تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,122 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,274,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,910,353 |
بیان مفهوم کلام با تغییرات هارمونی در کرالهای یوهان سباستین باخ | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28397.1029 | ||
نویسنده | ||
منصور حبیب دوست* | ||
عضو هیأت علمی گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
کرال، سرود مسیحی به زبان آلمانی برای گروه آوازی است که بهدنبال اصلاحات پروتستانی شکل گرفت تا بتواند ارتباط واضح و قابلفهم با کلام دینی را برای شنوندگان بههمراه آورد. در حالیکه کرالهای اولیه تکصدایی بودند اما از دورۀ باروک به بعد، آهنگسازان مختلف مانند یوهان سباستین باخ کرالهایی برای چهار خط صدایی ساختند. در کرالهای باخ با استفاده از ریتم متفاوت خطهای صدایی، هارمونی در هر لحظه میتواند بهسمت آکوردهای موردنظر پیش رود و انواع مختلفی از حالت موسیقی را ایجاد کند. موضوع قابلتوجه این است که کرالهای باخ عموماً کمتر از یک دقیقه بهطول میکشند ولی در اکثر آنها تغییرات هارمونی چه از نظر پیآیی آکوردها و چه از نظر مدولاسیون نسبتاً عجیب و زیاد هستند؛ یعنی درحالیکه بهنظر میرسد شنونده متناسب با مبانی زیباییشناسی موسیقی باروک باید عموماً با یکنواختی حالت موسیقی روبهرو شود یا اینکه جریان موسیقی دچار تغییرات جدی نشود اما سؤال اینجا است که چرا در اکثر کرالهای باخ تغییرات هارمونی و بهتبع آن تغییر حالت موسیقی نسبتاً زیاد است و گاهی حتی بدون توجیه بهنظر میآید؟ البته پاسخ میتواند در عنوان کرالها و بهخصوص کلام همراه با موسیقی باشد؛ چراکه کرال از ابتدا تا انتهای خود عموماً بدون سکوت مشخص و با ادای کلمات همراه است، درحالیکه با هدف ارتباط واضح و قابلفهم با کلام دینی شکل گرفته است. پس این مفهوم کلام است که تغییرات هارمونی و بهتبع آن تغییر قابلتوجه حالت موسیقی را بهبار میآورد. بر این اساس با روش تحلیل تعداد مشخصی از کرالهای باخ که در مجموعۀ آثار او از 250 تا 438 شمارهگذاری شدهاند و استخراج نکات جالبتوجه از همراهی هارمونی با کلام، میتوان به نتیجۀ پژوهش دست یافت و مشخص کرد که تغییرات هارمونی در کرالهای باخ عموماً در ارتباط با مفهوم کلام است؛ در حقیقت این نتیجه بهدست میآید که باخ در کرالهای خود، برای بیان مفهوم خاص و قابلتوجۀ کلام دینی از تغییرات خاص و گاه غیرقابل پیشبینی در هارمونی استفاده میکند تا با تغییر حالت موسیقی هرچه بیشتر به انتقال آن مفهوم یاری رساند. | ||
کلیدواژهها | ||
کرال؛ سرود مسیحی؛ یوهان سباستین باخ؛ هارمونی؛ بیان مفهوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 |