تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,077 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,162,752 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,862,193 |
از گریزان بودن ادبیات نوجوان از نقد و نظریهپردازی به ناگزیری از آن: ارائه چارچوبی برای نقد و نظریه درونزاد ادبیات نوجوان | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، فروردین 1402، صفحه 29-56 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2023.25198.2491 | ||
نویسنده | ||
سودابه شکراله زاده* | ||
استادیار گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از مقالۀ حاضر ارائۀ چارچوبی برای نقد و نظریۀ درونزاد ادبیات نوجوان است که برای این ادبیات هویتی مستقل از ادبیات کودک و بزرگسال قائل باشد و در راستای استقلال این ادبیات گام بردارد. ازاینرو محقق «نظریۀ خود دیالوجیک» هوبرت هرمنز را در همزیستی با نظریههای روانشناسی و آرای فلسفی درباب نوجوانی که با این نظریه همسو هستند چارچوبی مناسب برای تحقق این هدف میداند. ازاینجهت که ارائۀ نقد و نظریۀ درونزاد ادبیات نوجوان، نخست، مستلزم فهم مفهوم نوجوانی و شناسایی مسئلۀ نوجوانی است، در گام اول تلاش شده است به فهمی از مفهوم و مسئلۀ نوجوانی دست یابد و در گام بعد به رهیافتهای این همزیستی برای نقد و نظریۀ ادبیات نوجوان بپردازد. یافتهها نشان میدهند نوجوان در این پرتو، وجودی دیالوجیک و چندصدا است و مسئلۀ ادبیات نوجوان نیز بازتاب صداهای نوجوانی، دیالوگ و چندصدایی وجودی نوجوان است. صداهایی که با یکدیگر تحت فرآیند دیالکتیکی حرکت میان نیروهای تمرکزگرا و تمرکززدا در میدان پرتنش «خود» درحال دیالوگ هستند و به رشد «خود» نوجوان منجر میشوند. این همزیستی برای مسائل نظری ادبیات نوجوان ازجمله چیستی این ادبیات و تفاوت آن با ادبیات کودک و همچنین نقد متون ادبیات نوجوان با رهاوردهایی همراه است که موردبحث قرار میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد و نظریۀ ادبیات نوجوان؛ نظریۀ خود دیالوجیک؛ هوبرت هرمنز؛ دیالوگ و چندصدایی | ||
مراجع | ||
حسنزاده. فرهاد. (1396). هستی، تهران: کانون پررش فکری کودکان و نوجوانان. خسرونژاد، مرتضی. (1382). معصومیت و تجربه: درآمدی بر فلسفۀ ادبیات کودک، تهران: مرکز. خسرونژاد، مرتضی. (1390). چگونگی توانایی اندیشیدن فلسفی کودکان را پرورش دهیم، مشهد: بهنشر. مونتگمری. لوسی مود. (1385). آنیشرلی در گرین گیبلز، ترجمۀ سارا قدیانی. تهران: قدیانی. یدالهی شاهراه، رویا؛ محمدجواد مهدوی؛ مریم صالحینیا و امیر امین یزدی. (1399). «فهم مسئلۀ اصلی ادبیات نوجوان بر مبنای رویکرد روانشناسی اگزیستانسیال) ارنستو اسپینلی)». مطالعات ادبیات کودک، 11 (1): 186-216. Doi:10.22099/JCLS.2019.29453.1607 Bertau, M.-C. (2011). "Developmental origins of the dialogical self: Early childhood years". In Handbook of dialogical self-theory, H. J. M. Hermans & T. Gieser (Eds). Cambridge: Cambridge University Press. 64-81. Bhabha. H. (1994). The location of culture, London: Routledge. Blos, P. (1962). On Adolescence: A Psychoanalytic Interpretation, New York: The Free Press. Coats, K. (2004). Looking glasses and neverlands: Lacan, desire, and subjectivity in children's literature, Iowa City: U of Iowa. Coats, K. (2011). "Young adult literature: Growing up, in theory". In Handbook of Research on Children's and Young Adult Literature, S. Wolf & K. Coats & P. Enciso &C. Jenkins. (Eds). New York: Routledge. 315-329. Day, S. (2010). "Power and polyphony in young adult literature: Rob Thomas's "slave day"". Studies in the Novel, 42 (1/2): 66-83. DOI:10.1353/SDN.2010.0003. Elkind, D. (1967). "Egocentrism in adolescence". Child Development, (38), 1025-1034. https://doi.org/10.2307/1127100. Elkind, D. (1978 a). "Understanding the young adolescent". Adolescence, 13(49), 127–134. https://doi.org/10.7312/stei93738-014. Elkind, D. (1978 b). The Children’s reality: Three developmental themes, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Elkind, D; & Bowen, R. (1979). "Imaginary audience behavior in children and adolescents". Developmental Psychology, (15), 33-34. https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.1.38 Emerson, C. (1983). "The Outer word and inner speech: Bakhtin, Vygotsky, and the internalization of language". Critical Inquiry, 10 (2), 245-264. Doi.org/10.1086/448245. Flanagan. V. (2014). Technology and identity in young adult fiction: The posthuman subject, U.K: Palgrave Macmillan. Frankel, R. (1998). The Adolescent Psyche: Jungian and Winnicottian Perspective, London: Routledge. Freud, A. (1958). "Adolescence". The Psychoanalytic Study of the Child, (5),66-136.https://doi.org/10.1080/00797308.1958.11823182 Hermans, H. J. M. (2002). "The dialogical self as a society of mind: Introduction". Theory & Psychology, 12 (2): 147–160. Doi.org/10.1177/0959354302122. Hermans, H. J. M. (2003). "The construction and reconstruction of dialogical self". Constructivist Psychology, 16 (2): 89–130. Doi.org/10.1080/10720530390117902. Hermans, H. J. M & Hermans-Konopka, A. (2010). Dialogical self theory: Positioning and counter-positioning in a globalizing society, Cambridge: Cambridge University Press. Hermans, H. J. M & Gieser, T. (Eds). (2014). Handbook of dialogical self theory, Cambridge: Cambridge University Press. Hill, C. (2014). The critical merits of young adult literature, London: Routledge. Hunt, C. (1996). "Young adult literature evades the theorists". Children's Literature Association Quarterly, 21 (1): 4-11. Doi: 10.1353/chq.0.1129. Kimmel, D. C. & Weiner, I. B. (1985). Adolescence: A Developmental Transition, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.. Lewin, K. (1939). "Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods". American Journal of Sociology, 44 (6): 868-896. McCallum, R. (1999). Ideologies of identity in adolescent fiction: The dialogic construction of subjectivity, New York: Garland publishing. McConville, M. (2013). Adolescence: Psychotherapy and the Emergent Self, U.S.A: Gestalt Press. Muuss, R.E.H. (1995). Theories of Adolescence, U.S.A: McGraw-Hill Inc. Nikolajeva M. (1996). Children's literature comes of age: Toward a new aesthetic, London: Routledge. Rousseau, J.J. (1762). Emile or Education, B. Foxley (trans). New York: Dutton. Selman, R. L. (1971). "Taking Another’s Perspective: Role-Taking Development in Early Childhood". Child Development, (42): 1721-1734. Doi.org/10.2307/1127580 Selman, R. L. (1976). "Social-Cognitive Understanding: A Guide to Educational and Clinical Practice". In Moral development and behavior, T. Lickona (ed). New York: Holt & Rinehart and Winston. 299-316. Trites, R. S. (2000). Disturbing the universe: power and repression in adolescent literature, Iowa: University of Iowa Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |