تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,807 |
تحلیل بازنمایی هویت ملی در آثار آنا مندیتا با تأکید بر اثر «تصویری از یاگول» از مجموعۀ سیلوئتا | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 21-36 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2023.24153.1003 | ||
نویسنده | ||
محمد زریابی* | ||
دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
آنا مندیتا (1948- 1985) یکی از برجستهترین هنرمندان زن در تاریخ هنر معاصر است که آثارش طیف وسیعی از هنر زمین، هنر اجرا و هنر بدن را در برمیگیرد. راهبردهای خاص و پیچیدۀ آنا مندیتا، همچون کار در فضای باز و مکانهای غیرمعمول و بینرشتهای بودن آثارش، هنر وی را بسیار پویا نموده و واکنشهای عاطفی شگرفی را در مخاطبان ایجاد میکند. هدف از این پژوهش، تحلیل و بررسی بازتاب هویت ملی در آثار این هنرمند با تأکید بر اثر «تصویری از یاگول» از مجموعۀ سیلوئتا است. «تصویری از یاگول»، خلقشده در سال 1973، اولین اثر از مجموعۀ سیلوئتا است. بهطورکلی این مجموعه که بین سالهای 1973 تا 1981 خلق شده، شامل بیش از 200 اثر است و به عنوان مهمترین مجموعه در میان آثار این هنرمند شناخته میگردد. پرسش اصلی پژوهش این است که این هنرمند در راستای بازتاب هویت ملی در آثارش، به خصوص اثر مطروحه، چه موضع و نگرشی دارد. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. تجزیه و تحلیل یافتهها کیفی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اثر «تصویری از یاگول» از مجموعۀ سیلوئتا، به وضوح درجهت بازنمایی رویکردهای فرهنگی، آرمانهای عقیدتی و غرور ملی و جنسیتیِ مندیتا گام برمیدارد و برای جامعه به روشنی آشکار میسازد که او «کجا» و «چه کسی» بود. در حقیقت، این اثر در کنار بازنمایی مقولۀ هویت جنسیتی و استعارۀ بازگشت به زمین به عنوان الهه، رحم و مادر، بازتابدهندۀ ابعاد مختلفی از هویت ملی همچون بُعد تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، قومی، اعتقادی، ادبی و اسطورهای کوبا نیز هست. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد بازتاب؛ هویت ملی؛ آنا مندیتا؛ مجموعۀ سیلوئتا | ||
مراجع | ||
Abramović, M. (1997). Performance art, irunesco (Payam-e-Unesco), (319), 26- 27. (In Persian) Akhgar, M. (2016). New Art: A Genealogy of Contemporary Art, (K. Yousefi, Trans.), Herfeh Honarmand, (61), 1- 2. (In Persian) Aldegani, F. (2016). Ana Mendieta; The Butterfly fluttering on the Rainbow: A Body of Work based on Time and Space, Abteilung Kunstgeschichte Universität für angewandte Kunst Wien Patrik Werkner -Seminar- -Land Art und Neue Landschaftskonzeptionen- SS2016, 1- 9. Alexander, V. D. (2017). Sociology of the Arts; Exploring Fine and Popular Forms, (A. Ravadrad, Trans.), Tehran: Matn Publishers. (In Persian) Alvarado, L. (2015). ‘…Towards A Personal Will to Continue Being “Other”’: Ana Mendieta's Abject Performances, Journal of Latin American Cultural Studies, 24(1), 65- 85. Arbabzadeh, M., Afzaltousi, E., Kateb, F., & dadvar, A. (2017). Redefinition of the Body in Feminist Art (1960s and 1970s), The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar, 14(55), 47-58. (In Persian) Baker, E. (2016). To Be Magic: The Art of Ana Mendieta Through an Ecofeminist Lens, A thesis in Art History, Florida: University of Central Florida. Best, S. (2007). The serial spaces of Ana Mendieta, Art History, 30(1), 57- 82. Blocker, J. (1999). Where Is Ana Mendieta?: Identity, Performativity, and Exile. Durham and London: Duke University Press. Bocola, S. (2020). The Art of Modernism, (R. Pakbaz, A. R. Tagha, F. Fooladvand, K. Mousavi & F. mohajer Trans.), Tehran: Farhang Moaser. (In Persian) Educational research and planning organization. (2018). Social Identity, Tehran: Chap SCH. (In Persian) Finkelstein, S. (2012). Ana Mendieta- a search for identity, A Thesis in Art History, Missouri: Webster University. Gardner, H. (2020). Art Through the Ages, (M. T. Faramarzi, Trans.), Tehran: Negah Pub. (In Persian) Ghale, R. (2009). New art: arts related to the environment. Disambiguation and limitation, Tandis, (146), 26-27. (In Persian) Herzberg, J. (1998). Ana Mendieta, The Iowa years: A critical study, 1969 through 1977. PhD thesis., New York: City University of New York. LeWitt, S. (2016). Paragraphs about conceptual art, (A. Tavakoli Shandiz, Trans.), Herfeh Honarmand, (61), 72- 75. (In Persian) Little, E. (2019). Ism: Understanding Art, (M. Khosroshahi, Trans.), Tehran: Aban Book. (In Persian) Maffei, M. (2020). Ana Mendieta: Posthumanist Performativity and Spiritual Becomings, Arthistoricum, DOI: 10.11588/artdok.00007077. Manavi rad, M. & Dianat, F. (2019). The role of Photography and defamiliarization in Land art, Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 24(1), 93-104. (In Persian) Moghimnejad, M. (2005). An Introduction to Multimedia Arts, Art Quarterly, (65), 194- 221. (In Persian) Mohammadpour lima, H. (2009). A sociological look at identity, Qom: Melina Pub. (In Persian) Moma (n. d.). Investigating Identity: The Body in Art, Moma, accessed 23 January 2023, https://www.moma.org/learn/moma_learning/themes/investigating-identity/the-body-in-art/ Nadaliyan. A. (2011). The Manifestation of Primitive and Ancient Patterns [Motifs] in Land Art, Research paper of visual arts, 1 (1), 57- 66. (In Persian) Najafi, F., & Shirazi, A. A. (2019). A study on Effective Factors in Body Use among the Works of Performance and Environment Artists: The Case of Three Woman Artists. Journal of Woman in Culture Arts, 11(4), 567-597. (In Persian) Najafi, F. (2017). Semiotic analysis of the role of using the body in the works of three female environmental artists: Anna Mendita, Karin Vander Molen & Tara Gouderzi, The first international conference on the theoretical foundations of Iranian visual arts with an environmental approach. 1- 30. (In Persian) Niknam, M. (2019). Identity of Foundations, Ideas, Types and Perspectives, Tehran: Tazkieh Pub. (In Persian) Osborne, P. (2016). Varieties of Conceptual Art, (K. Yousefi, Trans.), Herfeh Honarmand, (61), 16-33. (In Persian) Pakbaz, R. (2014). Encyclopedia of Art, Tehran: Farhang Moaser. (In Persian) Pavleska, N. (2021). The Poetic Act as an Act of Resistance in the Feminist Practice of Ana Mendieta, Етнографски институтСАНY. LXIX (2), 289- 302. Phaidon. (2017). 30,000 Years of Art: The Story of Human Creativity across Time and Space, Tehran: Sepas Pub. (In Persian) Phillips, S. (2016). Isms: Understanding Modern Art, (M. Farsaei & H. Rajabi, Trans.), Tehran: Aban Book. (In Persian) Pourkasmaei, P., Nadalian, A., & Marasy, M. (2020). The Concept of Body in Performance Art Based on Gilles Deleuze's Theories, Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighi, 25 (2), 15-24. (In Persian) Ravadrad, A. (2015). Theories of Sociology of Art and Literature, Tehran: University of Tehran Press. (In Persian) Ravadrad, A. (2012). Sociology of Cinema & The Iran's Cinema, Tehran: University of Tehran Press. (In Persian) Ravadrad, A. (1998). Sociology of art and its place in the field of contemporary sociology, Honar-Ha-Ye-Ziba, 1 (3), 20-24. (In Persian) Salahi, A. A. (2015). Identity, Tehran: Azarfar Pub. (In Persian) Tiberghien, G. (1997). Land Art, (D. Tabaei, Trans.), irunesco (Payam-e-Unesco), (319), 22- 25. (In Persian) URL1: https://www.anamendietaartist.com/work, accessed 25 January 2023. Varjavand, P. (1989). Progress and development based on cultural identity, Tehran: Sahame-Ye-Enteshar. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |