تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,150,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,858,261 |
نشانهشناسی سبک زندگی در فیلم ابد و یک روز بر پایۀ الگوی اریک لاندوفسکی | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 57-74 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2023.24143.1002 | ||
نویسندگان | ||
وحید سجادی فر* 1؛ نسترن کسانی2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
ابد و یک روز (1394) ساختۀ سعید روستا، فیلمی اجتماعی- خانوادگی است که برشی از زندگی یک خانواده از طبقۀ پایین جامعۀ شهرنشین را روایت میکند. فیلم دارای 10 شخصیت کلیدی است که این شخصیتها در قالب یک گروه مرجع به نام خانواده قرار گرفتهاند که البته با توجه به تفاوتها و اشتراکاتشان، هر کدام نسبت به این گروه مرجع دارای کنش- نشانههای خاص خود هستند. این کنش- نشانههای گاه متعدد و گاه متفاوت، میتواند ترسیمکنندۀ سبک زندگی این شخصیتها در روایت فیلم باشد؛ به همین سبب در اینجا این مسئله مطرح میشود که سبک زندگی شخصیتها در این فیلم ( فیلم ابد و یک روز) دارای چه تعریف و رویکردی است؟ در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی نوشته شده، تلاش بر این بوده که بر اساس الگوی سبک زندگی اریک لاندوفسکی، نشانهشناس اجتماعی فرانسوی، چگونگی سبک زندگی و رویکرد آن از نظر ایستایی، پویایی یا تکرارمحوری (بازگشت به سبک زندگی قبل) در فیلم ابد و یک روز واکاوی و تحلیل شود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سبک زندگی شخصیتها در این فیلم به شکل متفاوتی نمود یافته است که در بین آنها سبک زندگی مرجعنشینی و خرس به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داشتهاند. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که سبک زندگی شخصیتهای فیلم در بیشتر موارد فرایندی و پویا است؛ به این معنا که با توجه به الگوی سبک زندگی لاندوفسکی، سبک زندگی شخصیتها در جریان فیلم دچار دگرگونی میشود و طی این دگرگونی سوژهها گاه دو یا سه سبک زندگی را به شکل مرحلهای تجربه میکنند، که البته این دگرگونیها همواره و لزوماً با مسیر ترسیمشدۀ حرکت سبکهای زندگی در الگوی لاندوفسکی مطابقت ندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ اریک لاندوفسکی؛ فیلم ابد و یک روز؛ کنش- نشانه | ||
مراجع | ||
Akstin, D. (2009). Lifestyle assessment and treatment. Ahvaz: Resh Publishing. (In Persian) Amiri, S. & Moridi, M. R. (2018). The myth of poverty in Iranian cinema: a semiotic analysis of the film Abed and Yak Rooz. Sociology of art and literature, 1(1), 65-47. (In Persian) Ansbacher, H. (2015). Lifestyle: A Historical and Systematic Review, (A. Ghorbani Trans.). The taste of life magazine. 1(1), 9-34. (In Persian) Arefnejad, A. & Dehghan Astjordi, M. (2013). Life style semiotics in Imam Ali's speech, Nahj al-Balagha researches. 14(41), 89-110. (In Persian) Fadaei, M. (2015), Life style and meaning of life in Alfred Adler's thought. Lifestyle research paper. 2(3), 65-76. (In Persian) Hassanvandi, S., Kazemi, A. & Hasabi, A. (2018). Linguistic and translation study of impolite idioms in two films of Nader's separation from Simin and Abed and Yak Rooz and their English subtitles. Language and translation studies. 52(1), 107-79. (In Persian) Landowski, E. (1997). presences de l’ autre, Paris: P.U.F. Mahdavi Keni, M. S. (2013). religion and lifestyle; A case study of participants in religious meetings. Tehran: Imam Sadegh. (In Persian) Mashhadhi, M. A., Shoairi, H. and R. Rezaei. (2017). Research and analysis of Nima Yushij's lifestyle in her letters based on Eric Landofsky's model. Contemporary world literature researches. 1(1), 119-148. (In Persian) Moin, M. & Landofsky, E. (2013) Meaning as a lived experience. Tehran: Sokhn. (In Persian) Moin, M. (2016). The missing dimensions of meaning in classical semiotics system of matching meaning or dance in interaction. Tehran: Scientific and Cultural Publications. (In Persian) Shairi, H. R. (2017). Sign- Semantics of Lifestyle. Meaning and Sign Quarterly. 1(1), 75-92. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 773 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 90 |