تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 708 |
تعداد مقالات | 6,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,222,645 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,332,281 |
از تربیت (Erziehung) به فرهنگ (Bildung) در تجربهی مدرنیته نزد صادق هدایت | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2024.26226.2537 | ||
نویسندگان | ||
هادی قلی پور* 1؛ محمد مهدی رحمتی2؛ حمید عباداللهی چنذانق2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2دانشیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
مدرنیسم فرهنگی صادق هدایت به تکوین سوژگیای فرهیختار میانجامد که میتوان گفت، مایهی جامعهشناسی تاریخیِ تجربهی مدرنیته در ایران است. با رجوع به تجربهی ادبی هدایت به تفاوت مفهومی بین Bildung و Erziehung پی میبریم، به اینکه Bildung نزد او از مواجههی انتقادی با ایدئولوژی شکل میگیرد و Erziehung نیز برای او نوعی باریکاندیشی انتقادیست که از خلال درگیری با «دیگری» به فرهیختگی میرسد. ناکارکردنِ پارادایم حسانیِ مدرنیتهی ایرانی اما کنشیست اجتماعی که تنها با کُدگشاییِ زمان آن ممکن است – و از این روست که فرم روایی بوف کور چنین آشفته میشود. اگر میخواهیم از تجربهی مدرنیتهی هدایت بگوییم و این معنی را در بوف کور بیابیم، راهی نیست غیر از جُستنِ واقعیّتپذیریِ «جُز-من» و «دیگری» در این رمان. هدایت در بوف کور با تعلیق بازنماییِ ایدئولوژیها و قالبگونههای ذهنی، به تصویرپردازی واقعیتی مینشیند که در محاق رفته است. و روشی که به فراخورِ این دقیقه پیش میرود، باری، منظومه است. در بوف کور تربیتِ کوچگرانه از پیِ توجه به مکانها شکل میگیرد، از مواجههی واپسنگرانه با خاطرهها، و نیروهای پویایی که قادرند تغییراتی در توسعهی سوبژکتیویته ایجاد کنند. بوف کور شرح ساختمندِ بینظمیِ تجربهی مدرن در ایران است؛ نقشهی راهِ دگرستانی که به هند میرسد، «دیگری»ای که میتوان گفت در جوف «خود»ی حضور دارد – در مقام یک وعده. | ||
کلیدواژهها | ||
هدایت؛ تجربهی مدرنیته؛ Bildung؛ Erziehung؛ بوف کور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |