تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,774 |
تحلیل نقش متقابل هنرمند و جامعه در تفکر جلیل ضیاءپور (با تاکید بر نظریات باستید، پلخانف و کالینگوود) | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 97-112 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2023.24477.1006 | ||
نویسنده | ||
رضا رفیعی راد* | ||
دکتری هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
جلیل ضیاءپور، یکی از نخستین هنرمندانی است که با نوشتن مقالات و انتشار نشریات ویژۀ هنر، به تبیین هنر مدرن در ایران پرداخته است. یکی از این مقالات که در نشریه کویر و در سال 1327 منتشر گردید، با قرابت خاصی که با نظریه هنر برای هنر دارد، ارزشهای نقاشی ناب و طریقه دستیابی به آن را برای نقاشان و جامعه توصیف مینماید. این مقاله جزء اولین منابع تاریخ هنر معاصر ایران است و بررسی دقیق آن سبب شناخت زوایای بیشتری از هنر مدرن ایرانی خواهد گردید. ضیاءپور از یک طرف حضور مضمون در نقاشی را عنصری تحمیلی از جانب جامعه به هنر بیان میکند و از طرف دیگر «مکتب کامل» را که بر نفی همه مدیومها در نقاشی اتکا دارد را متکی بر عامل خواهش اجتماعی و نیاز محیط و زمان معرفی میکند. سوالها این است که نقش متقابل هنرمند و جامعه در نظریههای ضیاءپور چیست؟ آیا میتوان بر اساس نظریات پلخانف، پارادوکس موجود در نظریات او را رفع نمود؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی به بررسی نقش متقابل جامعه و هنرمند در این مقاله مهم میپردازد. یافتهها نشان میدهد که از یک طرف جامعه، هنرمند را وادار به واردکردن مضمون به نقاشی نموده و از طرف دیگر طبق خواست جامعه و محیط، هنرمند به نفی مضمون و مدیومهای دیگر در نقاشی میپردازد. به نظر میرسد تحقق همزمان این دو، نوعی تناقض است. اما با توجه به اندیشههای باستید، پلخانف و کالینگوود هنر نوعی کنش خودشناسانه برای هنرمند است و فعالیت هنرمند در راستای زیباییشناسی، یک خواسته فردی نبوده، بلکه وظیفه عمومی هنرمند و در خدمت جامعه است که دستاورد آن رفع «تباهی آگاهی» از جامعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
جلیل ضیاءپور؛ هنر و جامعه؛ مکتب کامل؛ رفع تباهی آگاهی | ||
مراجع | ||
Basiri, F. (2016). Intertextual analysis of modern Iranian painting and cubism based on Harold Bloom's theory of creative misreading with an emphasis on the works of Jalil Ziapour and Picasso. the 5th International Research Conference on Science and Technology, England, (2015-2024) (In persian) Bastid, R. (1995). Art and Society. (Gh. Hosseini trans.), Tehran:Toos. (In persian) Bell, C. (1997). Aesthetics hypothesis. (A. M. Tabatabai trans.), published in Oxford University Press, first chapter, 15-23. (In persian) Boyatzis, R. E. (1998).Transforming qualitative information: thematic a and code development. 1st Edition, CA: SAGE Publications. Collingwood, R. G. (1938). Principles of Art. Oxford: Clarendon Press. Creswell, J. W. (2012). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Approaches. (A. Kiamanesh & M. Danai-Tousi trans). Tehran: Jihad Dhanshgai, Allameh Tabatabai Unit. (In persian) Devine, J. (1988). Georgi Plekhanov and the roots of Soviet philosophy. International Journal of Socialist Renewal, 3(2), 1-21. Eagleton, T. (1977). Marxist Literary Criticism. The Sociological Review, 25(1), 85-91. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1977.tb03232.x. Graham, G. (2005). Biangari, Croce and Collingwood. Encyclopaedia of Aesthetics, Tehran: Farhangistan Honar. (In persian) Grayling, A.C, Goulder, N. , Pyle, A. (2006). Bell, Arthur Clive Heward. Oxford Reference. doi:10.1093/acref/9780199754694.001.0001. Kemp, G. (2007). Collingwood’s Aesthetics, Stanford University. Keshvari Kamran, R. & Jalal Jafari, B. (2013). Criticism on the formation process of modernist painting in contemporary Iranian art, 7(3), 92-103. (In persian) Kiaras, D. (2009). The Story of Jalil Ziapour and the War Rooster Association. Tindis Magazine, (162), 25-26. (In persian) Laing, D. (1978). The Marxist Theory of Art, An Introductory Survey. Location New York: Imprint Routledge. Mojabi, J. (1997). The pioneers of contemporary Iranian painting of the first generation. Tehran: Iran Art Publishing. (In persian) Pakbaz, R. (2007). Encyclopaedia of Art. Tehran: Contemporary Contemporary. Polkhanov, G.V. (No Date), Art and Social Life. (M. Hazarkhani trans.), Tehran: Agah. (In persian) Rafiei Rad, R., & Akrami Hassan Kiade, A. (2019). A Comparison of the Views of Ziapour and Greenberg of the Concept of Modern Painting. Painting Graphic Research, 2(2), 61-70. doi: 10.22051/pgr.2019.23159.1015. (In persian) Rafiei rad, R., Makinejad, M. (2022). A Comparative Study of Modern and Original Iranian Art from the Perspective of Oleg Grabar and Jalil Ziapour. 6(2), 27-35. Ramin, A. (2008). Fundamentals of Sociology of Art. Tehran: Ney. Rezaei, A. (1977). A conversation with Jalil Ziapour in the context of the War Rooster Movement. Rastakhiz magazine, (625). (In persian) Ridley, A. (1997) Not ideal: Collingwood’s Expression theory. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 55(3), 263-272. doi:10.2307/431797. Roger. D. W., Dominick, J. R. (2014) Research in mass media. (K. Seyyed Emami trans.), Tehran: Soroush. (In persian) Seyyed Hosseini, R. (1997). Literary Schools. Tehran: Negah. (In persian) Shepard, A. (1998). Fundamentals of Art Philosophy.(A. Ramin trans.), Tehran: Elmi – Farhangi. (In persian) Ziapour, J. (1948). Canceling the theories of past and contemporary schools from primitive to surrealism. Tehran: Desert Magazine, (1), 1-20. (In persian) Ziapour, J. (1949). Painting. war cock magazine, 1. (In persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |