تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 741 |
تعداد مقالات | 7,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,027,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,756,065 |
تحلیل عناصر نمادین گیاهی و هندسی سنگ قبرهای سفید چاه بهشهر | ||
پژوهش های میان رشته ای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2023.23716.1000 | ||
نویسنده | ||
حسین عابددوست* | ||
دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
سنگقبرهای قدیمی قبرستانهای ایران، حاوی نشانههایی هستند که انتقالدهنده فرهنگ و باورهای ایرانی است. پژوهش حاضر به بررسی نقوش نمادین سنگقبرهای قبرستان سفیدچاه بهشهر میپردازد. مسئله اصلی تحقیق، شناخت مفاهیم نمادین نقوش گیاهی، حیوانی و هندسی حکاکیشده بر سنگقبرهای قبرستان سفیدچاه، یکی از آرامگاههای قدیمی شمال ایران است. همچنین بررسی پیشینه تصویری این نقوش نیز مورد توجه است. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب، کتابخانهای و از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. روش تجزیه تحلیل دادهها، کیفی است. برای خوانش دقیقتر، این نقشها با نقوش آثار کهن مارلیک در شمال ایران و آثار ایلامی در جنوب ایران مطابقت داده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد نمادهای گیاهی، حیوانی و هندسی موجود بر سنگقبرهای سفیدچاه با مفهوم باروری و فراوانی همراه، و بدین جهت با مفهوم فلسفی تجدیدحیات مرتبط است. برخی نقوش، عناصر اصلی طبیعت مانند آب، زمین، آسمان، خورشید و درخت زندگی را بازنمایی میکنند. این مفاهیم با عقیده و باور ایرانیان به تجدیدحیات انسان و رستاخیز مرتبط است. پیشینه تصویری این نقوش را میتوان در آثار باستانی متعلق به هزاره سوم و دوم ق.م مشاهده کرد. شباهت نقوش سنگقبرهای سفیدچاه، هرچند با اجرایی خامدستانه و ابتدایی، با آثار باستانی ایلام و مارلیک، تداوم حیات سبکی از نقشپردازی را نشان میدهد که ریشه در هنرهای کهن ایران دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش؛ نماد؛ سنگ قبر؛ قبرستان سفیدچاه؛ بهشهر | ||
مراجع | ||
Adkinson, R. (2009). Sacred Symbols, peoples, religions, mysteries. London: Thames & Hudson. Alinezhad, R. (2014). Sefidchah, An Image Beyond of a Cemetery Recognition and Study on themes and Visual Motifs of Sefidchah’s Cemetery. Journal of Fine Arts: Visual Arts, 19 (2), 49-56. (In Persian) Amiet, P. (1979). Memories de la delegation Archeologique en Iran. Paris: glyptique Susienne, librairie Orientaliste Paul Guthner. Azamzadeh, M., & Pourmand, H. (2018). A Preface on the Style of motifs formation in Tomb stons in Sefidchah’s area, Journal of Fine Arts: Visual Arts, (39), 95- 102. (In Persian) Baring, A., & Cashford, J. (1991). The myth of the goddess. London: Arkana. Behzadi, R. (2005). Ancient peoples in Caucasus, Transcaucasia and Fertile Crescent. Tehran: Ney. (In Persian) Chevalier, J. (2009). The culture of symbols. (S. Fazaeli, Trans.). Tehran: Jeyhoun. (In Persian) Cooper, J. C. (2007). Illustrated culture of traditional symbols. (M. Karbasian, Trans.). Tehran: Nashre Ney. (In Persian) Dadegi, F (2006). Bundahish. (M. Bahar, Trans.). Tehran: Toos. (In Persian) Dadvar, A., & Mansouri, E. (2006). An introduction to the myths and symbols of Iran in ancient times. Tehran: Nashre Kalhor & Alzahra University. (In Persian) Davoudi, N. (2003). Iranian works in the Metropolitan Museum. Tehran: General Directorate of Education and Publications and Cultural Productions. (In Persian) De beaucorpe, M. (1994). Live passwords. (J. Sattari, Trans.). Tehran: Markaz. (In Persian) De morgan, M.J. (1905). Mémoires publis sons la derection De m.j ,Demorgan. Tome VIII, Recherchs ArcheologiQues. Paris: Troisieme Serie. Dolatyari, A., & Salehi, Z. (2017). Tombstones of Sefidchah Behshahr Cemetery: typology, configuration and concepts of inscriptions and paintings. Culture of Iranian People, (50-51), 61-96. (In Persian) Eliade, M. (2006). A treatise on the history of religions. (J. Sattari, Trans.). Tehran: Soroush. (In Persian) Fakouhi, N. (2011). Anthropology of art. Tehran: Sales Publication. (In Persian) Ghader, H. (2009). The first steps of writing management. Tehran: Nashre Elm. (In Persian) Ghirshman, R. (1992). Iranian art during the Median and Achaemenid periods. (E. Behnam, Trans.). Tehran: Scientific and cultural publications. (In Persian) Ghirshman, R. (2000). Sialk of Kashan. (A. Karimi, Trans.). Tehran: Cultural Heritage Organization. (In Persian) Golan, A. (2003). Prehistoric Religion, Mythology Symbolism. Jerusalem. Hall, J. (2001). Illustrated dictionary of symbols in Eastern and Western art. (R. Behzadi, Trans.). Tehran: Farhange Moaser.(In Persian) Herzfeld, E. (2002). Iran in the ancient east. (H. Sanatizadeh, Trans.). Kerman: Research Institute of Humanities and Cultural Studies and Shahid Bahonar University of Kerman. (In Persian) Jahani, V. (2008). Archeology of Amlesh. Rasht: Farhange Ilia. (In Persian) Jan, J. (2003). An illustrated history of the alphabet and calligraphy. (A. Tabrizi, Trans.). Tehran: Scientific and cultural publications. (In Persian) Jung. K. G. (2007). Man and his symbols. (M. Soltanieh, Trans.). Tehran: Jami. (In Persian) Khalatbari, M. R. (2017). Cultural and artistic masterpieces of Gilan. Tehran: Nashre- Gooy. (In Persian) Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge. Lawlor, R. (1983). Sacred geometry, the metaphor of the universe. Quarterly of Art and Architecture, (3), 76-85. (In Persian) L.c, D. L. (1997). Myth and symbol according to Joseph Campbell, Roma Publisher. Mahboubian, H. (1997). Art of ancient Iran Copper and bronze. London: Philip Wilson. Majidzadeh, Y. (2003). Jiroft, the oldest civilization of the East. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance & Cultural Heritage Organization. (In Persian) Negahban, E. (1964). Preliminary report of the excavations of Marlik (Chiraghali Tepe) by the Rudbar Excavation Board 1962-1963. Tehran: Publications of the Ministry of Culture in cooperation with the General Department of Archaeology, Institute of Archeology of Tehran University. (In Persian) Pope, A. U. & Ackerman, Ph.(2008). A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present. (S. Parham & Group of translators, Trans.). Tehran: Scientific and cultural publications. (In Persian) Potts, D.T. (1999). The Archaeology of Elam formation and Transformation of ancient Iranian state, Cambridge: Cambridge university press. Pourkhaleghi Chatroodi, M. (2002). Cultural and symbolic values of the tree in Ferdowsi's Shahnameh. Mashhad: Beh Nashr. (In Persian) Ricoeur, P. (1970). Freud and Philosophy: an Essay on Interpretatio., (D. Savage, Trans.). New Haven: Yale University Press. Roach, K. J. (2008). The Elamite cylinder Seal Corpus, c 3500-1000 B.C. Sydney: University of Sydney. Tayebi, S. (2017). Analysis of the symbolic motifs of Sefidchah Behshahr graves and its comparison with tombstone motifs of other cemeteries in Iran. Master's thesis of Art Research, Kamalul Molk Nowshahr Educational Institute. (In Persian) Sterlin, H. (2006). Splendors of Ancient Persia. Italy: WS. URL1: https://www.iranbomgardi.com/article/27241 Vafaee, Sh. (2002). The study of Sefidchah cemetery. Mazandaran: Cultural heritage of Mazandaran. (In Persian) Warner, R. (2008). Encyclopedia of World Mythology. (A. Esmaealpour, Trans.). Tehran: Ostureh. (In Persian) Walker, J. C. (2007). Cuneiform history. (N. Saeedi, Trans.). Tehran: Qoqnoos. (In Persian) Yahaghi, M. J. (2009). The culture of myths and stories. Tehran: Farhang Moaser. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |