تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,080 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,783 |
بررسی شباهتها و تفاوتهای آرای افلاطون و ارسطو در خصوص مفهوم «بازنمایی تصویری» و مقایسه آن با بازنمایی تصویری نوین | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 203-218 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.26838.1013 | ||
نویسندگان | ||
محسن حسینی کومله* 1؛ تارا حریری2 | ||
1استادیار گروه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر، رامسر، ایران. | ||
2گروه هنر،دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تحلیل آرای افلاطون و ارسطو و افتراقات و اشتراکات این دو دیدگاه در خصوص بازنمایی تصویری پرداخته و سپس نسبت آرای آن ها را با بازنمایی در هنر مدرن یا بازنمایی نوین مورد بررسی قرار میدهد. مقاله حاضر با رویکرد تحلیلی، یکی از معضلات فلسفی معاصر، یعنی بحران بازنمایی را در حیطه هنرهای تصویری مدرن، بر پایۀ دیدگاههای سنتیتر، مورد واکاوی قرار میدهد. روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی است و این رویکرد به پژوهشگر این امکان را میدهد که حوزههای گوناگون مرتبط با موضوع اصلی را از حیث اشتراکات و تفاوتهایی که در مبنا دارند، مورد توجه قرار دهد. مبنای این پژوهش اندیشههای افلاطون و ارسطو در محاورات و آثار متأخرتر افلاطون و آثار ارسطو در باب هنر است. در حیطۀ بازنمایی تصویری نوین نیز بیشتر به چند اثر مهم تجسمی دورۀ مدرن توجه شده و با آرای اندیشمندان نامبرده تطبیق داده شده است. این پژوهش روشن میکند که نظریات هنری افلاطون و ارسطو مطابق با دیدگاه هنری رایج در زمان خود بوده و قابل تعمیم به تمام اعصار نیست؛ و بازنمایی نوین نیز بر اساس واقعیتهای کنونی و واقعیت انسانهایی با هویت متکثر صورت میگیرد. بنابراین، هنرهای دیداری جدید، برخلاف دیدگاه کلاسیک، در مسیری حرکت میکنند که هرچه بیشتر رابطۀ میان بازنمایی تصویری و مرجع آن در واقعیت را کمرنگتر جلوه دهند و یا بهطورکلی از بین ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی تصویری؛ افلاطون؛ ارسطو؛ واقعیت؛ هنر مدرن | ||
مراجع | ||
Ahmadi, B. (2010). Truth and beauty. Tehran: Nashre- Markaz. (In Persian) Ahmadi, B. (2014). Creation and freedom. Tehran: Nashreh- Markaz. (In Persian) Bocola, S. (2011). The Art of Modernism. (R. Pakbaz et al trans.).Tehran: Farhang Moaser. (In Persian) Carrol, N. (2013). An introduction to the philosophy of art. (S. Tabatabaei trans.). Tehran: Nashre- Matn. (In Persian) Gardner, H. (2006). Art through the ages. (M. T. Faramarzi trans.). Tehran: Agah. (In Persian) Hursthouse, M. R. (2009). Representation and truth. (A. Nasri trans.). Tehran: Nashre- Matn. (In Persian) Lacoste, J. (2013). Philosophy of art. (M. Abolghasemi trans.). Tehran: Nashre- Mahi. (In Persian) Madaddipour, M. (2011). Acquaintance with the opinions of thinkers on art. Volume 5, Tehran: Sooremehr. (In Persian) Ramin. A. (2013). Philosophical and sociological theories in art. Tehran: Nashre- Ney. (In Persian) Rawlins, M. (2006).Image Representation. Aesthetics Encyclopedia. Tehran: Farhangestane Honar. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |