تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 741 |
تعداد مقالات | 7,030 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,095,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,777,304 |
جلوه نمادهای ایرانی- اسلامی در بازی ویدیویی گربه و کودتا | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 183-202 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.26954.1015 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین پرمهر یابنده1؛ خشایار قاضی زاده* 2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در دنیای معاصر، بازیهای ویدیویی به مثابة جانشینی برای بازیهای کهن، بدل به یکی از مطلوبترین فعالیتهای انسان در تمامی جوامع بشری شده است. بازیهای ویدیویی معاصر ایران به دلیل تأثیرات هنر ایرانی- اسلامی، دارای نمادها و نشانههایی است که قابل تأمل و بررسی است. هدف مقالة حاضر، شناخت جلوه نمادهای ایرانی- اسلامی در طراحی بازی ویدیویی «گربه و کودتا» به مثابة یکی از شیوههای بیان تصویری در ساخت بازیهای ایران و تحلیل مفاهیم بهکار رفته در هر یک از نمادهای آن است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و شیوة جمعآوری اطلاعات کتابخانهای از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است. نوع تحقیق از نظر هدف، نظری است. این تحقیق با این پرسش آغاز شده است که نمادهای بهکار رفته در بازی «گربه و کودتا» شامل چه مواردی است؟ و هر یک از نمادهای بهکار رفته در این بازی، دارای چه مفاهیمی است؟ نتایج تحقیق نشان میدهد که در بازی گربه و کودتا، علاوه بر پیروی از سنتهای تصویری نگارگری ایرانی- اسلامی، از نمادهایی نیز استفاده شده که هر یک به تنهایی مفاهیمی را به نمایش گذاشتهاند. عناصر نمادین بازی گربه و کودتا را میتوان در سه بخش نمادهای هندسی، تلفیقی و طبیعی بخشبندی کرد. هریک از این عناصر نمادین، انعکاس القای قدرت انسان و حیوان، نابودی نیروهای پلید، نبرد خیر و شر، کشمکش میان نور و تاریکی و نیز به عنوان واسطهای بین عالم محسوس (دنیا) و عالم ملکوت (خدا) به حساب میآیند که با پایبندی به سنت نگارگری ایرانی- اسلامی مورد استفاده قرار گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نمادهای ایرانی- اسلامی؛ بازیهای ویدیویی؛ ایران؛ گربه و کودتا | ||
مراجع | ||
Al-Bhansi, A. (2012). Islamic art. (M. Pouraghasi Trans.), Tehran: Soureh Mehr. (In Persian) Alikhani, P., Mohammadzadeh, M. & Minaei Bidgoli, B. (2021). Introducing the pattern of using coffee house painting in compute game design. Ferdows Honar. (4), 104-120. (In Persian) Asgari, F. & Eghbali, P. (2013). Reflection of color symbols in Islamic art. Jelveh honar, (9), 43- 62. (In Persian) Azizmohammadi, F. (2017). Allegory in the Animal Farm novel by George Orwell. Literary Aesthetics, (33), 80- 93. (In Persian) Beheshti-Rad, M. & Sekhavat, Y. (2017). An assessment and analysis of minimalism in video games. Conference of Computer games; Opportunities and challenges. Isfahan. (In Persian) Beigi, J. & Negahdar, I. (2020). A review of the criminological doctrines and criminal policy models in the Animal Farm novel. Criminal Law Research Journal, 11(2), 53- 82. (In Persian) Chevalier, J. & Gheerbrant, A. (2006). The culture of symbols. (S. Fazali Trans.), Tehran: Jeyhoon. (In Persian) Cooper, J. C. (2019). Culture of ritual symbols. (R. Behzadi Trans.), Tehran: Scientific. (In Persian) Eliade, M. (2019). Symbolism, sacred affairs, and art. (M. K. Mohajeri Trans.), Tehran: Parse Ketab Publications. (In Persian) Enayat, T. (2008). Iranian identity and culture elements in works of Islamic art. Moon of Arts. 32-43. (In Persian) Fathizadeh, M. (2020). Assessing the capabilities of color in Iranian painting to develop computer games. The 6th International Conference on Computer Games; Opportunities and challenges, University of Isfahan. (In Persian) Frasca, G. (2001). Videogames of the oppressed: Videogames as a means for critical thinking and debate. Master's thesis, School of Literature, communication, and culture, Georgia Institute of Technology. Gorganinejad, M. & Mirshafiei, S. M. (2022). Studying the symbol of sky in the Quran, and Iranian mythology, mysticism, literature, and art. Journal of Islamic Culture and Art, 1(1), 8- 22. (In Persian) Haghshenas, R. & Azamzadeh, M. (2017). Application of symbolic and visual elements in computer games from an aesthetic viewpoint. 3rd National Conference on Computer Games, Opportunities and Challenges. University of Isfahan, 1-9. (In Persian) Hall, J. (2021). Pictorial dictionary of symbols in Eastern and Western art. (R. Behzadi Trans.), Tehran: Contemporary Culture. (In Persian) Jung, C. G. (2018). Man, and his symbols. (M. Soltanieh Trans.), Tehran: Jami Publications. (In Persian) Kafshchian Moghadam, A. & Yahaghi, M. (2021). Investigating symbolic elements in Iranian painting. Bagh Nazar, 19(8), 65- 76. (In Persian) Khaniki, H. & Barkat, M. (2016). Reflection of cultural ideologies in computer games. New Media Studies, 1(4), 99-131. (In Persian) Khazali, M. (2008). Investigating the nature of angels from a divine perspective. New Religious Thought Quarterly, 4(12), 105-136. (In Persian) Khosroviani, N. & Javadi, S. (2021). Introduction and recognition of Eslimi patterns in the decorations of the Islamic era. Eastern Art and Civilization, 9(34), 15-28. (In Persian) Nasr Isfahani, Z., Ali Abadi, K. & Zarei Zavarki, E. (2017). A case comparison of nine educational computer games assessed in terms general design standards and principles. New media studies. 4(15), 281- 315. (In Persian) Nazarizadeh, F. & Mashhadi Haji Ali, F. (2015). The symbol of the sun in ancient Iran. The second Iranian national archeology conference. 1-14. (In Persian) Pakbaz, R. (2020), Encyclopedia of Art. Tehran: Farhang Moaser Publications. (In Persian) Qolizadeh, K. (2009). Iranian mythology culture based on Pahlavi texts. Tehran: Parseh. (In Persian) Raeisi, M. M. & Samareh Shahpasand, S. (2017). An exploration of the colors suited for residential micro-spaces based on Islamic teachings. Naqsh Jahan, (1-7), 37-48. (In Persian) Rahnavard, Z. (2017). Islamic art wisdom. Tehran: Samt. (In Persian) Rajaei, M., Balkhari Qohi, H. & Fadavi, S. M. (2023). Exploring the notion of "Eslimi" in Islamic art from an Islamic wisdom perspective. Kimia-ye-Honar, 12(46), 21-38. (In Persian) Read, H. (1973). The meaning of art. (N. Daryabandari Trans.), Tehran: Scientific and Cultural. (In Persian) Rezaei, F. & Panahi, M. (2024). Self and its related symbols in Attar Nishaburi's poetry. Literary Bibliography, 28(99), 233- 256. (In Persian) Shahin, S. (2004). Assessing the symbol of color in literature, theatre, and national traditions. Fine Arts, 18, 99- 108. (In Persian) Shell, S. (2020). The Art of Game Design. A Book of Lenses. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group. Shepherd, R. & Ruppert (2014). 1000 symbols. (A. Bidarbakht & N. Lavasani Trans.), Tehran: Ney. (In Persian) Taheri, S. & Mostafavi, A. (2021). Feasibility of applying ancient Susa pottery motifs in computer game design. New media studies. 7(27), 145- 168. (In Persian) Tahmasbi, P. & Asadi, M. (2021). A review of the characteristics and semantics of the ancient Egyptian mythology represented in a computer game: "Assassin: The Origins". Eastern Art and Civilization, 9(32), 45- 56. (In Persian) Torop, P. (2002), Introduction: Re–reading of Cultural Semiotics. Sign Systems Studies, (30), 395- 404. URL1: http://tarikhirani.ir/fa/news/2382 (Access Date: 20/12/2023). Vahidizadeh, F. (2022). The study of the symbol of color in the Islamic era paintings (a case study of a painting from the Timurid Zafarnameh attributed to Kamaluddin Behzad). Journal of Islamic Culture and Art, 1(1), 51- 59. (In Persian) Vari, A., Hasani, M. R. (2017). The role of angels in the Qajar tilework of the Azadi courtyard in the holy shrine of Imam Reza (AS). Islamic Art Studies, (28), 1- 20. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |