تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,543 |
بررسی تطبیقی ارزش حال انواع استراتژیهای سرمایه گذاری در شبکه حمل و نقل کشور (نمونه موردی آزادراههای بین شهری ایران) | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 3، مهر 1402، صفحه 41-66 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2023.24445.1861 | ||
نویسندگان | ||
سمانه حسن پور1؛ حسن فرازمند* 2؛ سید مرتضی افقه2؛ سید عزیز آرمن2 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، اهواز، ایران | ||
2استاد گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
بیان مسئله: با توجه به اهمیت آزادراهها در اتصال سکونتگاه های شهری و نقش آنها به عنوان زیرساخت اصلی حملونقل جادهای کشور در توسعه شهرکها، مدل سازی جدید مبتنی بر ریسک برای تصمیمگیری بهینه در مورد انتخاب استراتژی ساخت و بهرهبرداری - وانت از آزادراهها در داخل شهرکها کشور ارائه شده است. حداکثر کردن ارزش فعلی خالص سود برای جامعه عمومی تابع هدف اصلی است. هدف: حداکثر کردن ارزش فعلی خالص سود برای جامعه عمومی تابع هدف اصلی است. روش: در اینجا ارزش فعلی خالص پروژههای آزادراه با توجه به جریان درآمد و هزینههای پروژه به عنوان معیاری برای انتخاب استراتژی دولتی-خصوصی یا سنتی تعیین میشود. عوامل موثر بر مدل شامل طول و تعداد خطوط آزادراه، مدت زمان مشارکت بخش خصوصی، کشش تقاضا، سقف حجم ترافیک، نرخ تورم سالانه، حجم ترافیک سالانه و ساعات اوج مصرف برای محورهای موازی، درصد اجتناب از عوارض، نرخ عوارض سالانه. نرخ بهره بدون ریسک سالانه، نرخ تنزیل سالانه بخش دولتی و خصوصی، رشد اقتصادی و جمعیت سالانه کشور، رشد اقتصادی و جمعیت دو استانی که توسط آزادراه به هم متصل میشوند. میزان افزایش نرخ عوارض، وامها و مالیات بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. حجم تقاضا برای ترافیک در حین بهرهبرداری از آزادراهها به عنوان یک عدم قطعیت و ریسک کاهش درآمد مربوطه از طریق سناریوی درخت احتمال در مدل پیشنهادی وارد شده و برای حل آن از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. یافتهها: نتایج شبیهسازی برای مطالعه موردی 1 نشان میدهد که ساخت هر پنج آزادراه، استراتژی PPP بهتر است. برای مطالعه موردی 2، با توجه به احتمال وقوع و شدت تقاضای سناریوهای مختلف برای استفاده از آزادراه های مورد مطالعه، مقدار ارزش فعلی خالص برای ساخت و بهرهبرداری از پروژه آزادراه چه با استراتژی PPP و چه با استراتژی سنتی تغییر میکند.. در این تحقیق مشاهده میشود که به جز آزادراه قم – مرکزی، بقیه آزادراههای مورد مطالعه دارای ارزش خالص فعلی منفی برای استفاده از استراتژی سنتی هستند. ارزش فعلی خالص ساخت و بهرهبرداری از پروژه آزادراه قم – مرکزی با استراتژی سنتی نسبت به استراتژی دولتی – خصوصی ارزش مثبت تری دارد، بنابراین بهتر است. این پروژه به صورت سنتی ساخته شود. از نتایج شبیهسازی بر اساس اطلاعات موجود میتوان دریافت که به دلیل زمان کوتاه ساخت و شروع سریع بهره برداری و کیفیت تعمیرات، نگهداری و تعمیرات، بهترین گزینه برای ساخت و بهرهبرداری تمامی آزادراهها، استراتژی دولتی-خصوصی است. بهبود زیرا ارزش فعلی خالص پروژه آزادراه با استفاده از این استراتژی نسبت به تدارکات سنتی مثبتتر میشود. در این مقاله مدل احتمالی برای انتخاب یک استراتژی دولتی-خصوصی یا سنتی برای پنج آزادراه مذکور در داخل کشور با توجه به عدم قطعیت تقاضای ترافیک توسعه داده شده و نتایج شبیهسازی نشان میدهد که ارزش فعلی خالص یک پروژه آزادراهی تحت تأثیر قرار گرفته است. احتمال و شدت سناریوهای تقاضای ترافیک از سوی دیگر، مدت زمان مشارکت بخش خصوصی عامل بسیار مهمی است که می تواند تأثیر زیادی بر سود بخش خصوصی و انگیزه آنها داشته باشد و افزایش این عامل میتواند موجب افزایش سود آنها شود. نتیجه گیری: نتایج شبیهسازی این واقعیت را ثابت میکند که ارزش فعلی خالص پروژه آزادراه تحت تأثیر مقادیر پیشبینیشده احتمال و شدت وقوع سناریوهای بهرهبرداری قرار میگیرد و از سوی دیگر، مدت زمان مشارکت عامل مهمی است که میتواند تاثیر زیادی بر سود داشته باشد. بخش خصوصی و انگیزه مشارکت آنها باید موثر باشد و افزایش این مدت حداکثر سود را برای بخش خصوصی به همراه خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادراه؛ استراتژی مشارکت عمومی-خصوصی؛ تدارک سنتی؛ ارزش حال خالص سود پروژه؛ عدم قطعیت و ریسک | ||
مراجع | ||
احمدی، موسی و موسوی، سید محسن. (1393). مشارکت عمومی ـ خصوصی مبانی نظری و مطالعات موردی. تهران: انتشارات امام صادق. چاپ دوم.
پیران، حمیدرضا، سعیده زرآبادی، زهرا سادات، زیاری، یوسفعلی و ماجدی، حمید. (1398). تبیین شاخصهای حمل و نقل پایدار شهری با بهرهگیری از معادلات ساختاری (مورد پژوهی: خطوط 1 و 2 متروی تهران)، فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 9(34)، 538-521.
تقیزاده، کتایون، نورزایی، عصمت الله و قارونی جعفری، کبری. (1390). شناسایی مهمترین چالشهای سیستمهای اجرای حال حاضر در ایران. ششمین کنفرانس مدیریت پروژه، تهران.
جلیلی صدرآباد، سمانه، پرهیزگار، شقایق .(1401). تحلیل اثرات ایجاد بزرگراههای درون شهری بر شهر با استفاده از رویکرد آیندهنگاری، معماری و شهرسازی ایران،13(2)،442-421.
خزایی، مصطفی.(1397). تحلیل شاخصهای و ارزیابی حملونقل پایدار شهری. جغرافیا و روابط انسانی. 1(3). 424-436.
رسولی، سید حسن. قرنجیک، عبدالرشید و عبدالغفار. (1394). بررسی و ارزیابی حملونقل شهری بر توسعه پایدار شهری. استانبول-ترکیه: دومین کنفرانس بینالملی برای پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی.
زالنژاد، کاوه و علیپور، یوسف. (1399). تحلیل اثرات احداث آزادراه تهران-شمال بر روستاهای پیرامونی. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1(31). 150-168.
عطارزاده، مقداد و شاکری، اقبال. (1387). ارایه یک مدل برای پروژههای BOT آزادراهی ایران. چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت پروژه. 21-1 .
فرزین، ایمان. (1400). یکپارچگی در برنامهریزی شهری و حملونقل. شهرسازی ایران. 4 (6). 97-108.
فنی، زهره، احمدی، توحید و رضویان، محمدتقی. (1396). راهبردهای توسعه پایدار حملونقل شهری با استفاده از تحلیل شبکه (مطالعه موردی: ساختار مدیریت حملونقل کلانشهر تبریز). نشریه علمی – پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی. 21(59). 221-242.
محمدپور، صابر و امیری، سارا .(1399). تدوین و ارزیابی راهبردهای توسعه یکپارچه الگوهای حملونقل در راستای پایداری، با بکارگیری فرآیند تحلیل شبکهای (مطالعه موردی: استان کرمان)، دانش شهرسازی،4(2)،143-115.
مولائی قلیچی، محمد، زیاری، کرامت الله، نصرتی هشی، مرتضی و کاردگر، راضیه .(1397). اولویتبندی فضایی توسعه حملونقل جادهای در استانهای ایران با تأکید بر مدل تصمیمگیری WASPAS دانش شهرسازی،1(2)، 89-71.
نسترن، مهین، نوری، محمدجواد و ریختهگران، فریناز .(1397). تبیین و ارزیابی معیارهای آسایش و آرامش در حملونقل همگانی درون شهری، مورد مطالعه: خط 28 اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان، دانش شهرسازی، 1(2)، 121-105.
نیکوفرجام، محمد .(1391). بررسی جنبههای مشارکت عمومی ـ خصوصی (PPP) در بخش حملونقل در ایران. مجموعه مقالات همایش ملی: مشارکت عمومی و خصوصی در توسعه زیرساختها. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی. چاپ اول. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |