تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,122 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,274,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,910,298 |
نظریۀ نشانهمعناشناختی تن و جان برگرفته از اندیشۀ مولانا | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 18، مرداد 1403، صفحه 179-201 اصل مقاله (1005.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2024.28364.2611 | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا شعیری* | ||
استاد رشته زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده تنِ ما پراکنده و متعدد است. ما درون زمان و مکان حرکت میکنیم و تنِ ما این حرکت را کنترل میکند، همچنین تنِ ما مرز بین ما و دیگری است و ما را از دیگری متمایز میکند. ازسویی تن مانند پردهای است که مانع ارتباط ما با جهانهای کیفی میشود؛ ازسویدیگر همین تن بهدلیل عادت، تکرار و روزمرگی ما را در تقابل با جهان جوهری قرار میدهد. حالا اگر تن بخواهد از محدودیتهای کمی و مادی خارج شود باید استعلا پیدا کند. تنِ استعلایافته تنی است که با جوهری از هستی پیوند مییابد که نتیجۀ آن خلق وجودی است که براساس اندیشههای مولانا «جان» نامیده میشود. همین جان میتواند در مرتبهای بالاتر و پس از یکی شدن با ذات هستی در امتزاج با کل جهان هستی قرار گیرد و با «جانان» یکی شود. چگونه تن میتواند از خود عبور کند و در پیوند با جان قرار گیرد؟ هدف از این جستار تبیین نظریۀ نشانهمعناشناختی تن و جان براساس اندیشههای مولاناست. دستاورد اصلی این پژوهش این است که تن با عبور از کمیتهای محدودکنندۀ مادی، زمان و مکان فیزیکی را پشتسر میگذارد. درواقع، تن به درجۀ ناب حضور در هستی دست مییابد و علت اصلی این امر تبدیل تنِ کنشی به تنِ رخدادی است. تنِ رخدادی تنی حادث است که سبب استعلای سوژه ازطریق پیوند او با جان میشود. جان از هر نوع محدودیت زمانی و مکانی فارغ است و وجه جوهری حضور را نمایان میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهمعناشناسی؛ تن؛ جان؛ تنِ کنشی؛ تنِ رخدادی؛ جانان | ||
مراجع | ||
تقوی، محمد. (1377). «جسم و جان در مثنوی مولانا». فصلنامه دانشکده الهیات و معارف مشهد، (41و42)، 69-105.
سپهری، سهراب. (1381). هشت کتاب، تهران: طهوری.
شعیری، حمیدرضا. (1398). نشانهمعناشناسی ادبیات. نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
موسوی، بیبیصفیه و مظفری، علیرضا و رزمجو بختیاری، شیرین. (1392). «بررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی)». مطالعات عرفانی، 16(32و33)، 273-296.
مولوی، جلالالدین محمد بلخی. (1371)، مثنوی معنوی، براساس نسخة نیکلسون. تهران: پژوهش.
مولوی، جلالالدین محمد بلخی. (1378)، کلیات شمس، با تصحیح و حواشی بدیعالزمان فروزانفر. تهران: امیرکبیر.
Barthes, R. (1967). Système de la mode, Paris: Editions du seuil. Beyaert-Geslin, A. (2012). Sémiotique du design, Paris: PUF. Benveniste, E. (1945). Problème de liguistque générale, t.2. Paris: Gallimard. Clifton. T. (1983). Music as Heard. A Study in Applied phenomelogy, New Haven and London: Yale University Press. Coquet, J-C. (2007). Phusis et Logos, Presses universitaires de Vicennes. Fontanille, J. (2003). Sémiotique du discours, Limoges: PULIM. Fontanille, J. (2011). Corps et sens, Paris: PUF. Greimas, A-J. (1983). Du sens II, Paris: Seuil. Greimas, A-J. (1989). De l’imperfection, Périgueux: Pierre Fanlac. Greimas, A-J. & Courtés, J. (1993). Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage, Paris: Hachette. Kant, E. (1790). Critique de la faculté de juger, t. II. Paris: Pléiade. Lacan, J. (1966). Ecrits 1, Paris: Seuil. Merleau-Ponty, M. (1945). Phénoménologie de la perception, Paris : Galimard. Parret, H. (1988). Le sublime du quotidien, Paris: Hadès Benjamin. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |