تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,897,900 |
نواک میاننسلی در آوازهای سوزقوشماق نزد مجریانِ روستاهای حوزۀ فرهنگی سراب | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 165-182 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.26833.1012 | ||
نویسندگان | ||
حمید اسدشیر لنجوانی1؛ مریم قرسو* 2 | ||
1کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سوزقوشماق نام آوازهایی است که منحصراً توسط زنان در موقعیتهای مختلف با کلامی بداهه و بر بستری ملودیک خوانده میشود. حوزۀ پراکندگی این شیوۀ آوازخوانی، منطقۀ سراب و روستاهای اطراف آن در استان آذربایجانشرقی در شمال غربی ایران است. در میان زنان این منطقه، مرسوم است که در موقعیتهایی به شکل فردی یا جمعی، مانند شادمانی و عروسی، سوگواری، کارهای روزانه و موقعیتهای عاطفی خاص، ادراکِ حسی خود از آن موقعیت را با کلامی بداهه و بر یک بستر نغمگی ساده بسرایند. رویکرد اصلی در این مقاله، پس از معرفی این گونۀ بدیع و ناشناخته در میان آوازهای زنان در ایران، یک مسئلۀ بسیار قابل تأمل موسیقایی است. طبق پژوهشهای میدانی و پس از آوانگاری حدود هفتاد نمونه از این آوازها، مشاهده شد که با وجود دوری روستاها و محل زندگی راویانِ نمونههای گردآوریشده، تمامی آنها بر اساس الگوهای نغمگی مشابه و مشترک (11 الگوی نغمگی) و همچنین با نواکی واقع در گسترهایی مشخص آواز میخوانند؛ امری که در فرهنگهای شفاهی و بدون داشتن معیاری برای آواز خواندن بسیار منحصربهفرد است. در این مقاله، پس از معرفی چگونگی و ویژگیهای اجرایی آوازهای سوزقوشماق، یازده الگوی استخراج شده از آوانگاریها بررسی شدهاند. در این مقاله نشان داده شده است که گسترۀ آغاز و بسط نغمات در نمونههای گردآوری شده در روستاهای دور از هم، بسیار نزدیک و مشابه هستند. پرسشی که در اینجا مطرح بوده این است که چگونه این نواک در میان روستاهای دور از هم و در نسلهای متفاوت منتقل شده و به اشتراک گذاشته شده است. گردآوری اطلاعات علاوهبر مطالعات کتابخانهای، نمونه های جمعآوریشده در طی سفرهای پژوهشی و گفتوگو با آگاهان محلی بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق میتوان گفت مردم در جایی هویت خود را به اشتراک میگذارند که در موسیقی و ویژگیهای آن قابل مشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آوازهای بداهه؛ زنان؛ سوزقوشماق؛ مسئلۀ تغییرات در موسیقی؛ سراب | ||
مراجع | ||
Merriam, A. P. (2017). The Anthropology of Music (M. Gharasou, Trans.). Tehran: Mahoor institute of culture and arts. (Original work published 1964). (In Persian) Nenic, I. & Cimardi, L. (2023). Women's Leadership in Music Modes, Legacies, Alliances. United States, New Rockford, North Dakota: transcript publishing. SPIRI, G. (2020). Women’s Role in Preserving Lament Songs in the Villages of Gjirokastër. Yearbook for Traditional Music, 1–21. Yousefi, A. (2021). Woman in the stories of Azerbaijan. Miyaneh: Islamic Azad University, Miyaneh Branch. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |