همگرایی کشورها در حوزه ورزش (مطالعه و ارزیابی موردی ایران و عراق) | ||
مدیریت و توسعه ورزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2024.25957.2857 | ||
نویسندگان | ||
احمد کریم محمد1؛ حسین عیدی* 2؛ شیرین زردشتیان3؛ همایون عباسی4؛ آکو ابراهیم5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشگاه رازی | ||
3دانشگاه رازی - دانشکده علوم ورزشی - گروه مدیریت ورزشی | ||
4دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
5دانشگاه حلبچه | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب تحلیل همگرایی بین کشورها در حوزه ورزش و ارزیابی موردی آن بین عراق و ایران بود. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی (تحلیل مضمون) و کمی (توصیفی-تحلیلی) بود. در بخش کیفی نمونه شامل صاحبنظران علمی (مدیریت ورزشی دانشگاهها) و صاحبنظران اجرایی (سازمانهای ورزشی ملی) به روش قضاوتی (اشباع نظری) از دو کشور انتخاب شد (16 نفر). در بخش کمی نیز از صاحبنظران خبره و مطلع ورزش دو کشور (با تاکید بر تسلط و سابقه بین دو کشور) به روش هدفمند نظر خواهی شد (32 نفر = تعداد قابل کفایت برای تحلیل راهبردی 20 تا 60 نفر). ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه هدایت شده به همراه مطالعه کتابخانهای ساختارمند بود. در بخش کمی نیز از پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی (21 سوال با مقیاس 10 گزینهای) استفاده شد. روایی ابزار و یافتهها در بخش کیفی از طریق توافق بین مصصحان کدگذاری و در بخش کمی از طریق روایی و تایید پرسشنامه در پنل دلفی دو مرحلهای (6 نفر پژوهشگر خبره) انجام گردید. روش تحلیل یافتهها در بخش کیفی شامل رویکرد کدگذاری تحلیل مضمون و در بخش کمی شامل رویکرد تحلیل شکاف توصیفی بود. یافتههای نشان داد که چارچوب ارزیابی همگرایی بین کشورهای عراق و ایران در حوزه ورزش شامل 58 کد اولیه، 16 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی (سیاسی و ساختاری، اجرایی و رویدادی، اقتصادی و صنعتی، علمی و آموزشی و فرهنگی و اجتماعی ورزش) است. | ||
کلیدواژهها | ||
همگرایی منطقهای؛ الگوی همگرایی؛ همگرایی ورزشی؛ ورزش ایران؛ ورزش عراق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 |