تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,129,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,850,855 |
طبقهبندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه برپایۀ نظریۀ تصویرشناسی ادبی محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریۀ سینمایی ژیل دلوز | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 18، مرداد 1403، صفحه 5-23 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2024.26315.2541 | ||
نویسندگان | ||
زهرا نورائی نیا1؛ ابراهیم محمدی* 2؛ اکبر شایان سرشت2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان وادببات فارسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
2دانشیار زبان وادببات فارسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر خوانش و دستهبندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه برپایۀ دو دیدگاه ادبی و سینمایی است: دیدگاه محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریۀ سینمایی ژیل دلوز. وجه مشترک در هر دو نظرگاه مسئلۀ وجود حرکت و زمان در تصویر است. جستار پیش رو با بهرهگیری از یک نظریۀ ادبی و یک نظریۀ سینمایی مدرن به طبقهبندی دیگری از تصویرهای شاهنامه دست یافت. برایناساس انواع تصویر عبارتند از تصویرهای 1- بلاغت ـ مبنا. 2- روایت ـ مبنا. 3- زبان ـ مبنا. 4- کنش ـ مبنا. 5- گفتوگو ـ مبنا. دستهبندی این تصویرها در دو گروه حرکت و زمان نتیجۀ نهایی جستار پیش روست. روش پژوهش بر بنیان مطالعات بینارشتهای و به شیوۀ تطبیقی ـ تحلیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد ادبی؛ شاهنامه؛ شفیعی کدکنی؛ ژیل دلوز؛ تصویر | ||
مراجع | ||
بازن، آندره. (1396). سینما چیست؟، ترجمة محمد شهبا. تهران: هرمس.
باکلند، وارن. (1393). آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم، ترجمة پژمان طهرانیان. تهران: معین.
بیهقی، ابوالفضل. (1381). تاریح بیهقی، تصحیح خلیل خطیب رهبر. تهران: مهتاب.
دلوز، ژیل. (1390). سینما1: حرکت-تصویر، ترجمة مازیار اسلامی. تهران: مینوی خرد.
دلوز، ژیل و کولبروک، کلر و باگیو، رونالد. (1390). ادراک، زمان و سینما، تدوین و ترجمه: مهرداد پارسا خانقاه. تهران: رخداد نو.
دهقانپور، حمید. (1391). تراژدی های چهارگانه شاهنامه و تبیین جنبههای سینمایی آنها، تهران: آن.
استیونس، رالف و دبری، ژ. ر. (1386). هنر سینما، ترجمة پرویز دوائی. تهران: امیر کبیر.
ساتن، دیمین و مارتین جونز، دیوید. (1395). دلوز در قابی دیگر، ترجمة مجید پروانهپور. تهران: مؤسسه تألیف. ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
سپهری، سهراب. (1370). هشت کتاب. تهران: طهوری.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1366). صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
ضابطی جهرمی، احمد. (1378). سینما و ساختار تصاویر شعری در شاهنامه، تهران: کتاب فرا.
فتوحی، محمود. (1385). بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فردوسی، ابوالقاسم. (1398). شاهنامه، پیرایش جلال خالقی مطلق، جلال. تهران: سخن.
قویمی، مهوش. (1383). آوا و القا:رهیافتی به شعر اخوان ثالث، تهران: هرمس.
کزازی، میرجلالالدین. (1402). «شاهنامه و روشهای نوین». گفتگو با ایرنا، دسترسی در www.cinemapress.ir.
لوته، یاکوب. (1388). مقدمه ای بر روایت در ادبیّات و سینما، ترجمة امید نیکفرجام. تهران: مینوی خرد.
ماراتی، پائولا. (1400). ژیل دلوز: سینما و فلسفه، ترجمة فائزه جعفریان و مهرداد پارسا، تهران: شوند.
میرصادقی، میمنت. (1388). واژهنامه هنر شاعری: فرهنگ تفصیلی اصطلاحات فن شعر و سبکها و مکتبهای آن، تهران: کتاب مهناز.
مککی، رابرت. (1395). داستان، ساختار و اصول فیلمنامه نویسی، ترجمة محمد گذرآبادی. تهران: هرمس.
نژادنیلی، فاطمه. (1395). شاهنامه از دریچه سینما، تهران: سخنوران.
هاشمی، سید محسن. (1390). فردوسی و هنر سینما، تهران: علمی.
هیوارد، سوزان. (1381). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمة فتاح محمدی. زنجان: هزارة سوم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |