تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 741 |
تعداد مقالات | 7,030 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,094,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,776,918 |
تحلیل مکان در حکایت سیمرغ عطار براساس نظریۀ وجودی هایدگر | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، اسفند 1402، صفحه 5-25 اصل مقاله (758.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2023.24273.2449 | ||
نویسندگان | ||
اکرم مومنی* 1؛ حسین حسن پور آلاشتی2؛ مهدی خبازی کناری3؛ شهرام احمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گرایش عرفانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
4دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندارن، بابلسر، ایران. | ||
چکیده | ||
فلسفۀ وجودی هایدگر ازجمله نظریات هستیشناسانه در تبیین «وجود» و جهان هستی است که تأثیرات دامنهدار در حوزههای مختلف در قرن بیستم و قرن اخیر داشته است. در فلسفۀ هایدگر مفهوم کلیدی«وجود»، درک خویشتن وجودی در معنای «مکان وجودی» است. هایدگر معتقد است که برای درک وجود باید از «خود» شروع کرد. یعنی این انسان است که باید در ابتدا و راجع به وجود خود بیندیشد. به عبارتی اولین مکانی که انسان در برخورد با تفکر وجودی هایدگر مواجه است، خود یا خویشتن است. درحقیقت مکان وجودی جایی است که موجودات به عرصۀ بودن و هستی وارد میشوند. میتوان نقش تعاملی موجودات در سیر داستان سیمرغ عطار، با هستی، در ساحت مکان را بهصورت ویژه، با توجه به مؤلفههای قرب و بعد موجودات به وجود، موطن، موجودیت راه و تجمع و همدلی در شکلپذیری هستی بهتر موردبررسی قرار داد. اگر ما هریک از پرندههای داستان را «دازاین» (هستنده و زیستنده) تلقی کنیم، هر موجود، مکان هستی است و به اندازۀ هر موجود، جهانی متولد میشود. در داستان سیمرغ عطار هریک از مرغان گرفتار تجارب مکانی غیرواقعی میشوند و مکانی را که در آن به سر میبرند، خاطرهانگیز میدانند و با دیگر مرغان رهسپار نمیشوند. در این میان فقط سی مرغ به موطن اصلی خود یعنی هستی، موجودیت یا مکان حقیقی خود باز میگردند. | ||
کلیدواژهها | ||
عطار؛ منطقالطیر؛ هایدگر؛ مکان؛ وجود | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1388). سارتر که مینوشت، تهران: مرکز
احمدی، بابک (1398). هایدگر و تاریخ هستی، تهران: مرکز.
آفرین، فریده. (1400). «مکانمندی و زمانمندی در فیلم فروشنده براساس آرای هایدگر در هستی و زمان». نشریۀ هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، 26(2). ص 13-24. 10.22059/jfadram.2021.294965.615395
افلاطون .(1366). دورۀ آثار افلاطون، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی. تهران: خوارزمی.
برغمدی، مجتبی و مشکینی، ابوالفضل. (1400). «انسان، محوریترین وجه افتراق مفاهیم مکان- فضا با توجه به آرای هایدگر و لوفور». فصلنامۀ برنامهریزی و آمایش فضا، 25 (2)،89-120. 20.1001.1.16059689.1400.25.2.5.2
پرتوی، پروین. (1382). «مکان و بیمکانی رویکردی پدیدارشناسانه». فصلنامۀ هنرهای زیبا، (14)، 40-50.
پورجوادی، نصرالله. (1357). داستان مرغان متن فارسی رسالهالطیر خواجه احمد غزالی، تهران: انجمن فلسفه ایران.
پورنامداریان، تقی. (1382). دیدار با سیمرغ (شعر و عرفان و اندیشههای عطار)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
داوریاردکانی، رضا. (1373). شاعران در زمانۀ عسرت (ملاحظاتی درباب شعر حافظ و حقیقت شعر و شاعری)، تهران:گروس.
راهبار، ندا و خبازیکناری، مهدی. (1397)الف. «ارایگنیس: خاستگاه زبان و فهم در اندیشۀ هایدگر و گادامر». فصلنامۀ هستی و شناخت، سال پنجم (2)، 111-128.
راهبار، ندا و خبازی کناری، مهدی (1397)ب. «امر پیشین در اندیشۀ کانت، هایدگر و گادامر». فصلنامۀ فلسفی شناخت، 1(78)، 75-106.
شایگان، داریوش. (1396). فانوس جادویی زمان، تهران: فرهنگ معاصر.
شایگان، داریوش. (1399). بینش اساطیری، تهران: اساطیر.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1388). منطقالطیر، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
کاپلستون، فردریک چارلز. (1392). تاریخ فلسفه از مِن دوبیران تا سارتر، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ و سید محمود یوسف ثانی. ج9. تهران: سروش.
گودرزی، کوروش؛ حسینی موخر، محسن؛ روزبه، محمدرضا. (1395). «بررسی و تحلیل تجلی زمان و مکان مقدس اساطیری در عرفان (با توجه به متون برگزیده، نثر عرفانی فارسی تا قرن هفتم هجری)». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، 12 (45)، 217-248.
مؤمنی، ناصر. (1389). مکان و سکونت از نظر هایدگر، پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
ناظری، افسانه. (1389). تبیین زمان و مکان در نگارگری ایرانی برطبق اندیشه و شهود عرفای مسلمان، رسالۀ دکتری. دانشگاه تهران: دانشکده هنرهای کاربردی.
نصر، حسین. (1393). نیاز به علم مقدس، ترجمۀ حسن میانداری. تهران: طه.
نصر، حسین. (1394). گلشن حقیقت، ترجمۀ انشاالله رحمتی. تهران: سوفیا.
هایدگر، مارتین. (1383). متافیزیک چیست، ترجمۀ سیاوش جمادی. نتهران: ققنوس.
هایدگر، مارتین. (1389). شعر زبان و اندیشۀ رهایی، ترجمۀ عباس منوچهری. تهران: مولی.
هایدگر، مارتین (1397). زمان و وجود، ترجمۀ شهابالدین امیرخوانی. تهران:کتاب پارسه.
هایدگر، مارتین (1398). هستی و زمان، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |