تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 741 |
تعداد مقالات | 7,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,051,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,763,254 |
آیندهپژوهی اقتصاد رسانههای مکتوب خصوصی در ایران با هدف ارائه مدل | ||
سیاست جهانی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، اردیبهشت 1400، صفحه 285-309 اصل مقاله (590.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/wp.2021.7843 | ||
نویسندگان | ||
زینب السادات میرهادی1؛ علی اکبر فرهنگی* 2؛ عطاءالله ابطحی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران. استاد مدعو، گروه مدیریت رسانه، دانشکده | ||
3استادیار گروه مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تحولات دنیای مطبوعات با پیشرفتهای فناوری رسانهای پیوند خورده است. حفظ مخاطبان رسانههای مکتوب و دوام در بازارهای رقابتی از مهمترین دغدغههای مدیران مطبوعاتی است. در این پژوهش به دنبال برونرفت از این چالشها، سعی بر این است تا آیندهپژوهی اقتصاد رسانههای مکتوب خصوصی را ترسیم کنیم و با ارائه مدلی دریابیم که اقتصاد رسانههای مکتوب خصوصی را چگونه باید چرخاند تا مسیر موفقیت را سپری کنند. این پژوهش با استفاده از روش دلفی و نیز بر مبنای ترکیبی از روشهای مرسوم در آیندهنگاری پژوهش انجام شده و پس از استخراج روندهای کلیدی صنعت مطبوعات و مولفههای اساسی آنها، تجزیه و تحلیل پیشرانها انجام و در نهایت سه سناریو با احتمال وقوع بیشتر تدوین شد. سناریوی اول با پیش بینی احتمال حالت انقباضی اقتصادی و عدمتزریق پول و حمایتهای دولتی سبب ایجاد قوانین یکپارچه و کاهش محدودیتهای قانونی و در نهایت اعتماد مخاطب و ارائه محتواهای عمیق خواهد شد. در سناریو دوم پیشبینی میشود با رکود اقتصاد کلان سیاستهای موردی و محدودیتهای قانونی حذف و ورود به فضای مجازی و توجه به علایق مخاطب نیز محدود شود. در سناریوی سوم با احتمال پویایی اقتصادی و تزریق پول و حمایتهای دولتی، ایجاد سیاست بسته و ورود به فضای مجازی بهصورت همهجانبه پیشبینی میشود و در نتیجه عدمعلاقه مخاطب به مطبوعات را خواهیم داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهنگاری؛ اقتصاد رسانه؛ رسانه خصوصی؛ بازار رقابتی | ||
مراجع | ||
ببران، ص. (1379). نقش مالکیت بر مدیریت مطبوعات، پایان نامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی.
بختیاری، ع. (1396). اقتصاد رسانه در ایران علل ناکارآمدی رسانههای خصوصی ایران با تاکید بر مطبوعات. دنیای اقتصاد.
بختیاری، ع. (1397). آیندهپژوهی صنعت مطبوعات در ایران با هدف رشد پایدار آن؛ پایان نامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
بلالی، م. (1391). شناسایی عوامل کلیدی موثر بر آینده سازمان صدا و سیما به روش تخلیل تاثیر متقابل روندها. فصلنامه پژوهش ارتباطی(3).
بهرامپور، ش. (1379). مطبوعات ایران: مسائل و مشکلات مطبوعات ایران و راه حلهای پیشنهادی. مرکزمطالعات و تحقیقات رسانهها (43).
رمضانی, م. و امامجمعهزاده، ج. (1396). سناریوهای آینده جریانهای سیاسی در ایران 1404. راهبرد (34).
زاهدی، ش. (1385) حکومتداری پایدار، ضرورتی برای توسعه پایدار. نشریه اقتصاد و مدیریت، تهران: انتشارات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 3.
صلواتیان، س. (1392). پیشبینی سناریوهای موجود صنعت رسانه در سال 2020 . دومین همایش ملی آینده پژوهی.
عظیمی، ح. (1387). ایران امروز در آینه مباحث توسعه. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
فرهنگی، ع. ا. و روشندلاربطانی، ط. (1383). نگرشی بر بنیان های نظری مدیریت سازمان های رسانهای. مدیریت دانش.
گرانمایهپور، ع. (1386). نقش فرهنگ سازمانی در رسانه. رسانه (71).
گودرزی، پ. و همکاران. (1396). نقش شبکه های اجتماعی در ارتقای بانکداری الکترونیک در بانک شهر.
ناظمی، ا. و قدیری ر. ا. (1387). آیندهنگاری از مفهوم تا اجرا. وزارت صنایع و معادن، مرکز صنایع نوین، 19(3).
نایبی، هوشنگ. (1388). فرهنگ، رسانه و نقش سیاست های رسانه ای در توسعه کشور، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، شماره 31.
وردی نژاد، فریدون؛ صابری، معصومه (1393). «مدیریت استراتژیک و اقتصاد رسانهها». نشریه مدیریت رسانه، شماره 4 و 5.
Bartosova, D. (2011). The future of the media professions: Current issues in media management practice. International Journal on Media Management, 13(3), 195-203.
Deaton, M., & Winebrake, J. J. (2020). Dynamic modeling of environmental systems: Springer Science & Business Media.
Frank, Martin & et.al (2004). Data mining the protein data bank: automatic detection and assignment of carbohydrate structures. Carbohydrate research, 339(5).
Franklin, B. (2012). The Future of Journalism. Journalism Studeis, 13:5-6.
Graham, G., & Hill, J. (2009). The British newspaper industry supply chain in the digital age. Prometheus, 27(2), 117-124.
Goldhaber, M.(2009), The Attention Economy Hypothesis. Goldhaber’s Blog Archive.
Ringland, G. (2010). The role of scenarios in strategic foresight. Technological Forecasting and Social Change, 77(9), 1493-1498 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 236 |