تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 708 |
تعداد مقالات | 6,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,204,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,316,284 |
Sweet Maidens or Evil Witches? A Post-Jungian Study of Women’s Archetypal Images in Thomas Malory’s Le Morte d’Arthur and the Epic Part of Ferdowsi’s Shahnameh | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
دوره 8، ویژه نامه زبان های خارجی، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2024.26339.2546 | ||
نویسندگان | ||
هلیا معیری فارسی* ؛ محمدامین صراحی | ||
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
جستار حاضر پژوهشی تطبیقی است که تصاویر روایت شده از زنان در مرگِ آرتور اثر توماس مَلوری و شاهنامۀ فردوسی را بررسی و با یکدیگر مقایسه میکند. در این پژوهش دو پرسش محوری مطرح میشود: جوهرۀ تصاویر ارائه شده از زنان در این دو متن چیست؟ و شباهتها و تفاوتهای این تصاویر از نظر جایگاه و نحوه برخورد بافتشان با آنها چگونه است؟ برای پاسخ دادن به این پرسشها، این پژوهش ازخوانش پسایونگی جیمز هیلمَن مبتنی بر تصاویرِ کهنالگویی استفاده میکند. برخلاف دیدگاه کلاسیک یونگی که کلینگر است و در آن شخصیتها به تعدادی کهنالگو تقلیل داده میشوند، دیدگاه تصاویرِ کهنالگویی بر حفظ فردیت و ویژگیهای خاص هر تصویر تاکید میکند. به همین دلیل پژوهش حاضر با تکیه بر این خوانش به بررسی تصاویر زنان در مرگِ آرتور و شاهنامه هم به صورت جداگانه و هم در مقایسه با یکدیگر میپردازد. در این پژوهش، پس از بررسی دقیق ویژگیهای منحصربهفرد هر تصویر، تصاویر هر یک از شخصیتها با توجه به ویژگیهاشان تحت سه تصویر کهنالگویی دختر، معشوقه/همسر، و مادر گروهبندی میشوند. همچنین دو تصویر کهنالگویی جادوگر و جنگجو به عنوان دو دگرسانی اصلی از این الگو در بافت خود بررسی میشوند. در نتیجه، این پژوهش الگویی جامع و مبسوط ارائه میکند که با مثالهایی گوناگون از هر دو متن تایید شده است و میتواند برای تحلیل دقیق جزییترین ویژگیهای تصاویر دیگر شخصیتها به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر کهن الگویی؛ نقد پسایونگی؛ نقد فمنیستی؛ ادبیات آرتوری؛ شاهنامه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |