تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 708 |
تعداد مقالات | 6,671 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,217,516 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,328,374 |
تحلیل بازنمایی هویت ملی در آثار آنا مندیتا با تأکید بر اثر «تصویری از یاگول» از مجموعۀ سیلوئتا | ||
پژوهش های میان رشته ای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2023.24153.1003 | ||
نویسنده | ||
محمد زریابی* | ||
دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
آنا مندیتا (1948- 1985) یکی از برجستهترین هنرمندان زن در تاریخ هنر معاصر است که آثارش طیف وسیعی از هنر زمین، هنر اجرا و هنر بدن را در برمیگیرد. راهبردهای خاص و پیچیدۀ آنا مندیتا، همچون کار در فضای باز و مکانهای غیرمعمول و بینرشتهای بودن آثارش، هنر وی را بسیار پویا نموده و واکنشهای عاطفی شگرفی را در مخاطبان ایجاد میکند. هدف از این پژوهش، تحلیل و بررسی بازتاب هویت ملی در آثار این هنرمند با تأکید بر اثر «تصویری از یاگول» از مجموعۀ سیلوئتا است. «تصویری از یاگول»، خلقشده در سال 1973، اولین اثر از مجموعۀ سیلوئتا است. بهطورکلی این مجموعه که بین سالهای 1973 تا 1981 خلق شده، شامل بیش از 200 اثر است و به عنوان مهمترین مجموعه در میان آثار این هنرمند شناخته میگردد. پرسش اصلی پژوهش این است که این هنرمند در راستای بازتاب هویت ملی در آثارش، به خصوص اثر مطروحه، چه موضع و نگرشی دارد. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. تجزیه و تحلیل یافتهها کیفی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اثر «تصویری از یاگول» از مجموعۀ سیلوئتا، به وضوح درجهت بازنمایی رویکردهای فرهنگی، آرمانهای عقیدتی و غرور ملی و جنسیتیِ مندیتا گام برمیدارد و برای جامعه به روشنی آشکار میسازد که او «کجا» و «چه کسی» بود. در حقیقت، این اثر در کنار بازنمایی مقولۀ هویت جنسیتی و استعارۀ بازگشت به زمین به عنوان الهه، رحم و مادر، بازتابدهندۀ ابعاد مختلفی از هویت ملی همچون بُعد تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، قومی، اعتقادی، ادبی و اسطورهای کوبا نیز هست. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد بازتاب؛ هویت ملی؛ آنا مندیتا؛ مجموعۀ سیلوئتا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 |