تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 741 |
تعداد مقالات | 7,009 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,027,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,755,998 |
از تربیت (Erziehung) به فرهنگ (Bildung) در تجربۀ مدرنیته نزد صادق هدایت (جامعهشناسی شکلنگارِ تجربۀ زمان در بوف کور) | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، اسفند 1402، صفحه 157-188 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2024.26226.2537 | ||
نویسندگان | ||
هادی قلی پور* 1؛ محمد مهدی رحمتی2؛ حمید عباداللهی چنذانق2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2دانشیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
مدرنیسم فرهنگی صادق هدایت به تکوین سوژگیای فرهیختار میانجامد که میتوان گفت، مایۀ جامعهشناسی تاریخیِ تجربۀ مدرنیته در ایران است. با رجوع به تجربۀ ادبی هدایت به تفاوت مفهومی بین Bildung و Erziehung پی میبریم، به اینکه Bildung نزد او از مواجهۀ انتقادی با ایدئولوژی شکل میگیرد و Erziehung نیز برای او نوعی باریکاندیشی انتقادیست که از خلال درگیری با «دیگری» به فرهیختگی میرسد. ناکارکردنِ پارادایم حسانیِ مدرنیتۀ ایرانی اما کنشیست اجتماعی که تنها با کُدگشاییِ زمان آن ممکن است و از این روست که فرم روایی بوف کور چنین آشفته میشود. اگر میخواهیم از تجربۀ مدرنیتۀ هدایت بگوییم و این معنی را در بوف کور بیابیم، راهی نیست غیر از جُستنِ واقعیتپذیریِ «جُز-من» و «دیگری» در این رمان. هدایت در بوف کور با تعلیق بازنماییِ ایدئولوژیها و قالبگونههای ذهنی، به تصویرپردازی واقعیتی مینشیند که در محاق رفته است. و روشی که به فراخورِ این دقیقه پیش میرود، باری، منظومه است. در بوف کور تربیتِ کوچگرانه از پیِ توجه به مکانها شکل میگیرد، از مواجهۀ واپسنگرانه با خاطرهها، و نیروهای پویایی که قادرند تغییراتی در توسعۀ سوبژکتیویته ایجاد کنند. بوف کور شرح ساختمندِ بینظمیِ تجربۀ مدرن در ایران است؛ نقشۀ راهِ دگرستانی که به هند میرسد، «دیگری»ای که میتوان گفت در جوف «خود»ی حضور دارد؛ در مقام یک وعده. | ||
کلیدواژهها | ||
هدایت؛ تجربۀ مدرنیته؛ Bildung؛ Erziehung؛ بوف کور؛ هند | ||
مراجع | ||
آلاحمد، جلال. (1357). هفت مقاله، تهران: رواق.
آمریکس، کارل. (1398). ایدهآلیسم آلمانی؛ راهنمای کیمبریج، ترجمۀ حسن مرتضوی. تهران: علمی و فرهنگی.
اردبیلی، محمدمهدی. (1399). «بیلدونگ: ریشهها، کارکردها و دلالتها». متافیزیک، (29)، 1-13.
اسحاقپور، یوسف. (1380). بر مزار صادق هدایت، ترجمۀ باقر پرهام. تهران: آگه.
اسحاقپور، یوسف. (1397). مینیاتور ایرانی، رنگهای نور: آینه و باغ، ترجمۀ جمشید ارجمند. تهران: دمان.
ایگلتون، تری (1398). ایدئولوژی زیباییشناسی، ترجمۀ مجید اخگر. تهران: بیدگل.
آرنت، هانا. (1394). انسانها در عصر ظلمت، ترجمۀ مهدی خلجی. واشنگتن: توانا.
آگامبن، جورجو. (1394). نشانگر همۀ چیزها، ترجمۀ علی فردوسی. تهران: دیبایه.
براهنی، رضا. (1368). کیمیا و خاک، تهران: مرغآمین.
پرستش، شهرام. (1390). روایت نابودی ناب؛ تحلیل بوردیویی بوف کور در میدان ادبی ایران، تهران: ثالث.
جهانبگلو، رامین. (1384). بین گذشته و آینده، تهران: نی.
دلزنده، سیامک. (1399). تحولات تصویری هنر ایران؛ بررسی انتقادی، تهران: نظر.
صنعتی، محمد. (1380). صادق هدایت و هراس از مرگ، تهران: مرکز.
کتیرایی، محمود. (1349). کتاب صادق هدایت، تهران: اشرفی-فرزین.
کراسنوف، لری. (1401). درآمدی بر پدیدارشناسی روح هگل، ترجمۀ حسین مافیمقدم و مصطفی محمددوست، تهران: نقد فرهنگ.
کریمیحکاک، احمد. (1398). بود و نمود سخن: متن ادبی، بافتار اجتماعی و تاریخ ادبیات، تهران: نامگ.
گلشیری، هوشنگ. (1378). باغ در باغ، تهران: نیلوفر.
مسکوب، شاهرخ. (1394). «یک طرح تحقیق». مجلۀ اندیشۀ پویا، شمارۀ 42.
میلانی، عباس. (1387)، تجدد و تجددستیزی در ایران، تهران: اختران.
نجفی، صالح. (1398). «پارادوکسهای مینیاتور ایرانی». روزنامۀ شرق، شمارۀ 3513.
نفیسی، آذر. (1369). «دریافتی از بوف کور». ماهنامۀ کلک، شمارۀ 1.
نیکبخت، محمود. (1395)، بوطیقای بوف کور، تهران: گمان.
هدایت، صادق. (1356). بوف کور، تهران: جاویدان.
Adorno T. W. (1990). Über Walter Benjamin, Frankfurt: a. M. Adorno T. W. & et al. (1969). Der Positivismusstreit in der deutschen Soziologie, Frankfurt: a. M. Basterra, G. (2004). Seductions of Fate: Tragic Subjectivity, Ethics, Politics, Palgrave. Beiser, F. C. (2003). Romanticism, A Companion to the Philosophy of Education, (Ed.) R. Curren. Blackwell. 130-143. Benjamin W. (1991). Gesammelte Schriften, Bd. I-VII. Frankfurt: a. M. Bogue, R. (2004). “Search, Swim and See: Deleuze’s Apprenticeship”. in Signs and Pedagogy of Images, (Ed.) I. Semetsky. Nomadic Education. Brill. 1-17. Bowie, A. (2013). Adorno and the Ends of Philosophy, Polity. Cole, D. R. (2004). “Deleuze and the Narrative forms of Educational Otherness”. Nomadic Education, (Ed.) I. Semetsky. Brill. 17-35. Curren, Randall (2003), A Companion to the Philosophy of Education, Wiley-Blackwell. Deleuze, G. (1987). Dialogues (with Claire Parnet), (Trans.) H. Tomlinson & G. Burchell. New York: Columbia University Press. Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition, (Trans.) P. Patton. New York: Columbia University Press. Deleuze, G. (1995). Negotiations 1972–1990, (Trans.) M. Joughin. New York: Columbia University Press. Frisby, D. (1986). Society, Tavistock. Katouzian, H. (2008). Sadeq Hedayat; His work and his wondrous world, Routledge. Kivela, A. (2012). “From Immanuel Kant to Johann Gottlieb Fichte – Concept of Education and German Idelaism”. Theories of Bildung and Growth, Sense Publishers. 59-87. Kotsko, A. & Salzani, C. (2017). Agamben's Philosophical Lineage, Edinburgh University Press. Kracauer, S. (2004). From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film, Princton University Press. Lewis, T.E. (2020). Walter Benjamin's Antifascist Education: From Riddles to Radio, State University of New York. Lewis, T.E. (2023). Educational Potentialities: Collected Talks on Revolutionary Education, Aesthetics, and Organization, Iskra Books. Lowy, M. (2017). Redemption and Utopia, Jewish Libertarian Thought in Central Europe; A Study in Elective Affinity, Trans. H. Heaney. Verso. Macdonald, I. (2019). What Would Be Different, Figures of Possibility in Adorno, Stanford University Press. Mele, V. (2004). Walter Benjamin’s Figurative Sociology, Stockholm. Müller-Doohm, S. (2009). Adorno: A Biography, Translated by Rodney Livingstone, Polity. Malden, USA. Semetsky, I. (2008). Nomadic Education: Variations on a Theme by Deleuze and Guattari, Rotterdam, Taipei: Brill Academic Pub. Siljander, P & Kivela, A. & Sutinen, A. (2012). Theories of Bildung and Growth, Connections and Controversies Between Continental Educational Thinking and American Pragmatism, Springer. Stojanov, K. (2006). Bildung und Anerkennung; Soziale Voraussetzungen von Selbst-Entwicklung und Welt-Erschließung, Vs Verlag. Tacussel, P. (1986). “The city, the Player: Walter Benjamin and the Origin of Figurative Sociology”. Sage Journals, (Trans.) R. Scott Walker. 34 (134), 45-72. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |