تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,963 |
تحلیل تجربی و نظری رفتار تیرهای بتنی تحت بار دینامیکی با معرفی رهیافت تشابه محدود | ||
تحقیقات بتن | ||
دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 47، مهر 1403، صفحه 97-112 اصل مقاله (2.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2024.27666.1661 | ||
نویسندگان | ||
علی مومنی امیرکنده1؛ علی علی جانی* 2؛ سینا گوهری راد3 | ||
1گروه مهندسی مکانیک، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران. | ||
2گروه مهندسی مکانیک، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران | ||
3گروه مهندسی مکانیک، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
روشهای تحلیل ابعادی دارای کاستیهایی در تعیین پیشبینی رفتار نمونههای مقیاس کامل با استفاده از نتایج مقیاس کوچک به دلیل غیرخطی بودن رفتار، بارگذاری و یا تغییرات جنس ماده، عدم توانایی در پیشبینی همزمان دو پارامتر دارای واحد یکسان و تعداد محدود درجه آزادی مستقل میباشند. اخیراً نظریه جدیدی به نام تشابه محدود برای رفع این مسائل مطرح شده است که در این مقاله با استفاده از این نظریه به تحلیل پیشبینی رفتار دینامیکی تیرهای بتنی با استفاده از نتایج تیرهای بتنی در مقیاس کوچکتر و تیرهای دارای رفتار مشابه بتن (گچ-سنگ) تحت بارگذاری دینامیکی ضربهای پرداخته شده است. نتایج پیشبینی شده همچون نیرو، جابجایی، انرژی و زمان نشان می-دهد که تحلیل ابعادی دقیق نتایج با مصالح متفاوت از دقت کافی برخوردار نمیباشد و در بعضی موارد اختلاف نتایج حاصله بیش از 50 % است. حال آنکه با روش تشابه محدود میتوان با استفاده از نمونههای گچ-سنگ در مقیاس کوچک رفتار تیرهای بتنی در مقیاس کامل را با هزینه کمتر، کاهش زمان ساخت و دقت بالا پیشبینی نمود، به طوریکه درصد خطا در تحلیل دینامیکی در تمامی نمونهها تقریباً کمتر از 10 % حاصل گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تشابه محدود؛ تیر بتنی؛ بار دینامیکی؛ روش تجربی و نظری | ||
مراجع | ||
[1]. Gulkan, P., & Sozen, M.A. Inelastic responses of reinforced concrete structure to earthquake motions. Journal proceedings. Vol. 71. No. 12. 1974.
[2]. Jones, N. Structural Impact, Cambridge: Cambridge University Press, Second Edition, pp. 479-510, 2012.
[3]. Oshir R.E., & Alves M. Scaling impacted structures, Archive of Applied Mechanics, Vol. 74, No. 1-2, pp. 130-145, 2004.
[4]. Alves M., & Oshiro R.E. Scaling the impact of a mass on a structure, International Journal of Impact Engineering, Vol. 32, No. 7, pp. 1158-1173, 2006.
[5]. Oshiro R.E., & Alves M. Scaling of cylindrical shells under axial impact, International Journal of Impact Engineering, Vol. 34, No. 1, pp. 89-103, 2007.
[6]. Oshiro R.E., & Alves M. Scaling of structures subject to impact loads when using a power law constitutive equation, International Journal of Solids and Structures, Vol. 46, No. 18-19, pp. 3412-3421, 2009.
[7]. Trimiño L.F., & Cronin D.S. Non-direct similitude technique applied to the dynamic axial impact of bonded crush tubes, International Journal of Impact Engineering, Vol. 64, No. 2, pp. 39-52, 2014.
[8]. Mazzariol L.M., Oshiro R.E., & Alves M., A method to represent impacted structures using scaled models made of different materials, International Journal of Impact Engineering, Vol. 90, No. 4, pp. 81-94, 2016.
[9]. Alves M., & Oshiro R.E. Scaling impacted structures when the prototype and the model are made of different materials, International Journal of Solids and Structures, Vol. 43, No. 9, pp. 2744-2760, 2006.
[10]. Ramu M., Raja V.P., & Thyla P.R., Establishment of structural similitude for elastic models and validation of scaling laws, KSCE Journal of Civil Engineering, Vol. 17, No. 1, pp. 139-144, 2013.
[11]. Mazzariol L.M., & Alves M., Experimental study on scaling of circular tubes subjected to dynamic axial crushing using models of different materials, 22nd International Congress of Mechanical Engineering, Ribeirão Preto, Brazil, November 3-7, 2013.
[12]. Sadeghi H., Alitavoli M., & Darvizeh A., Finite similitude in high rate dynamic behavior of structures under impact loads, Modares Mechanical Engineering, Vol. 18, No. 5, pp. 263-274, 2018. (In Persian)
[13]. Davey K., Darvizeh R., & Al-Tamimi A., Scaled metal forming experiments: a transport equation approach, International Journal of Solids and Structures, Vol. 125, No. 10, pp. 184-205, 2017.
[14]. Sadeghi H., Davey K., Darvizeh, R., & Darvizeh A., Scaled models for failure under impact loading. International Journal of Impact Engineering, 129, pp.36-56, 2019.
[15]. Davey, K., Sadeghi, H., Darvizeh, R., Golbaf, A. and Darvizeh, A., A finite similitude approach to scaled impact mechanics. International Journal of Impact Engineering, 148, p.103744, 2021.
[16]. Zhang J., Davey K., Darvizeh R., & Sadeghi H., A two-experiment approach to physical modelling: damage and failure under high-rate loading. Thin-Walled Structures, 179, p.109589, 2022.
[17]. Darvizeh R., & Davey K., A transport approach for analysis of shock waves in cellular materials, International Journal of Impact Engineering, Vol. 82, No. 8, pp. 59-73, 2015.
[18]. Darvizeh R., & Davey K., Non-physical finite element method: multiple material discontinuities, Computers and Structures, Vol. 164, No. 2, pp. 145-160, 2016.
[19]. Sadeghi, H., Davey, K., Darvizeh, R., & Darvizeh, A. A scaled framework for strain rate sensitive structures subjected to high rate impact loading. International Journal of Impact Engineering, 125, pp. 229-245, 2019. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |